Ga naar inhoud

[css] selector voor eerste rij in tabel


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer met de volgende selectors de eerste rij in een tabel te benaderen. [code:1:6e1c2fe171]table + tr > td[/code:1:6e1c2fe171]Volgens mij selecteert deze elke <td> die een kind is van een <tr> die direct volgt op een <table>. Dat lijkt me toch de eerste rij. Tweede optie: [code:1:6e1c2fe171]table + tr td[/code:1:6e1c2fe171]Deze selecteert elke <td> die afstamt van een <tr> die direct volgt op een <table>. Ook dat zou de eerste rij moeten zijn. Als ik een achtergrondkleurtje aan deze selectors toevoeg, gebeurt er niets (zichtbaars). Blijkbaar maak ik een denkfout. Maar waar?
Link naar reactie
Ten eerste vergeet je TBODY. Ten tweede gebruik je een sibling selector om een child te selecteren. Lijkt me niet dat dat gaat werken :). Kijk: 'td + td' selecteert het tweede TD element hier met inhoud 'bar':[code:1:a3e4916843]<td>foo</td> <td>bar</td>[/code:1:a3e4916843]Wat je waarschijnlijk wil is deze selector:[code:1:a3e4916843]table > tbody > tr > td[/code:1:a3e4916843]Of meer algemeen:[code:1:a3e4916843]table td[/code:1:a3e4916843]Of:[code:1:a3e4916843]table tr > td[/code:1:a3e4916843]Kies er een ;-)
Link naar reactie
Bedankt voor het meedenken, maar de oplossing zat er niet bij. Ik wilde per se geen aparte class gebruiken en ook geen <thead>. Ook de selectors van Anne gaven niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk is de oplossing heel simpel. Om alleen de eerste tabelrij te benaderen moet ik dus het eerste kind-<tr> van <table> hebben en daarvan alle <td>'s. Dan wordt het dus:[code:1:4138dd3205]tr:first-child td[/code:1:4138dd3205] (...)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...