Ga naar inhoud

CSS font


anoniem

Aanbevolen berichten

In Dreamweaver gebruik ik op dit moment Arial, Helvetica, sans-serif als font face met een size= "2" voor mijn website. Om nu te voorkomen dat ik het lettertype en -grootte telkens moet herhalen heb ik ervoor gekozen om een CSS te maken. Het probleem is alleen dat ik met deze style sheet niet dezelfde lettergrootte kan krijgen. Welke formaat moet ik in de style sheet zetten zodat ik dezelfde lettergrootte krijg als dat ik het handmatig zou invoeren met size="2".
Link naar reactie
[quote:90972fe165]Zolang je die maar niet voor de opmaak van je site gebruikt Je kunt inderdaad wel een box gebruiken om een tabel te vervangen. Zo heb ik het gedaan voor de (nieuwe) website voor onze sportschool: [/quote:90972fe165] Maar als ik bijvoorbeeld een lijst met artikelen wil publiceren en die wil doorlinken naar de bijbehorende samenvatting, dan lijkt het mij verstandiger om ze juist wel in een tabel te zetten. Zeker in het geval je PHP gebruikt. Wat zijn eigenlijk de nadelen van het gebruik van tabellen voor de opmaak van je site? Volgens mij gebruikt zo'n 90% van de websites tabellen voor de opmaak.
Link naar reactie
[quote:1fa1c62a32="Compu"][quote:1fa1c62a32]Zolang je die maar niet voor de opmaak van je site gebruikt Je kunt inderdaad wel een box gebruiken om een tabel te vervangen. Zo heb ik het gedaan voor de (nieuwe) website voor onze sportschool: [/quote:1fa1c62a32] Maar als ik bijvoorbeeld een lijst met artikelen wil publiceren en die wil doorlinken naar de bijbehorende samenvatting, dan lijkt het mij verstandiger om ze juist wel in een tabel te zetten. Zeker in het geval je PHP gebruikt. Wat zijn eigenlijk de nadelen van het gebruik van tabellen voor de opmaak van je site? Volgens mij gebruikt zo'n 90% van de websites tabellen voor de opmaak.[/quote:1fa1c62a32]Pas op met wat je zegt. ;) Kijk even een paar oude discussies door over dit topic. Er zijn er zat te vinden, en leggen het verschil goed uit.
Link naar reactie
[quote:2ec9852903="Compu"][quote:2ec9852903]Zolang je die maar niet voor de opmaak van je site gebruikt Je kunt inderdaad wel een box gebruiken om een tabel te vervangen. Zo heb ik het gedaan voor de (nieuwe) website voor onze sportschool: [/quote:2ec9852903] Maar als ik bijvoorbeeld een lijst met artikelen wil publiceren en die wil doorlinken naar de bijbehorende samenvatting, dan lijkt het mij verstandiger om ze juist wel in een tabel te zetten. Zeker in het geval je PHP gebruikt. Wat zijn eigenlijk de nadelen van het gebruik van tabellen voor de opmaak van je site? Volgens mij gebruikt zo'n 90% van de websites tabellen voor de opmaak.[/quote:2ec9852903] A. Ik gebruik geen PHP B. Tabellen zijn niet bedoelt voor opmaak van je site, maar voor gegevens die in een tabel thuishoren. Anne heeft daar diverse malen over geschreven.
Link naar reactie
[quote:8304448ee4]Wat heeft CSS ook al weer met PHP te maken? O ja, niets...[/quote:8304448ee4] Als ik een tabel met artikelen heb aangemaakt in Acces en deze op mijn website wil publiceren dan zal ik toch zeker wel een soort van tabel moet maken waarin ik de data uit de betreffende (Access) tabel kan laden. Of ben ik nu een Indianen-verhaal aan het vertellen?
Link naar reactie
Volgens mij is dit topic nogal verwarrend. Normaliter behoor je [b:f7823b9523]geen[/b:f7823b9523] tabellen te gebruiken voor je opmaak. Als ik het goed begrijp, heeft Compu een database waaruit hij tabellen maakt van producten en bijv. prijzen ofzo. In dat geval heb je een 'legitieme' tabel en behoor je dus qua htmlcode ook een tabel te gebruiken. Dat is dan dus geen tabel voor opmaak, dat is een tabel om gegevens op een geordende manier weer te geven. Maar gebruik dan alleen een tabel om die producten enzo weer te geven. Wil je de pagina er leuk uit laten zien door opmaak te gebruiken (al was het maar een titelkopje of een achtergrondkleur), dan gebruik je CSS. Dat is code waarmee je aangeeft waar iets moet staan of wat voor kleur het moet hebben. Je kunt er ook boxjes mee maken zoals Mrs. Birdlover noemt. Een box is eigenlijk vergelijkbaar met een cel uit een tabel. Het handige aan een box is dat je 'm precies volgens je eigen wensen kunt plaatsen en in grootte kunt wijzigen. Je maakt met een site gebaseerd op CSS geen site meer met behulp van een tabel met tientallen lege cellen of met spacers erin, je maakt slechts de cellen aan die je nodig hebt. CSS is geen deel van html of php, het staat op zichzelf en is dus eigenlijk een soort stukje tekst waarin staat hoe de pagina eruit moet zien. Dat kun je dus gebruiken in combinatie met html-, php- en allerlei andere soorten documenten. @ Anne: ik vind je commentaar soms erg nuttig, maar vaak nogal kortaf, vooral naar mensen die het allemaal niet zo snappen. De onwetende vragensteller schiet er weinig mee op als je alleen maar aangeeft wat die persoon voor verkeerde dingen zegt. Je kunt bijvoorbeeld een denkfout proberen te ontkrachten? Of een nuttige link geven. Men komt hier immers voor hulp... Of krijg ik nou klappen? :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...