Ga naar inhoud

html howto


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil een beetje html leren schrijven, ik heb dit nog nooit gedaan. Dus ik ben op zoek naar een soort howto met de basics van het html schrijven. Ik heb al gegoogled op html howto, maar dan vind ie alle howto's die als html file op internet staan, dus daar heb ik niet veel aan. Weet iemand hier een soort basis handleiding/howto van html op internet staan. groetjes Emiel
Link naar reactie
wel iedereen zal wel met exotische links komen en hier en daar opmerken dat je misschien wat beter met google had moeten omgaan... lees ondertussen eens de [url=http://www.w3schools.com/html/default.asp]HTML tutorial[/url] en daarna de [url=http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp]XHTML tutorial[/url] van w3schools ns door :)
Link naar reactie
HTML is (de komende jaren iig) wat browsers zullen gebruiken om het internet in een browser weer te geven. Het opkomen van XML zorgde er echter voor dat dat ontwerpers graag ook hun html pagina konden laten inlezen door een programma dat xml-bestanden leest om het maar even grof te zeggen (ook sommige browsers kunnen xml-bestanden lezen). HTML (versie 4 op dat moment) was niet helemaal volledig volgens de richtlijnen van XML en dus moest daar iets nieuws komen, en zo doet XHTML zijn intrede. XHTML 1 is dus gewoon de XML implementatie van HTML 4 en niet beter of slechter. Wel is het zo dat HTML niet verder als zodanig ontwikkeld zal worden, waarbij de ontwikkeling bij xhtml (langzaam) wel doorgaat. Dan nog CSS.. Eigenlijk was html nooit bedoelt om precies te zeggen hoe de pagina eruit komt te zien (kleur, lettertype, indeling), maar alleen om de inhoud te structureren. Vele jaren browser(maker) ellende heeft er voor gezorgt dat html wel stijf staat van de opmaak elementen. Maar dat hoeft niet meer... CSS is een aparte 'taal' die dit opmaken van een pagina doet, zodat het HTML alleen gebruikt kan worden voor het structureren van een pagina. Ze worden dus in combinatie gebruikt om een webpagina te maken.
Link naar reactie
Damn, je kan toch wel zoeken...?? Over het x[h]tml/html verhaal kan ik kort zijn: hangt van het aantal bezoekers en opzet van de site af. Denk je veel bezoekers te krijgen en/of wil je een evt dynamische content kun je kiezen voor een combo tussen bijv php/asp en x[h]tml, etc. Denk je niet meer dan enkele/tientallen/honderden bezoekers per dag te krijgen dan kan je net zo goed voor html kiezen. Ook telt mee of je de site vaak wilt gaan updaten, etc. Het maakt dus allemaal niet zo heel veel uit, zeker niet als je de 'discussies' hier soms eens bekijkt. Men heeft het meestal over sites die niet meer dan enkele bezoekers per dag zullen trekken, niet vaak zullen worden geupdate, en ik zie dan niet echt in waarom het dan perse 'cutting edge' zou moeten zijn terwijl good old html ook werkt. Trek je dus niet teveel van het geblaat van tieners hier aan, het werkt gelukkig heel anders.
Link naar reactie
[quote:cb599d5b65]Het maakt dus allemaal niet zo heel veel uit, zeker niet als je de 'discussies' hier soms eens bekijkt. Men heeft het meestal over sites die niet meer dan enkele bezoekers per dag zullen trekken, niet vaak zullen worden geupdate, en ik zie dan niet echt in waarom het dan perse 'cutting edge' zou moeten zijn terwijl good old html ook werkt. Trek je dus niet teveel van het geblaat van tieners hier aan, het werkt gelukkig heel anders.[/quote:cb599d5b65] zeker mee eens. sommige vatten het als een belediging op als iemand tabellen en geen doctype voor zn site gebruikt, lol. maar het gaat hier om een persoon die zegt html te willen leren. dan lijkt mij het verstandig [b:cb599d5b65]zo veel mogelijk[/b:cb599d5b65] te leren om goeie websites te maken, hoe dan ook en wat dan ook...
Link naar reactie
Hey heel erg bedankt voor de info, ik ben nu de HTML tutorial van Jakobvk aan het bestuderen. Wel grappig detail dat ie er van uitgaat dat je ofwel macos of windows gebruikt, er bestaat tegewoordig ook een grote groep gnu/linux gebruikers :D. maar dat boeit verder niet Ik ga nu effe dat document lezen en ik zal me vanzelf wel weer melden als er problemen zijn.
Link naar reactie
Dank voor alle sugesties. Ik heb besloten toch maar voor het xhtml standaard te gaan, om het in voorbereiding op de toekomstige standaard goed te leren. Voor mensen die geintereseerd zijn: http://www.emielvanrossum.nl/ Is nog zwaar in ontwikkeling. suggesties/kritiek is welkom. Ik hoop dat niet teveel mensen tegelijk inloggen want ik heb maar een 60kbyte upload.
Link naar reactie
Wel leuk hoor, maar je gebruikt nog steeds HTML. Misschien dat het na het lezen van: [url=http://annevankesteren.nl/archives/2004/07/mime]MIME types matter; DOCTYPEs don't[/url] iets duidelijker wordt? (Disclaimer: het zou best iets te technisch kunnen zijn, maar ik wil best wat uitleg geven. Verder wilde ik nog even zeggen dat ik weet van alle Internet Explorer problemen.)
Link naar reactie
Anne, Ik was in een 2strijd verzeild geraakt van mensen die mijn adviseerden, de 1 dus xhtml en de ander html. Omdat ik er zelf de ballen verstand van heb en ik toch een beslissing moest maken leek mij het meest logische om de meest vooruitstrevende standaard te gebruiken en dat leek mij xhtml. maar ik gebruik er nog niet de voordelen van blijkbaar, en ik ben iets wijzer geworden na het lezen van het stuk, maar niet echt veel. Want het is toch wel vrij ingewikkelde materie. Ik ga nog maar even op deze voet verder, ik hoop er in de toekomst iets meer verstand van te krijgen en dan mischien een goede weg in te slaan.
Link naar reactie
Het is ook moeilijke materie, omdat niemand eigenlijk weet wat te doen. Het beste zou zijn als iedereen nu xhtml zou kunnen gebruiken zoals het bedoeld is, maar de browsers (en veel software) zijn er nog niet klaar voor. In ieder geval de browser die door de meeste mensen wordt gebruikt, internet explorer, kan er nog niet zo goed mee omgaan. De kern van het artikel van Anne is dat, doordat IE er niet mee kan omgaan en je daardoor in feite foutief html gebruikt, xhtml wellicht op dit moment niet een keuze is die je moet nemen omdat het nu eenmaal 'nieuw' is. Wat ik al zei, html blijft voorlopig nog wel de taal voor browsers (IE, maar ook oudere browsers die sommige mensen nog blijven gebruiken). Mijn advies is, zorg eerst dat je een basiskennis krijgt van html, en houd daarbij rekening houdt dat je bezig bent de inhoud van je site te structureren en niet op te maken (in een <address> tag gaat een adres, in een <p> paragraaf element gaat een paragraaf tekst, niet een address moet vet. schuingedrukt en blauw zijn en een paragraaf een mooie gifgroene achtergrond). Voor het opmaken kijk je naar tutorials over CSS. Heb je dat een beetje onder de knie, ga dan proberen om volgens de strikte regels te werken (dat is een optie die kan worden ingesteld voor de browser). Als je een html document kunt maken volgens de strikte regels, dan kun je het ook in xhtml. Blijf ondertussen gewoon een oogje houden op xhtml en op discussies als die op de site van Anne. Laat je niet gek maken door iedereen met een mening, en weeg gewoon de gegeven argumenten af en kijk in hoeverre het voor jou van toepassing is.
Link naar reactie
[quote:c6197b8152="Anne"]Wel leuk hoor, maar je gebruikt nog steeds HTML. Misschien dat het na het lezen van: [url=http://annevankesteren.nl/archives/2004/07/mime]MIME types matter; DOCTYPEs don't[/url] iets duidelijker wordt? (Disclaimer: het zou best iets te technisch kunnen zijn, maar ik wil best wat uitleg geven. Verder wilde ik nog even zeggen dat ik weet van alle Internet Explorer problemen.)[/quote:c6197b8152] heb dat ns doorgelezen en klinkt erg interessant. heb ns wat zitten testen en met een php header als [code:1:c6197b8152]header("Content-Type: application/xhtml+xml;charset=utf-8");[/code:1:c6197b8152] wordt xhtml dus ook als xhtml gepresenteerd. en ik zie totaal geen verschil en voel geen verschil, behalve de de site het in IE niet meer doet en er bij de W3C validator nu "Content-Type: application/xhtml+xml" staat ipv text/html neig dan tot de conclusie te komen dat dit toch niet echt een geldige reden is om geen XHTML te gebruiken en te sturen als text/html, aangezien het enigste wat telt het resultaat is in de browser(s) van vandaag en niet of het in theorie wel klopt of niet... verder wat "Faruk Ates" al op je site zei: "The importance and true value of (using) XHTML lies not in being perfectly valid conform W3C Specifications, but to come to a better understanding of how the web works and how to create proper websites."
Link naar reactie
Dat Faruk Ates heilig van XHTML overtuigd is komt door Zeldman en alike. Daarnaast maakt het niet zoveel uit, want met HTML kun je ook dingen beter begrijpen (als je het correct toepast). Op het moment dat je XHTML als 'text/html' verstuurd gebruik je gewoon HTML. Elke browser zal het zien als HTML. En niet alleen dat, hij zal het zien als ongeldige HTML. ([url=http://annevankesteren.nl/archives/2004/06/invalid-html]XHTML is invalid HTML[/url].) En daar gaat het om. Het gaat niet om de inhoud van het document, hoe je elmentjes zijn afgesloten e.d. het gaat erom hoe de browser ermee omgaat en wat het uiteindelijk voordeel ervan is. Nada. Zie ook: [url=http://annevankesteren.nl/archives/2004/08/xhtml-media-types]It's just a NOTE, don't quote (XHTML Media Types)[/url][quote:e053c0788c]I guess it's just a hard pill for a lot of people to swallow, especially after all the years of championing the benefits of XHTML. Now that large sites are finally coming around and redeploying with (typically mangled & invalid) XHTML, you can't exactly turn around and say without losing credibility: "Whoops... we miscalculated. You should have just gone with valid HTML and CSS instead... sorry." It's easier to just perpetuate an illusion. An illusion that a whole lot of well-intentioned people bought into.[/quote:e053c0788c]
Link naar reactie
Ik ben het met Anne eens (ja, alweer) dat als je XHTML gebruikt, je het eigenlijk ook goed moet doen. Anders kun je beter gewoon HTML gebruiken. En XHTML goed gebruiken, dat is niet eens zo makkelijk. Het is zoals gewoonlijk vooral IE die roet in het eten gooit, maar er zijn oplossingen, al moet je daar wel echt naar op zoek gaan. Anne's Weblog is een goed startpunt daarvoor. Het zij beginners dan ook vergeven dat ze wat aanklungelen voordat ze dat goed krijgen - dat heb ik zelf tot nu toe ook gedaan, en ik ben er nog niet helemaal. :evil: Niemand is perfekt, zelfs [url=http://limpid.nl/]Anne[/url] niet. ;) Maar als je voor XHTML gaat, dan moet je er naar mijn mening wel naar streven dat goed te doen. En als XHTML je niet echt een voordeel biedt, dan is HTML "the right tool for the job".
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...