Ga naar inhoud

schaalbaarheid in je design


Aanbevolen berichten

Het leek me leuk om een algemeen topic te openen over het schaalbaar maken van je html pagina's. Wat bedoelen we met schaalbaar? Dat als je je pagina resized of maximaliseerd, dat de content dan mooi/gracieus meeschaalt. Ook als je de font grootte aanpast in je browser (dus niet in de html), dat alles dan mooi meeschaalt. Een slecht voorbeeld daarvan is bv. [url=http://tweakers.net/]tweakers.net[/url]. Geef eens een voorbeeld? Veel sites zoals [url=http://ad.nl/]ad.nl[/url] hebben een absulote breedte en wat je met je browservernster ook doet, die breedte houdt hij aan. Dat is niet zo mooi. Je kunt er ook voor kiezen om een kolom een variabele breedte te geven, maar dan verlies je de controle over de 'lengte'van stukken tekst daarin. Hou jij rekening met schaalbaarheid in je webdesign?
Link naar reactie
mmm, Eigenlijk zou een site op alle resoluties er goed moeten uitzien, zonder horizontale scrollbalken, maar daar houd ik mij niet aan :oops: . Ik houd van controle, en daarom is dat ook terug te zien in m'n site's. De meeste sites die ik in elkaar frommel worden ongeveer 760px breed, zodat iemand met 800/600 het nog wel kan bekijken zonder een horizontale scrollbalk te krijgen. Aangezien nog maar enkele met een kleinere resolutie surfen, vind ik het niet nodig om daar rekening mee te houden. Ik weet niet hoeveel px een pda-scherm breed is, maar daar kan ik desnoods nog een aparte stylesheet voormaken.
Link naar reactie
Nope, veels te moeilijk doen. Je kan altijd de fontgrootte veranderen (bahalve bij ie, want die heeft altijd relatieve fontgroottes nodig). Je kan dan wel verwachten dat de site uit elkaar valt. Natuurlijk kan je wel even op letten dan na 2 keer in- of uitzoemen je site er goed uit ziet, maar verder zal ik nooit gaan.
Link naar reactie
Ik vind dat site het op elke resolutie erg goed en beeldvullend uit moeten zien. Zo krijg je als surfeer niet het gevoel daqt je een te grote monitor gekocht hebt. En heb je dus als voordeel dat je meer informatie op je scherm krijgt. Het is misschien wel wat lastiger voor de web-designer, maar het is wel "klantvriendelijker".
Link naar reactie
De kans dat een site met een resolutie van 1024/1280 (zoiets) er nog mooi ziet, beeldvullend dan, kan (als je veel gebruikt maakt van float's) is klein. Daarom beperk ik de breedten ook absoluut. En de lettertypes, die moet je gewoon in 'em' of '%' zetten, anders kan IE ze niet vergroten. Denk ook aan de visueel wat mindere mensen.
Link naar reactie
Een schaalbare site vind ik niet mooi. Van 800 tot 1024 is nog te doen, maar voor hogere resoluties wordt het erg lelijk. Als ik straks in 2020 een monitor heb met een breedte van 8096 pixels, dan vind ik het onzin om een site net zo breed te maken. Mijn site heeft dan ook een vaste breedte. Ik heb ook nog nooit een goede schaalbare site gezien. De beste leesbaarheid van een regel tekst is bij een lengte van 60 tot 80 tekens. Als dat er opeens een paar honderd worden is het onleesbaar. Trouwens met IE kan best wel de tekst in px vergroot of verkleind worden. Ergens bij accessibility iets aanvinken en klaar is kees. Voor echt zoomen is Opera veel beter, van 20 tot 1000 procent is geen enkel probleem. Ook de plaatjes gaan mee. wimb
Link naar reactie
[quote:9ae4081ee7="Demonaz"][quote:9ae4081ee7="Dilbert"]precies. dat doe ik ook. alleen worden mijn pagina's zelfs 740 pixels breed en zet ik standaard een scrollbalk actief. dan hoef ik daar ook geen rekening mee te houden. .d[/quote:9ae4081ee7]Hoe doe je dat?[/quote:9ae4081ee7] voorbeeld: http://www.destroy.nl/negen/ voorbeeld scrollbalk: <frame name="main" src="new_page_3.htm" [b:9ae4081ee7]scrolling="yes"[/b:9ae4081ee7]> d.
Link naar reactie
[quote:8da359dbb8="WimB"] De beste leesbaarheid van een regel tekst is bij een lengte van 60 tot 80 tekens. Als dat er opeens een paar honderd worden is het onleesbaar. wimb[/quote:8da359dbb8] Als je slimme units gebruikt dan wordt een letter bij een hogere resolutie ook meer pixels breed, zodat je altijd hetzelfde aantal karakters op een regel hebt. Dat is juist waar het hier ook over gaat.
Link naar reactie
[quote:3ae8831f7f="WimB"]Ik heb ook nog nooit een goede schaalbare site gezien. De beste leesbaarheid van een regel tekst is bij een lengte van 60 tot 80 tekens. Als dat er opeens een paar honderd worden is het onleesbaar.[/quote:3ae8831f7f] Dan definieer je schaalbaar als automatisch de volle breedte van het browser-venster benuttend. Maar je kunt ook semi-schaalbaar werken, bijvoorbeeld m.b.v. max-width in de CSS en door slim gebruik te maken van units ('%', 'em' of 'ex'). max-width: 60em (of ex) komt aardig in de buurt van wat jij wilt; dat kun je bijvoorbeeld toepassen voor een DIV die je vervolgens laat centreren. Met een beetje slim combineren is het zo best mogelijk een site te maken die schaalbaar is en toch in vrijwel elke situatie goed leesbaar blijft. Okee: de antieke CSS in IE ondersteunt natuurlijk geen max-width. Daar valt vaak ook nog wel een mouw aan te passen, maar het blijft behelpen. Maarja, als mensen een schaalbare site willen zien zoals deze bedoeld is moeten ze maar geen gebruik maken van verouderde software.
Link naar reactie
[quote:5b19bc48a5="Dilbert"][quote:5b19bc48a5="Demonaz"][quote:5b19bc48a5="Dilbert"]precies. dat doe ik ook. alleen worden mijn pagina's zelfs 740 pixels breed en zet ik standaard een scrollbalk actief. dan hoef ik daar ook geen rekening mee te houden. .d[/quote:5b19bc48a5]Hoe doe je dat?[/quote:5b19bc48a5] voorbeeld: http://www.destroy.nl/negen/ voorbeeld scrollbalk: <frame name="main" src="new_page_3.htm" [b:5b19bc48a5]scrolling="yes"[/b:5b19bc48a5]> d.[/quote:5b19bc48a5] Aha en hoe werkt dit zonder framers? Kan ik dit dan in de body plaatsen?
Link naar reactie
[quote:e0c2c7cb47="Demonaz"]Ik vind dat site het op elke resolutie erg goed en beeldvullend uit moeten zien. Zo krijg je als surfeer niet het gevoel daqt je een te grote monitor gekocht hebt. En heb je dus als voordeel dat je meer informatie op je scherm krijgt.[/quote:e0c2c7cb47]Ook al heb je een grote monitor. Dat betekent nog niet dat je geen sidebalken in je browser aan hebt staan en altijd met een scherm browst dat gemaximaliseerd is. Zelf wissel ik het af. Hangt meestal af van de hoeveelheid informatie en de verdeling van de inhoud over de diverse rubrieken/onderwerpen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...