Ga naar inhoud

Hyperlinks verschillende kleuren / CSS


Aanbevolen berichten

Ik maak gebruik van CSS en frames. Nu wil ik in ivm verschillende achtergrondkleuren van de diverse frames verschillende kleuren voor de hyperlinks hebben in de afzonderlijke frames. Ik wil gebruik maken van 1 css bestand en wil liefst geen CSS info in de header van de pagina's opnemen. Is dit mogelijk? En hoe?
Link naar reactie
Thx voor de reacties. Aparte classes heb ik reeds geprobeerd maar dan is de link statisch. Ik wil graag "hover" en "active" indicaties. De link naar de website welke Annie geeft brengt me niet veel. Snap niet goed hoe het e.e.a. toe te passen. (Geen kwestie van te lui om te lezen...) Onderstaand de code welke ik gebruik. Hoe maak in nu een extra setje aan met afwijkende eigenschappen? [size=9:64ff794328]<!-- Hyperlinks --> A {text-decoration: none; color: ffffff; font-weight: none; font-size=10pt; background: none; font-family: "verdana", "arial", "serif";} A:hover {text-decoration: underline; color: a6ba84; font-weight: none; font-size=10pt; background-color: none; font family: "verdana", "arial", "serif";} A:active { text-decoration: none; color: ecff19; font-weight: none; font-size=10pt; background-color: none; font-family: "verdana", "arial", "serif";}[/size:64ff794328] Thx.
Link naar reactie
style.css: [code:1:e53be12da8] a.link1:link{color:#FFFFFF;background:#FF0000;} a.link1:visited{color:#FFFFFF;background:#FF0000;} a.link1:active{color:#DDDDDD;background:#FF0000;} a.link1:hover{color:#FFFFFF;background:#FF0000;} a.link2:link{color:#FF0000;background:#FFFFFF;} a.link2:visited{color:#FF0000;background:#FFFFFF;} a.link2:active{color:#800000;background:#FFFFFF;} a.link2:hover{color:#FF0000;background:#FFFFFF;} [/code:1:e53be12da8] end style.css <a href="#" class=link 1>link 1</a> <BR> <a href="#" class=link 2>link 2</a>
Link naar reactie
Het attribute verhaal is me nu inderdaad wat duidelijker, voorbeeldje doet wonderen....! Zie ook dat ik meerdere attributes kan combineren. Kan ik met CSS ook een soort van macro functie creeren? Ik heb bijvoorbeeld met regelmaat dat ik bij pagina's van een bepaalde productfamilie elke keer dezelfde "header" en "footer" met HTML code heb. Bij mutaties moet ik alle pagina's door worstelen om alles up-to-date te krijgen. Kan ik deze html code op een of andere manier aanroepen/includen vanuit de stylesheet of is het echt alleen een STYLEsheet.
Link naar reactie
[quote:20f5c57728="Johnny321"]Gebruik idd sever-side scripting, zoals PHP of ASP[/quote:20f5c57728]In php kan dit zeer gemakkelijk door op de plek waar de standaard header en footer komt, dit te zetten: <? include(header.php); ?> en voor de footer: <? include(footer.php); ?>. Even de extensie veranderen van de bestanden waar dit inkomt (naar .php), en zorgen dat de header en de footer bestaat (daarin staat dus die standaard text). Let wel op dat je hosting php ondersteund. Jochem
Link naar reactie
Ik hoop dat ik mag aannemen dat header.php en footer.php geen gereserveerde namen zijn? Dus dat ik afhankelijk van de produktfamilie/pagina's verschillende headers en footers kan maken of dat ik in ieder geval elke bestandsnaam kan includen? Andere aanname is dat als ik deze bestandjes aanmaak met de php extensie dat dit voldoende is. Aangezien ik nog nooit iets met php gedaan heb; hoe is de opbouw van een php pagina? Normale <head><body> constructie met hetgeen ik wil invoegen in standaard html of simpel een tekstbestandje, of iets anders wellicht.... Waar kan een newbe hierover iets vinden? p.s. Ik ben de komende week de gehele week in het buitenland dus mijn responce laat even op zich wachten ben echter zeer geinteresseerd.
Link naar reactie
[quote:3f7cb8e538="tfo"]Ik hoop dat ik mag aannemen dat header.php en footer.php geen gereserveerde namen zijn? Dus dat ik afhankelijk van de produktfamilie/pagina's verschillende headers en footers kan maken of dat ik in ieder geval elke bestandsnaam kan includen? [/quote:3f7cb8e538]Je mag ze van mijn part pietsnot.php noemen 8). Mag trouwens elke extensie zijn (ook .htm of .txt, of geen extensie). [quote:3f7cb8e538]Andere aanname is dat als ik deze bestandjes aanmaak met de php extensie dat dit voldoende is. Aangezien ik nog nooit iets met php gedaan heb; hoe is de opbouw van een php pagina? Normale <head><body> constructie met hetgeen ik wil invoegen in standaard html of simpel een tekstbestandje, of iets anders wellicht.... Waar kan een newbe hierover iets vinden?[/quote:3f7cb8e538]PHP is eigenlijk html maar dan met oppeens veel meer functies. Als je php aanroept, zet je dat tussen een <? en een ?> daaromheen is alles gewoon html. Je opbouw is dus gewoon als een html pagina. Een zoektocht met google levert je zo een berg tutorials op, en rondsnuffelen op hotscripts.com levert je zo een berg scripts op die je kan uitpluizen (zo heb ik voor een groot deel php proberen te leren (maar gebruik het te weinig om echte 'grote' dingen te kunnen)). En natuurlijk www.php.net :P. Jochem
Link naar reactie
Het is wel beter om in het bestand dat je gaat includen de head en body tags weg laat anders staat die als hij is geinclude twee keer in je broncode. Je kan het trouwens ook omdraaien de content die veranderd includen in een bestand waar alle andere onderdelen van je site staan die gelijk moeten blijven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...