Ga naar inhoud

Belang van compatibiliteit met andere browsers naast IE?


anoniem

Aanbevolen berichten

Bij vrijwel elke post leest ik wel iets over hoe belangrijk het wel niet is dat je website ook goed te bekijken is in Mozilla en daarom technisch helemaal perfect in elkaar moet zitten. Toch is het aandeel van Mozilla slechts 2%. Maar waar maken sommige mensen zich dan toch steeds zo druk om? Of is dit slechts een algemene aversie richting IE? Geef mij alsjeblieft een verklaring!!!
Link naar reactie
Het aandeel 'andere browsers' naast IE is nog behoorlijk veel groter dan die 2%. Daarnaast gebruiken steeds meer mensen een andere browser, omdat IE niet voldoende te bieden heeft en de 'alternatiefen' stukken beter worden. Men merkt dat er vooruitgang in zit en dat moet je aanmoedigen. MS is zo 'lui' dat zij IE niet regelmatig updaten. ------------------------------------- overigens mag je als professioneel webdeveloper [b:92ed062c8a]NOOIT[/b:92ed062c8a] spreken over '"compatibiliteit met andere browsers naast IE". Je zou je site inprincipe moeten maken aan de hand van webstandaarden en niet aan de IE-standaarden.
Link naar reactie
[quote:434b4f3f23="Onnozele"]Ik begrijp wat je bedoelt Jerome, en ik ben het in principe ook met je eens. Maar sommige startende webdesigners worden op dit forum compleet afgefakkeld omdat mimimale zaken net niet lekker zichtbaar zijn in andere browsers...[/quote:434b4f3f23] Ik denk altijd zo: "Van veel (goede) kritiek leer je ook veel" Je moet je dan ook niet zo aantrekken dat mensen je site afkraken (jezelf niet laten ontmoedigen) ofzo, maar je moet gewoon hard je best doen om dat te gaan verbeteren.
Link naar reactie
Het gaat vooral om je code correct volgens de definities (regels hoe je het ook noemen wilt) van het [url=http://www.w3.org]W3c[/url]. Helaas ontwikkelen( of ontwikkelden) veel browser hun eigen dialect, waaronder IE. Daarnaast is IE te flexibel in het weergeven van je pagina. Wie kent het spreekwoord niet: Zachte heelmeesters maakt stinkende wonden. Andere browsers zijn strikter in de weergave van een website, maar ondersteunen daarnaast de regels van het w3c 10x beter. Een goed voorbeeld is de DOM in JavaScript. Ondanks dat er een duidelijke regel is hoe deze is ingedeeld, ontwikkelen sommige webbrouwers nog steed alleen voor de niet officiële IE DOM. Terwijl een browser als mozilla een minstens evengoede javascript / dom ondersteuning heeft gebruiken de webbrouwers vaak de smoes dat mozilla e.a. technisch niet toerijkend zijn. Daarom is het zo belangrijk dat personen die websites gaan maken gelijk doorhebben dat ze niet een dialect moeten gaan html-en maar zich aan de regels houden. Dan is er niks aan de hand en kan elke browser je site fatsoenlijk weergeven. (Je kan het ook op een andere manier zien: Het is pure disciminatie om te zeggen: jij hebt geen geld voor een duur windows pakket (dus geen IE), dus jij mag die site niet bezoeken :-P )
Link naar reactie
[quote:8fb697ebf3="Onnozele"]Ik begrijp wat je bedoelt Jerome, en ik ben het in principe ook met je eens. Maar sommige startende webdesigners worden op dit forum compleet afgefakkeld omdat mimimale zaken net niet lekker zichtbaar zijn in andere browsers...[/quote:8fb697ebf3] Dat is niet de bedoeling, ze zouden eigenlijk geroosterd moeten worden...
Link naar reactie
Ik denk dat inmiddels 1 op de 10 mensen een alternatieve browser gebruikt, ook steeds meer mensen die zich niet bezig houden met webdesign. Ik merk persoonlijk bijvoorbeeld dat ik heel veel mensen blij kan maken met Firefox omdat dit de gebruiker tegen zichzelf beschermd en voorkómt dat er spyware op de computer komt. Verder merken ze weinig tot niets van de verandering. Overigens is het gehalte in mijn omgeving hoger, maar er zullen vast mensen zijn die een lager gemiddelde hebben. Eén ding is zeker, het percentage alternatieve browsers zal gestaag toenemen. Wat je met deze info doet moet je zelf weten, maar je bent gewaarschuwd. Voordat je het weet heeft 150 van de 1000 bezoekers van je site (oftewel 15%) problemen met de weergave en zoeken ze hun heil ergens anders. - Bas Ps. Ik koop zeer binnenkort een telefoon met ondersteuning voor XHTML-MP (Mobile Profile, onderdeel van WAP 2.0) wat als het goed is heel goed aansluit op het "normale" XHTML. Misschien kan ik mijn site dan wel op mijn telefoon zien! Hij doet het immers ook prima in Lynx (tekstbrowser). Voor meer info: [url=http://ncsp.forum.nokia.com/downloads/nokia/documents/Series_60_DP_Designing_XHTML_MP_Content_v1_0_en.pdf]Designing XHTML-MP Content 1.0 (PDF)[/url] & [url=http://developer.openwave.com/dvl/support/documentation/guides_and_references/xhtml-mp_style_guide/]XHTML-MP Style Guide[/url]. Weer een voordeel van de standaarden...
Link naar reactie
Stel je voor dat ze autowegen zo aanleggen dat alleen Sedan's er gebruik van kunnen maken. Dat is toch de meest gebruikte auto? Jammer, niet dus. Je hebt bepaalde verplichtingen waar je je aan hebt te houden en preferentiele methodes waarin je gestimuleerd wordt ze te gebruiken. Internet != browser. IE != internet. Vergeet ook niet dat zo'n beetje alle alternatieve browsers hun "signaal" kunnen wijzigen naar "IE 6" zodat de pagina die ze bezoeken ze toestaat deze weer te geven. (en dus in de statistieken als IE gereg. staan) Ga jij maar eens met Opera de microsoft website doorbladeren. Als je ziet hoeveel moeite er in is gestoken alle andere browsers te blokkeren, begrijp je misschien ook beter de liefde van mensen voor all things non-IE. Maar ik vind het fantastisch dat je de vraag stelt in plaats van te denken dat je denkt dat IE prima is en je je verder niet hoeft te verdiepen.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:cc4fa3ee56="Onnozele"]Toch is het aandeel van Mozilla slechts 2%. Maar waar maken sommige mensen zich dan toch steeds zo druk om? Of is dit slechts een algemene aversie richting IE? Geef mij alsjeblieft een verklaring!!![/quote:cc4fa3ee56] Als je toch bezig bent, waarom zou je het dan niet meteen gewoon goed doen ? Waarom alleen testen met die ene browser die mensen toevallig op hun systeem hebben staan, niet omdat ze er zelf voor gekozen hebben. Ik zie nogal eens complete sites die aardig op Javascript drijven. Compleet met van die ellendige browser-sniffing scripts enzo. En vaak worden die scripts dan gebruikt om de bezoeker duidelijk te maken dat de website niet gemaakt is voor de specifieke browser die men gebruikt. Of men maar even Internet Explorer versie zus en zo wil downloaden. Nou, mijn reactie is een andere: ik heb wel IE op mijn systeem staan (onder Windows heb je weinig andere keuze), maar als men mij niet wil toelaten met de browser van mijn keuze (Mozilla Firefox om precies te zijn) dan zoek ik toch lekker een andere site op waar ik wel welkom ben ? Het Internet is voor iedereen. Je kunt gebruikers van niet-Windows systemen toch moeilijk verplichten om ook met een Internet Explorer rond te surfen ? Daarmee wek je slechts irritatie en op de lange duur raak je daarmee bezoekers kwijt. Want waarom zou iemand, gezien het grote aanbod aan websites, langer dan noodzakelijk op jouw website verblijven als het verblijf daar niet aangenaam is ? Laat staan dat men er nog eens terug wil komen...
Link naar reactie
[quote="mozbrowser.nl"][quote:60c254acd0="Onnozele"]En vaak worden die scripts dan gebruikt om de bezoeker duidelijk te maken dat de website niet gemaakt is voor de specifieke browser die men gebruikt. Of men maar even Internet Explorer versie zus en zo wil downloaden. Nou, mijn reactie is een andere: ik heb wel IE op mijn systeem staan (onder Windows heb je weinig andere keuze), maar als men mij niet wil toelaten met de browser van mijn keuze (Mozilla Firefox om precies te zijn) dan zoek ik toch lekker een andere site op waar ik wel welkom ben ? [/quote:60c254acd0] Ach, het kan altijd erger. Heb namelijk naast windows ook linux en het is dan helemaal belachelijk als je een melding krijgt dat je maar ff IE moet downloaden :-? Heb nog steeds geen IE voor linux gezien hoor.. gelukkig..
Link naar reactie
[skipped all posts] Owjee, weer zo'n vraag... Code zoals jij denkt dat het goed is, hou je doelgroep in het oog en klaar. Heh, ze geilen hier nogal op W3C, maar na vele jaren [decades!] ervaring op dit gebied, op het gebied van DB to DB communicatie [met tussenkoming van bijv XML], communicatie tussen endusers en banken, etc etc heb ik inmiddels wel geleerd dat je code het gewoon moet doen in elke browser [de output], no matter what. Trek je vooral NIETS aan van W3C en die piepeltjes hier, en kijk naar je doelgroep en het belang ervan. [/skipped all posts]
Link naar reactie
[quote:815417a7ad="Phrea"]...heb ik inmiddels wel geleerd dat je code het gewoon moet doen in elke browser [de output], no matter what. [/quote:815417a7ad] Dus; onvermijdelijk voldoen aan [i:815417a7ad]bepaalde[/i:815417a7ad] standaarden... [size=9:815417a7ad]p.s. ik geil niet op w3c, wel op mooie idealen[/size:815417a7ad] :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...