Ga naar inhoud

[CSS] Formulier verticaal uitlijnen


anoniem

Aanbevolen berichten

Je vergeet dat die h2 legend moet zijn voor echt structurele perfectie! FF editen: <h2> => <legend> worden. In mijn voorbeeld gebruikte ik markup puur voor het resultaat. Daarnaast kan ik met jouw voorbeeld geen meerdere fieldsets onder elkaar krijgen zoals gewenst zou kunnen zijn => er is geen border rond de fieldset, maar rond form. Daarnaast zit bij mij <legend> binnen <fieldset> bij jouw andersom.
Link naar reactie
Daar ben ik het dan niet mee eens, [i:1ecfb6956d]legend[/i:1ecfb6956d] vervult een compleet andere functie dan [i:1ecfb6956d]hn[/i:1ecfb6956d]. De laatste is een kop, terwijl de eerste een toelichting is. En ook als jij het daar niet mee eens bent moet je toch toegeven dat mijn voorbeeld structureel beter in elkaar zit dan jouw voorbeeld. - Bas
Link naar reactie
Okee, ik wordt er niet heel erg veel wijzer van: als ik dit stukje code binnen de body van mn document heb geeft de XHTML 1.1 validator een foutmelding [code:1:61377f045c]<div id="introductie"> <span id="waarschuwing">Alle <i>rode</i> velden zijn verplicht!</span><br /><br /> <object> <form action="plaatsbericht.php" method="post" id="formulier"> <span>Naam:</span> <input type="text" name="afzender" /><br /> <span>Email:</span> <input type="text" name="email" /><br /> <span>Onderwerp:</span> <input type="text" name="onderwerp" /><br /> <span>Bericht:</span> <textarea name="bericht" cols="50" rows="6"></textarea><br /> <input type="submit" value="Plaats Bericht" /> </form><br /> </object> </div>[/code:1:61377f045c] Wie kan mij helpen dit op te lossen, kom er zelf echt niet uit
Link naar reactie
XHTML 1.1 kun je beter niet gebruiken (mime-type problemen etc.) Daarnaast begrijp je de kracht van HTML niet helemaal geloof ik (gezien het aantal spannetjes wat je gebruikt). Ook <object/> heeft hier totaal geen functie en dient daarom niet gebruikt te worden. Probeer het volgende is (niet gestest,gevalideerd,etc): [code:1:113ca89690]<div id="introductie"> <p class="waarschuwing">Alle <em>rode</em> velden zijn verplicht!</p> <form action="plaatsbericht.php" method="post"> <fieldset> <label for="naam">Naam:</label> <input type="text" id="naam" name="afzender" /><br /> <label for="e-mail">Email:</label> <input type="text" id="e-mail" name="email" /><br /> <label for="onderwerp">Onderwerp:</label> <input type="text" id="onderwerp" name="onderwerp" /><br /> <label for="bericht">Bericht:</label> <textarea id="bericht" name="bericht" cols="50" rows="6"></textarea><br /> <input type="submit" value="Plaats Bericht" /> </fieldset> </form> </div>[/code:1:113ca89690] Al die <br /> die overbodig waren kunnen natuurlijk gewoon met margin en padding, formulier heb je waarschijnlijk geen id voor nodig (form{blaat} werkt ook) anders kun je hem alsnog even toevoegen natuurlijk.
Link naar reactie
Ja idd je hebt helemaal gelijk. De rest van de pagina probeer ik wel zo te houden dat alles ook daadwerkelijk betekenis heeft. Ik kwam eigenlijk (tot nu toe) alleen bij formulieren in de problemen. [quote:1421368069]XHTML 1.1 kun je beter niet gebruiken (mime-type problemen etc.) [/quote:1421368069] Ik heb al een topic van jou gelezen over HTML <> XHTML maar tis me toch niet geheel duidelijk wrm je beter geen XHTML 1.1 kan gebruiken. Moet ik er dan gewoon XHTML 1.0 Strict van maken? (of XHTML Basic of zoiets?)
Link naar reactie
Je zou er ook een lijst van kunnen maken: een lijst van dingen die je moet invullen. Misschien wel zelfs een definitielijst, omdat je dat ding kennelijk mag gebruiken voor alle situaties met een name/value combinatie. Ik denk zelfs dat een tabel niet zou misstaan. Het fieldset element kan worden gebruikt om thematisch gerelateerde controls te groeperen. Dit is dus vooral handig bij grotere formulieren. Als je dus maar een paar controls hebt die allemaal aan elkaar gerelateerd zijn, dan denk ik niet dat je het fieldset element nodig hebt. Ik zou persoonlijk voor html4 gaan, maar dat is je eigen persoonlijke keus.
Link naar reactie
Ik heb altijd gewoon XHTML 1.1, al die "problemen" zijn m.i. gemierenneuk over terminologie, die vast in een volgende versie "verholpen" gaan worden. Maar ja, ik ben dan ook niet een fanatieke purist maar geef meer browser-compatibility, eventueel met hacks. termin8or, zullen we hier [b:09d4650167]niet[/b:09d4650167] over in discussie gaan? :D ;) Een definitielijst zou prima kunnen, een tabel werd door Simon Willison in dit geval erg mooi beschreven als "recursive tabular data", iets waar ik me wel in kan vinden. Maar vergeet nooit dat veel toepassingen van tags aan discussie onderhevig zijn. Overigens is fieldset hier volledig op zijn plaats aangezien input tags en gelijken altijd omgeven moeten worden door een block level element en fieldset is in dat geval het meest toepasselijk hiervoor. - Bas
Link naar reactie
[quote:59afd0e7c6="BasHamar"] Overigens is fieldset hier volledig op zijn plaats aangezien input tags en gelijken altijd omgeven moeten worden door een block level element en fieldset is in dat geval het meest toepasselijk hiervoor. - Bas[/quote:59afd0e7c6] Het form element is toch ook een block level element? Daarvoor is die fieldset dus niet nodig.
Link naar reactie
[quote:a5d5561498="mw22"]Het form element is toch ook een block level element? Daarvoor is die fieldset dus niet nodig.[/quote:a5d5561498]En toch is dat niet volgens de specificaties en de validator zal dan ook een foutmelding geven. Voor de ins en outs moet je even bij termin8or zijn. Overigens was het [url=http://simon.incutio.com/archive/2003/09/20/interactiveTabularData]Interactive Tabular Data[/url], volg de link voor meer informatie. Een definitionlist is een lijst waarbij je keys en values met elkaar kan verbinden, iets wat bij een form dus ook het geval is. - Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...