Ga naar inhoud

verschil tussen netscape en IE6.0 qua interpretatie website


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb met html en een extern stijlblad een website gemaakt die in IE6 weergegeven wordt zoals ik dit bedoeld heb. Voor de zekerheid ook netscape 7.0 geinstalleerd en gekeken hoe dit er uit ziet. Je schrikt je dood alles staat onder elkaar tegen de linkerkant. De boxen zijn in het extern stijl blad met absolute posities gepositioneerd maar kennelijk ziet netscape dat heel anders, wie kan me vertellen waar ik in dit opzicht de verschillende interpretaties kan opzoeken of mij een hint geven hoe dat op te lossen is. de site: http://www.arkelsvisserskoor.nl alvast bedankt dries
Link naar reactie
Het eerste wat mij opvalt is niet dat je CSS code last heeft van overgewicht en dat er het een en ander er af kan maar dat je Netscape 7 hebt geinstalleerd. AOL heeft Netscape de nek omgedraaid en dus heeft het geen toekomst meer. Mozilla (waar Netscape op gebaseerd was) heeft inmiddels een veel groter markt aandeel dan Netscape. Daarom had je beter Mozilla of Firebird kunnen installeren. Het is overigens ook beter om voor deze browsers te schrijven omdat het eenvoudiger is om je code aan te passen voor de oude Internet Explorer en dus cross browser the maken. Anyway, ik begrijp niet goed waarom je zoveel "position: absolute;" gebruikt. Voor deze simple layout is dat niet nodig. Kijk maar bij deze overbekende site voor eventuele voorbeelden. http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html Haal ook alle inline style code uit je HTML pagina's. HTML is niet bedoeld om pagina's vorm te geven maar om inhoud structuur te geven.
Link naar reactie
In je externe stijlblad staat een fout die dat veroorzaakt: h2,h3.hand {{ Hier moet je een accolade weghalen. Over het algemeen is Mozilla net iets gevoeliger voor css-syntax fouten. De w3c heeft ook wel ergens een css-validator staan. Het kan wel eens handig zijn. Overigens zou het naar mijn mening allemaal wel wat eenvoudiger kunnen dan de manier waarop je het nu in elkaar hebt gezet, maar misschien heeft dat meer te maken met je ervaring met html/css?
Link naar reactie
Als je CSS live wil editten kan je ook heel goed een bookmarklet gebruiken. Plaats het volgende in een bookmark in Mozilla en je hebt er een perfect ontwerptooltje bij:[code:1:1f28d5cf73]javascript:(function(){function init(){var newline=unescape(%22%%22+%220A%22),importCount=0,L=[];dead=false;oldCSS=null;x=opener;ta=document.f.ta;ta.select();if(x.editStyles){ta.value=x.editStyles.innerHTML;update();return;}ta.value=%22/* Type CSS rules here and they will be applied%22+newline+%22to pages from '%22+location.host+%22'%22+newline+%22immediately as long as you keep this window open. */%22+newline+newline;function add(s){if(!s.disabled){var y={sheet:s,readable:true,label:%22Imported%22,inline:false,shorturl:%22%22,fulltext:%22%22};try{for(var k=0,m;m=s.cssRules[k];++k)if(m.type==3)add(m.styleSheet);}catch(er){y.readable=false;}L.push(y);if(s.ownerNode){y.label=s.ownerNode.tagName.toUpperCase()+%22-tag%22;if(!s.ownerNode.getAttribute(%22src%22)&&!s.ownerNode.href)y.inline=true;}if(y.inline){y.label=%22Inline %22+y.label;y.fulltext=fix(s.ownerNode.innerHTML);}else if(s.href.substr(0,13)==%22data:text/css%22){y.shorturl=%22 contained in a data: URL%22;y.fulltext=fix(unescape(s.href.slice(14)));}else{++importCount;y.importtext=%22@import \%22%22+s.href+%22\%22;%22;y.shorturl=%22 %22+s.href.split('/').reverse()[0];if(!y.readable){y.fulltext=%22/* Out-of-domain; imported above. */%22;}else if(s.href.substr(0,5)!=%22http:%22){y.fulltext=%22/* Non-http; imported above. */%22;}else{var loadingText=%22/* Loading (%22+(L.length-1)+%22) */%22;y.fulltext=loadingText;var p=new XMLHttpRequest();p.onload=function(e){ta.value=ta.value.replace(y.importtext+newline,%22%22);y.fulltext=p.responseText;ta.value=ta.value.replace(loadingText,fix(y.fulltext));ta.value=ta.value.replace(firstNote+newline,%22%22);};p.open(%22GET%22,s.href);p.send(null);}}}}function fix(s){while((s[0]==newline)&&s.length>1)s=s.slice(1);while((s[s.length-1]==newline)&&s.length>1)s=s.substr(0,s.length-1);s=s.replace(/@import.*;/ig,function(){return %22/* %22+RegExp.lastMatch+%22 */%22;});return s;}for(var i=0,ss;ss=x.document.styleSheets[i];++i)add(ss);var imports=%22%22,main=%22%22;var firstNote=%22/**** Style sheets whose contents could be loaded were ****/%22+newline+%22/**** imported instead. Rule order may be incorrect ****/%22+newline+%22/**** as a result. ****/%22+newline;if(importCount){ta.value+=firstNote;}for(var i=0;ss=L[i];++i){if(ss.importtext){imports+=ss.importtext+newline;}main+=%22/**** %22+ss.label+%22 style sheet%22+ss.shorturl+%22 ****/%22+newline;main+=newline;main+=ss.fulltext;main+=newline;main+=newline;main+=newline;}ta.value+=imports+newline+main;update();}function update(){try{if(!x||x.closed){ta.style.backgroundColor=%22#ddd%22;return;}x.editStyles;}catch(er){ta.style.backgroundColor=%22#fdc%22;setTimeout(update,150);dead=true;return;}if(dead){dead=false;ta.style.backgroundColor=%22%22;oldCSS=null;}if(!x.editStyles){var newSS;newSS=x.document.createElement(%22style%22);newSS.type=%22text/css%22;x.document.getElementsByTagName(%22head%22)[0].appendChild(newSS);x.editStyles=newSS;oldCSS=null;for(var i=0,ss;ss=x.document.styleSheets[i];++i)ss.disabled=true;}if(oldCSS!=ta.value){oldCSS=ta.value;x.editStyles.innerHTML=ta.value;}setTimeout(update,150);}y=open('','','resizable,scrollbars=yes,width=550,height=520');y.document.write('<title>Edit Styles</title><style>.ec { width: 100%; height: 100%; border: none; margin: 0px; padding: 0px; }</style><body class=%22ec%22><form name=%22f%22 style=%22margin: 0px;%22 class=%22ec%22><textarea name=%22ta%22 wrap=%22soft%22 style=%22margin: 0px; border: 0px; width:100%; height:100%;%22 class=%22ec%22></textarea><script>'+update+init+'init();<'+'/script>');y.document.close();})()[/code:1:1f28d5cf73]Ik kan geen JavaScript in een link plaatsen op dit forum, maar als je alles op één regel in een bookmark plaatst moet het werken. - Bas
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Sorry ik ben een paar dagen van de lijn geweest vandaar mijn vertraagde reactie. -Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor hun reacties, er waren er een paar bij die voor mij waardevol waren -Enkele opmerkingen: De w3c validator voor CSS is reeds een aantal dagen voor mij niet bereilbaar. Weet iemand een andere CSS validator online of downloadble ? -Netscape en IE6 gaan bij mij op mijn PC absoluut niet samen dus heb ik Netscape verwijderd en zal spoedig Mozilla installeren. -Momenteel heb ik Opera geinstalleerd, indrukwekkend snel alleen mijn muziek fragmenten kan hij niet aan en vraagt om een plug-in wie weet raad? -Ik volg momenteel een online cursus css op Http://www.positioningiseverything.net een echte aanrader deze site. -Tenslotte aan Bas Hamar bedankt voor het javascript maar daar weet ik nog niets van, het staat wel in de agenda vr Groet D.Soeteman
Link naar reactie
[list:4213fea4aa][*:4213fea4aa]De W3C CSS Validater doet het gewoon op http://jigsaw.w3.org/css-validator/ [*:4213fea4aa]Als je puur een webbrowser wil kan je ook Firebird overwegen (ook via Mozilla.org) [*:4213fea4aa]Wat is de exacte melding in Opera en welke code gaat daarmee gepaard? [*:4213fea4aa]Bovenstaand JavaScript moet je in Mozilla/Firebird op één regel in een bookmark plaatsen. Vervolgens bezoek je je site en kan je real-time het CSS aanpassen zodat je direct ziet hoe het door de browser afgehandeld wordt. [/list:u:4213fea4aa] Succes met dit alles! - Bas
Link naar reactie
-Helaas als ik de door jouw opgenomen link aan klik dan krijg ik na enige tijd de melding pagina niet beschikbaar, het vreemde is dat op de pagina met de html validator ook een link staat naar de css validator en die geeft het zelfde resultaat, weet je zeker dat de pagina nog steeds beschikbaar is, een tijdje terug kan ik er ook nog op komen. Bij het afspelen van muziek komt opera met de melding: de door U bezochte pagina vraagt om een plug in te installeren maar specifeert niet welke. Ik neem aan dat het gaat om een plugin is voor de windows mediaplayer en die plugin heb ik ook ingevoerd maar te vergeefs. Ook mozilla inmiddels door mij geinstalleerd geeft goede weergave van mijn website maar ook geen muziek. -Wil iemand eens kijken naar mijn broncode van de pagina httt://www.arkelsvisserskoor.nl/kijkenluister.htmlof dit voor verbetering vatbaar is.In IE6 werkt alles prima, in de andere browsers is alle naar tevredenheid maar die muziek niet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...