Ga naar inhoud

CSS of PHP -> tekst weergeven in achtergrondplaatje


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met een website waarbij ik onder andere css gebruik. Nu heb ik een achtergrondplaatje via CSS gebruikt, en de tekst wil ik in een vak van dat achtergrondplaatje zetten. Nu past het wel op mijn scherm en mijn resolutie(19 inch, 1280x1024), maar bij andere resoluties verschuift de tekst. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de div-tag, maar ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit precies moet instellen. De website staat op dit adres [url]http://www.riooosterschelderegio.nl/index2.html[/url] Het CSS-bestand wordt extern aangeroepen. [code:1:3fa55acbcc] body { background-image: url("layout.rio.1.jpg"); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; background-position: center; background-color: #F7FBCB; padding-left : 273px; } A: { text-decoration: none; } A:link { text-decoration: none; } A:link { color: black; } A:hover { text-decoration: none; } A:hover { color: blue; } A:visited { text-decoration: none; } A:visited {color: black; } font { font-family : Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-style : normal; font-variant : normal; font-weight : normal; height : 72px; letter-spacing : normal; line-height : normal; } [/code:1:3fa55acbcc] Een andere mogelijkheid zou eventueel het gebruik zijn van PHP. Overigens, wat laadt sneller en/of is makkelijker, PHP of HTML met CSS? Dit omdat de website gemaakt moet worden voor mensen met een handicap (slecht zienden e.d.) Alvast bedankt! PS. Ik weet dat het onderwerp nogal ongelukkig gekozen is, maar ik wist geen betere titel. Ook lijkt het alsof ik niet gezocht heb, maar ik ben hier al een poosje mee bezig en ik kan maar geen oplossing vinden. Ik heb dus wel gezocht op google en in dit forum. En als laatste weet ik niet of mijn post goed geplaatst is in Webdesign. Excuses hiervoor :oops:
Link naar reactie
[quote:55092a1bb1="psychonetics"]Nu past het wel op mijn scherm en mijn resolutie(19 inch, 1280x1024), maar bij andere resoluties verschuift de tekst.[/quote:55092a1bb1]In je CSS heb je het achtergrondplaatje gefixeerd, dus dit moet je dan ook doen met de divs. Dus absoluut positioneren en een vaste breedte geven.[quote:55092a1bb1="psychonetics"]Overigens, wat laadt sneller en/of is makkelijker, PHP of HTML met CSS?[/quote:55092a1bb1]Het zijn twee compleet verschillende dingen, en het één sluit het ander niet uit. PHP is server side en is een manier om op de server berekeningen te maken of onder bepaalde voorwaarden iets te doen. Dit wordt vervolgens omgezet naar bijvoorbeeld HTML en zo kan de browser (client side) de resultaten aan de bezoeker tonen.[quote:55092a1bb1="psychonetics"]Dit omdat de website gemaakt moet worden voor mensen met een handicap (slecht zienden e.d.)[/quote:55092a1bb1]Ik zou in dit geval géén gebruik maken van vaste waarden voor fontgrootte en dergelijke om zo de instellingen van de gebruiker te respecteren. - Bas
Link naar reactie
[quote:eaaae050c8]In je CSS heb je het achtergrondplaatje gefixeerd, dus dit moet je dan ook doen met de divs. Dus absoluut positioneren en een vaste breedte geven.[/quote:eaaae050c8] Dat ga ik proberen. Ik hoop dat ik daar uit kom want ik vindt die div-jes het moeilijkste om mee te werken in html (ben een beginner :( ) Ik heb gehoord dat php het achtergrondplaatje maar één keer hoeft te laden, en dat daarna alleen de tekst verandert bij het klikken op een link (en dat dus niet het plaatje nogmaals, evt. uit cache, geladen wordt). Daarom lijkt php me ook wel aantrekkelijk. En de website moet zonder barrieres worden, dus met audio e.d. Uiteindelijk zal er ook een style switcher opkomen zodat minder valide gebruikers vanzelf een grotere font en andere kleuren kunnen kiezen (voor kleurenblinden etc.). Iig bedankt, ik zal eraan werken en als ik er niet uitkom plaats ik gewoon nog een post :D
Link naar reactie
Het lijkt alsof je het gecentreerd wilt hebben, toch? Neem zoiets: http://limpid.nl/arthur2/ Zet het achtergrondplaatje op de middelste div (maak het [b:76b0aa5137]niet[/b:76b0aa5137] fixed, dat werkt alleen correct op het body element in IE). En klaar ben. Altijd gecentreerd in elke browser en de achtergrond blijft op z'n plaats. Anne
Link naar reactie
[quote:b9cbfd7aee="psychonetics"]Ik ben bezig met een website waarbij ik onder andere css gebruik. Nu heb ik een achtergrondplaatje via CSS gebruikt, en de tekst wil ik in een vak van dat achtergrondplaatje zetten. Nu past het wel op mijn scherm en mijn resolutie(19 inch, 1280x1024), maar bij andere resoluties verschuift de tekst. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de div-tag, maar ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit precies moet instellen. De website staat op dit adres [url]http://www.riooosterschelderegio.nl/index2.html[/url] Het CSS-bestand wordt extern aangeroepen. [code:1:b9cbfd7aee] body { background-image: url("layout.rio.1.jpg"); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; background-position: center; background-color: #F7FBCB; padding-left : 273px; } A: { text-decoration: none; } A:link { text-decoration: none; } A:link { color: black; } A:hover { text-decoration: none; } A:hover { color: blue; } A:visited { text-decoration: none; } A:visited {color: black; } font { font-family : Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-style : normal; font-variant : normal; font-weight : normal; height : 72px; letter-spacing : normal; line-height : normal; } [/code:1:b9cbfd7aee] Een andere mogelijkheid zou eventueel het gebruik zijn van PHP. Overigens, wat laadt sneller en/of is makkelijker, PHP of HTML met CSS? Dit omdat de website gemaakt moet worden voor mensen met een handicap (slecht zienden e.d.) Alvast bedankt! PS. Ik weet dat het onderwerp nogal ongelukkig gekozen is, maar ik wist geen betere titel. Ook lijkt het alsof ik niet gezocht heb, maar ik ben hier al een poosje mee bezig en ik kan maar geen oplossing vinden. Ik heb dus wel gezocht op google en in dit forum. En als laatste weet ik niet of mijn post goed geplaatst is in Webdesign. Excuses hiervoor :oops:[/quote:b9cbfd7aee] ff nog iets: als ik je website niet full-screen heb staan, staan de links niet op de plaatjes.
Link naar reactie
[code:1:2557cb7cf8]ff nog iets: als ik je website niet full-screen heb staan, staan de links niet op de plaatjes.[/code:1:2557cb7cf8] dat is dus wat ik bedoel. Die links moeten dus op die plaatjes komen, op welke resolutie of browser die ook staat. (en in het midden zodat je op een klein scherm (minimaal 800x600) geen scrollbars krijgt aan de zijkanten). Met de tips die Anne gaf lukt het nu wel redelijk, maar ik geloof niet dat ik alles precies doe volgens de richtlijnen :-? edit: OK, het is me gelukt om de tekst op de vakjes te krijgen (weliswaar niet helemaar goed uitgelijnd, maar ik weet nu hoe dat moet :)), alleen nu heb ik het probleem dat je op een 600x800 resolutie (op een klein tft scherm, zo'n 14 of 15 inch ding) scrollbars krijgt aan de zijkanten en dat de site zelf niet helemaal in het midden zit. Hoe las ik dat nou op? :roll: En in Opera zie je in eerste instantie niet de tekst in het hoofdvak, maar pas als je het selecteert zie je tekst. Weet iemand hoe dat komt, en hoe dat met andere browsers zit (en hoe op te heffen uiteraard)? Daarnaast werkt css niet in Opera? En Opera moet wel geidentificeerd worden als MSIE, anders wordt de website heel raar zonder opmaak :-? Mocht iemand naar de broncode kijken, dan graag en nog grager ook hier wat verbeteringen melden zodat ik die kan aanpassen (en het css-bestand (style1.css op www.riooosterschelderegio.nl/style1.css ) ook als het kan?) 8) [url]http://www.riooosterschelderegio.nl/index2.html[/url] bedankt!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...