Ga naar inhoud

Meest gebruikte resolutie op het net?


anoniem

Aanbevolen berichten

Bovendien hebben de meeste mensen hun browsers niet gemaximaliseerd. Mijn browser staat nu (even checken...) op 809x740 pixels bij een schermresolutie van 1024x768; haal je daar de menu-balken en rechter scroll-bar vanaf dan hou je een effectief oppervlak van ca. 780x640 pixels over. Een gemaximaliseerde browser met side-bar heeft overigens hetzelfde effect. Beter is het om je webpagina's gewoon flexibel te maken. In het [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=77895]Best Practices[/url] topic vind je een aantal handige links.
Link naar reactie
Volgens www.onestat.com The most popular screen resolutions on the web in the world are: 1. 1024 x 768 48.3% 2. 800 x 600 31.7% 3. 1280 x 1024 13.6% 4. 1152 x 864 4% 5. 640 x 480 1% 6. 1600 x 1200 1% 7. 1152 x 870 0.2% All numbers are an average of the last 2 months. En inderdaad: design gewoon vanaf 800*600 en zorg voor een zogeheten [url=http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=liquid+design]liquid design[/url].
Link naar reactie
Je moet niet uitgaan van de meest gebruikte resolutie. Je moet uitgaan van de meest gebruikte resolutie van jouw doelgroep, en dan nog moet je uitgaan van het percentuele gebruik. Ofwel gebruikt 20% van je doelgroep 800, dan moet je op 800 designen. Veel mensen zeggen dat je op een minimumres van 800 moet designen en het vanaf 800 schaalbaar moet maken, ik ben het daar [helaas] niet mee eens. Je hebt dan het design niet meer in de hand. Design OP 800 en je zit altijd goed, [gekeken naar je doelgroep kan dat 1024 zijn]. Schaalbaar designen is leuk, maar alleen voor de sites die way veel hits cq klanten hebben [google, amazon, etc etc], heb je dat niet, en wil je toch je design en layout geheel in de hand hebben: design op 800, hou daarbij rekening met je fontgrootte ajb. My 0.02 €.
Link naar reactie
[quote:88877643d4="Phrea"]Veel mensen zeggen dat je op een minimumres van 800 moet designen en het vanaf 800 schaalbaar moet maken, ik ben het daar [helaas] niet mee eens. Je hebt dan het design niet meer in de hand.[/quote:88877643d4]De minimumresolutie hangt idd van je doelgroep af, maar dat je een schaalbaar design niet in de hand zou hebben... daar ben ik het niet mee eens. Dat hangt af van je kwaliteiten op dat gebied. Overigens hoeft schaalbaar niet altijd afhankelijk te zijn van resolutie maar dit kan ook afhangen van ingestelde fontgrootte. Persoonlijk design ik meestal voor 800x600, de rest past dan automatisch ook. Toch ga ik me wel verdiepen in liquid design, ik vind het een interessant principe. :D - Bas
Link naar reactie
[quote:2a37f22cc9="BasHamar"]maar dat je een schaalbaar design niet in de hand zou hebben... daar ben ik het niet mee eens. Dat hangt af van je kwaliteiten op dat gebied.[/quote:2a37f22cc9] In een ideale wereld zijn deadlines nog lang niet in zicht, is elke klant een Dagobert Duck (zonder de gierige inslag), begrijpen mijn collega's alles wat ik wil (zonder ook maar 1 woord te veel te wisselen), maakt de sales-afdeling beloftes die ook technisch haalbaar zijn en is de koffie nooit op.... Tja.... :wink: (gebrek aan) Kwaliteit is dus imho niet altijd de reden waarom er gekozen wordt voor een bepaalde oplossing.
Link naar reactie
[quote:161f1d8dad="Demonaz"]Je moet inderdaad geen site gaan ontwerp voor een resolutie. Misschien is het wel verstandig om voor jezelf ene minimale resolutie te bepalen waarop je site er nog uitziet zoals hij bedoeld is. Verder kan je natuurlijk met java en php je site zo aanpassen dat hij op elke resolutie er goed uitziet. maar dat kost veeeeel werk.[/quote:161f1d8dad] Hoe kan de site dan geschikt gemaakt worden voor meer resoluties ?
Link naar reactie
Hallo, ik zou het anders aanpakken. Klik bijvoorbeeld eens op de link in mijn onderschrift. Het is mijn site, voor kinderen, waar nog heel wat aan schort. Maar schaalbaar is ie in ieder geval wel. ZOrg nu even dat je bij Start > Configuratiescherm, Beelscherm, tabblad Instellingen, Geavanceerd, een vinkje hebt staan voor 'Instellingenpictogram weergeven op taakbalk', en dat er een bolletje staat voor 'De nieuwe kleurinstellingen toepassen ZONDER de computer opnieuw op te starten'. Kijk nu naar mijn site. Op 800X600, wat volgens een telling die ik las de meestgebruikte resolutie op het web is, en die ook nog prettig is, ziet het er prachtig uit en zie je de U.S.S. voyager vrijwel volledig. Als je scrollt, blijft de achtergrond waar hij is, met behulp van CSS. Zorg wel dat je venster gemaximaliseerd is, dat gaat stukken beter. Op een resolutie van 640X480, ziet het er niet meer zo mooi uit, omdat de achtergrond 800X600 is, en bovendien wordt 640X480 nauwelijks nog gebruikt. Klik nu met je linker muisknop het icoontje van de monitor, in de taakbalk, dat verscheen toen je een vinkje zette bij 'Instellingenpictogram weergeven op taakbalk'. Kies een resolutie, met de hoogst mogelijke kleurdiepte, 32-bits dus. Nu zie je dat de achtergrond dezelfde kleur heeft als de meeste stukken rand van het plaatje, en dat de tekst dus ook over dat zwart loopt. Omdat de onderrand van de "Voyager" zo goed als zwart is, zie je daar nauwelijks de overgang tussen plaatje en achtergrond. Het niet herhalen van de achtergrondafbeelding heb ik bereikt met CSS. Nou moet ik toegeven dat het slordig staat dat het wereldbolletje voor de helppagina helemaal naar rechts schuift, daar moet ik nog wat aan doen. binnenkort zet ik een gele balk aan de bovenkant op de pagina, en om die schaalbaar te maken, zal ik nog wat moeten doorwerken. Zet nu je scherm, met behulp van het icoontje van de monitor weer terug op je oorspronkelijke resolutie en kleurdiepte, zodat je weer verder kan. 800X600 is het meest gebruikt. Gegroet, o nobele kom-pie-joeter-frieks! :wink: :wink:
Link naar reactie
Hallo, :D sorry voor de MIDI-muziek, Jeroen, maar voor kinderen moet het nou eenmaal vrolijk zijn. En buiten dat, ik ben een groot Star Trek-fan, en dus mag Star Trek-muziek niet ontbreken op mijn site. En ik kan er toch niks aan doen dat je door mijn MIDI-muziek óf gesnapt werd bij het surfen onder werktijd, óf dat je collega's last hadden van de muziek? En zeg, als jij nog hulp nodig hebt, o nobele vraagsteller, voor het net zoals ik deed schaalbaar maken van je pagina's wil ik best een klein tutorialtje schrijven, maar dan moet je eventuele vragen ook daadwerkelijk stellen, zodat ik je helemaal kan helpen. Doei!!!!!!!!!!!! :wink:
Link naar reactie
Wat de laatste tijd wel zo is, is dat de meeste webdesigners ontwerpen voor 1024. Ik zit hier op 800x600 en zie dat steeds vaker. Zo'n jaar geleden had ik doordat ik layers gebruikte alle pagina's in 2 uitvoeringen gemaakt. 1 voor de 800 en 1 voor de 1024 en linkte met een javascripje op de indexpagina naar dat deel van de site. Dat werkte goed, alleen was het wel dubbel werk. Maar liever dubbelwerk dan ergenis van mijn bezoekers.
Link naar reactie
Ik vind het niet zo belangrijk voor welke resolutie de site als de tekst maar leesbaar is. Voor mij houdt dat in dat een regel niet langer mag zijn dan 60 tot 90 tekens en dat de regels te lezen zijn zonder horizontaal te scrollen. Een voorbeeld van te lange regels (ca 90 tekens) is te zien op deze site: http://carni.sphosting.com/index.html Een regel van 90 tekens past netjes in een kolom van 640 breed. Dus als iedereen dat als maximum neemt voor de breedte van een tekstkolom, dan kan iedereen het prima lezen. wimb
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...