Ga naar inhoud

Tekst bij muisaanwijzer


Aanbevolen berichten

Eigenlijk heb ik ook nog een vraagje over de ALT tekstjes, Als ik met Netscape 6 mijn websites bezoek, verschijnen de ALT tekstjes niet, vervang ik ALT door TITLE dan werkt het wel. Aangezien ik ALT nodig heb om mijn HTML gevalideerd te krijgen, moet ik het dus dubbel doen om deze tekstjes te laten verschijnen bij Netscape. (Bij IE verschijnen de ALT tekstjes wel normaal) Is er iemand die hier een oplossing / verklaring voor heeft ? vr. gr. Smeenk :wink:
Link naar reactie
De verklaring is vrij simpel: ALT is niet bedoeld om teksten te tonen. De eigenschap is in het leven geroepen omdat de sites ook in tekstbrowsers moeten werken. Op deze manier wordt het ontbreken van de plaatjes ondervangen door de [b:7ce35398b4]alt[/b:7ce35398b4]ernatieve tekst die uitleg geeft in de vorm van een korte beschrijving. Hetzelfde gebeurt als het plaatje niet beschikbaar is omdat deze bijv. op een server staat die down is. TITLE is de eigenschap met als enig doel om teksten bij een element te laten zien. Je kan het dan ook aan vrijwel ieder HTML-element hangen, zoals A, IMG, P en zelfs aan BODY. Het zijn simpelweg verschillende attributen, en IE heeft het geheel verkeerd geïmplementeerd. Alle andere browsers doen het wel goed. En weet je wat? Ik verbaas me er niet eens meer over... :roll: Edit: O ja, je kunt/moet ze ook in combinatie met ekaar gebruiken. Alle afbeeldingen moeten een alternatieve tekst hebben en optioneel is de titel. Persoonlijk doe ik altijd beiden, en als ik geen titel wil meegeven laat ik deze leeg. Op deze manier is de presentatie in alle browsers gelijk. - Bas
Link naar reactie
[quote:9ccd67dc93="BasHamar"]De verklaring is vrij simpel: ALT is niet bedoeld om teksten te tonen. Het zijn simpelweg verschillende attributen, en IE heeft het geheel verkeerd geïmplementeerd. Alle andere browsers doen het wel goed. En weet je wat? Ik verbaas me er niet eens meer over... :roll: Edit: O ja, je kunt/moet ze ook in combinatie met ekaar gebruiken. Alle afbeeldingen moeten een alternatieve tekst hebben en optioneel is de titel. Persoonlijk doe ik altijd beiden, en als ik geen titel wil meegeven laat ik deze leeg. Op deze manier is de presentatie in alle browsers gelijk. - Bas[/quote:9ccd67dc93] Ik deed het zelf dus ook al op de manier die je hierboven beschrijft, in ieder geval bedankt voor de snelle reactie :wink: vr.gr. smeenk :wink:
Link naar reactie
Ik vind het eigenlijk zo gek nog niet zoals Microsoft het heeft opgelost. Als er wat staat in het title-attribuut dan een tooltip laten zien met de tekst van het title-attribuut. Als er geen title-attribuut is, maar wel een alt-attribuut, dan een tooltip laten zien met de tekst van het alt-attribuut. Als er een title-attribuut is zonder tekst, dan geen tooltip laten zien. Op zich breekt het niet echt de w3c-regels, volgens mij. Alleen denken veel mensen hierdoor onterecht dat het alt-attribuut altijd voor een tooltip zou moeten zorgen. Tooltips kun je niet laten meebewegen met de muisaanwijzer, tenminste niet met html. Daar komt dom scripting bij kijken.
Link naar reactie
[quote:338b9b3349="hulpje"]Alleen denken veel mensen hierdoor onterecht dat het alt-attribuut altijd voor een tooltip zou moeten zorgen.[/quote:338b9b3349]En dat sis dus precies het probleem. Er staat gewoonweg nergens dat een alt-attribuut getoond moet worden behalve als het plaatje - om wat voor reden dan ook - niet getoond gaat worden. Dat is ook een vorm van regulatie, niet meer doen dan voorgeschreven wordt. Natuurlijk kan je als IE hier een andere mening over hebben, maar feit blijft dat andere browsers het met z'n allen anders doen (en over het algemeen naar de letter van de voorschriften) met als gevolg een verschil in presentatie. En laat het nou net het doel zijn van het W3C om dit verschil op te heffen. Als het op de interpretatie van HTML/CSS zelf aankomt moeten browsers niet creatief zijn, maar meegaan met de regels zoals die (mede door MS zelf) zijn opgesteld. Laat de creativiteit aan de designers over, die dat het liefst binnen de grenzen van de eerdergenoemde regels gaan doen. Dit betekent niet dat browsermakers niet creatief mogen zijn in aanvullende faciliteiten... - Bas
Link naar reactie
Je hebt wel gelijk hoor Bas. Alleen, van de dingen die Microsoft allemaal expres anders heeft gedaan vind ik dit niet zo erg, omdat er relatief makkelijk 'omheen' valt te werken. Hier wat voorbeeldcode voor meebewegende tooltips. Dit is zeker geen ideale code, dus wees gewaarschuwd. 8) [code:1:a2d6b65aa5] <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <title>Untitled</title> <script type="text/javascript"> function ie_getElementsByTagName(str) { if (str=="*") return document.all else return document.all.tags(str) } if (document.all) document.getElementsByTagName = ie_getElementsByTagName; var wachteven;var bewaar; window.onload=tooltips; function tooltips(){ xx=document.createElement('div'); xx.id='tooltip'; xx.style.position='absolute'; xx.style.visibility='hidden'; yy=document.createTextNode(' '); xx.appendChild(yy); document.body.appendChild(xx); x=document.getElementsByTagName('*'); for (i=0;i<x.length;i++){ if (x[i].title.length>0){ x[i].onmouseover=showtooltip; x[i].onmousemove=movetooltip; x[i].onmouseout=hidetooltip; }; } } function showtooltip(e){ clearTimeout(wachteven); tt=document.getElementById('tooltip'); if (this.title.length>0)bewaar=this.title; tt.childNodes[0].nodeValue=bewaar; this.title=''; tt.style.visibility='visible'; wachteven=setTimeout('document.getElementById("tooltip").style.visibility="hidden";',2000); } function movetooltip(e){ tt=document.getElementById('tooltip'); if (document.all){ tt.style.left=window.event.clientX; tt.style.top=window.event.clientY+20; } else{ tt.style.left=e.clientX; tt.style.top=e.clientY+20; }; } function hidetooltip(){ clearTimeout(wachteven); document.getElementById("tooltip").style.visibility="hidden"; this.title=bewaar; } </script> <style> #tooltip{ border:1px solid black; padding:2px; display:inline; font-family: Arial; font-size:11px; background-color:InfoBackground; color:MenuText; } </style> </head> <body> <a href="test" title="Hier wat tekst en zo">test</a><br> <a href="test" title="Hier wat tekst en zo nog meer">test</a> </body> </html> [/code:1:a2d6b65aa5]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...