Ga naar inhoud

webbouw-programma


Aanbevolen berichten

Ik ben nog steeds verslaafd aan Homesite/ColdFusion studio. Werkt gewoon lekker snel en prettig met goeie syntax highlighting. Kent trouwens ook veel 'talen' ((x)html, php, js, cf, asp, xml, enz..) Voor CSS gebruik ik het liefst Topstyle (Pro). Mooi overzichtelijk en handige CSS validator, style sweeper e.d. :) Heb Dreamweaver MX ook wel uitgebprobeerd, maar dat is een stuk lomper en zo af en toe gaf ie ook weleens een fatal exception :-?
Link naar reactie
[quote:2d106d7e60="Steven02"]Dreamweaver MX[/quote:2d106d7e60] Wat vind je er zo fijn aan? Ik vind de overgang op m'n werk van Homesite naar Dreamweaver MX nog steeds niet leuk :( DW MX is langzamer, minder stabiel, veel zwaarder en d'r moet een optie in de setup om het WYSIWYG gedeelte niet mee te installeren (vind ik :P ).
Link naar reactie
[quote:d9fcb4cb93]Homesite is in feite een uitgeklede DW.[/quote:d9fcb4cb93] Dat meen je toch niet he. Ik vond Homesite tot versie 4.5 een geweldige editor. Maar toen werd het overgenomen door Macromedia en kreeg ik last van stabiliteitsproblemen met versie 5. Toen ben ik op zoek gegaan naar een goede vervangen en vond deze in HTML-Kit. HTML-Kit is lekker uitbreidbaar met allerlei plug-ins en vind hem nu beter dan Homesite. Hij is ook nog eens gratis (tot nu toe).
Link naar reactie
Oh, het bestaat op deze manier al veel langer hoor... En wat je op MM tegen hebt weet ik niet, het is niet altijd even stabiel [DW], dat geef ik ronduit toe, maar de gegeven argumenten [van meerdere mensen hier] kloppen niet altijd helemaal. Ikzelf heb een zeer ruime ervaring met DW [6 jaar oid] en heb allerlei proggies geprobeerd, maar als 'WYSIWYG' editor is dit gewoonweg de beste. En nee, je moet hem niet alszodanig gebruiken [wysiwyg], daar is hij ook absoluut niet voor bedoelt. Daarnaast is het sowieso van belang dat je [X]HTML leert, en met een normale tekst editor [ik prefereer UltraEdit] leert werken, de combinatie is onontbeerlijk imho.
Link naar reactie
[quote:48e7ff1e5f="Phrea"]Wat zal ik nu eens gaan zeggen. ;) Homesite maakt deel uit van het DW 'pakket'. Homesite is in feite een uitgeklede DW.[/quote:48e7ff1e5f] Fout gedacht.. Macromedia heeft Allaire overgenomen. DW en Homesite hadden eerder niks met elkaar te maken. En homesite is niet echt homesite meer sinds het in DW MX zit. Het mist gewoon de snelheid en stabiliteit voor mij.
Link naar reactie
[quote:0c2288eb18="hulpje"] Ik vond Homesite tot versie 4.5 een geweldige editor. Maar toen werd het overgenomen door Macromedia en kreeg ik last van stabiliteitsproblemen met versie 5. [/quote:0c2288eb18] Als je het mij vraagt kwam versie 5 nog 100% van Allaire af. D'r stond alleen maar het naampje van Macromedia op. 5 vind ik verder nog helemaal oke. Pas sinds DW MX is het huilen.
Link naar reactie
[quote:9ca8a5a876="wernerm"]wie kan me een goed webbouwprogramma aanraden ? reeds enige positieve ervaring met gehad ? Groetjes, Werner[/quote:9ca8a5a876] Er zijn twee soorten programma's waarmee je websites kunt bouwen: programma's die direct de html-code aanpassen en WYSIWYG-programma's. WYSIWYG-programma's zijn gebruiksvriendelijker en je kunt er als leek makkelijker en sneller mee werken. Programma's die direct de code aanpassen zijn sneller, lichter en geven je meer controle over wat je doet. Als beginner kun je beter een WYSIWYG-programma gebruiken. Bovendien geven die ook de mogelijkheid direct de HTML aan te passen. Een veel gebruikte WYSIWYG-editor is Dreamweaver. Dat is een erg uitgebreid programma waar je als leek wel even doorheen moet bijten. Maar als je er eenmaal mee overweg kan kun je er vrijwel alles mee. Een andere veelgebruikte WYSIWYG-editor is Frontpage van Microsoft. Dit programma is nog meer gericht op gebruiksvriendelijkheid en het past goed in de MS Office opzet. Door de gebruiksvriendelijkheid te maximaliseren doet het programma wel veel concessies aan de kwaliteit van de HTML code. Die is vaak erg 'vuil'. Bovendien zijn webpagina's die gemaakt zijn met Frontpage voornamelijk gericht op Microsofts eigen Internet Explorer. Doordat Microsoft zich minder aan de algemene standaarden houdt kunnen andere browsers zoals Mozilla en Opera minder goed overweg met websites die gemaakt zijn met Frontpage.
Link naar reactie
[quote:6b4a8a5c25="arny"]Bovendien zijn webpagina's die gemaakt zijn met Frontpage voornamelijk gericht op Microsofts eigen Internet Explorer. Doordat Microsoft zich minder aan de algemene standaarden houdt kunnen andere browsers zoals Mozilla en Opera minder goed overweg met websites die gemaakt zijn met Frontpage.[/quote:6b4a8a5c25]En om het gelijk maar even toe te lichten: er zijn bepaalde standaarden opgesteld voor het maken van websites zodat je niet browser-specifiek hoeft te werken maar dezelfde website in alle browsers werkt. Deze standaarden worden opgesteld door het [url=http://w3.org/]World Wide Web Consortium[/url] (met een onoverzichtelijke website) waar onder andere Microsoft ook zitting in heeft. Dus als je een website maakt specifiek voor IE dan werkt deze hoogstwaarschijnlijk ook alleen in IE (zeker als je JavaScript gaat gebruiken) maar als je de standaarden hanteert werkt het altijd. Overigens is er nog iets nieuws: Microsoft heeft onlangs bekend gemaakt dat het stopt met de ontwikkeling en release van stand-alone browsers. Dit betekent dat mensen met een Macintosh geen nieuwe versie van IE zullen zien en dat de eerstvolgende versie van IE op Windows geïntegreerd zal zitten in het besturingssysteem met vooralsnog codenaam Longhorn. Als je IE7 wil hebben zul je dus het onderliggende besturingssysteem moeten upgraden naar Longhorn of je zit vast aan IE6. En Longhorn komt pas op z'n vroegst in 2005 uit. In de tussentijd gaan alle andere browsermakers wel door en zullen oa Mozilla, Opera, Firebird, Safari, Konqueror en weet ik welke browsers allemaal steeds beter worden en waarschijnlijk een groter marktpercentage krijgen. Het is dus héél erg belangrijk dat je je aan de standaarden houdt, ook al verschillen de meningen hierover. - Bas
Link naar reactie
Ik browse altijd met Mozilla, op dit moment 1.4 RC3. Voor het maken van websites gebruik ik altijd de codeview van Dreamweaver 4, hoewel ik ook steeds meer werk met Crimson Editor en TopStyle Pro. De WYSIWYG interface gebruik ik zelden, bijvoorbeeld alleen als ik de syntax van een bepaald form element wil weten. Maar aangezien ik altijd sites maak die voldoen aan de XHTML 1.1 standaard is DWMX niet meer interessant om aan te schaffen en ga ik over op volledig tekstgebaseerd ontwerpen. Overigens is het wel mogelijk om met DW4/DWMX sites te maken volgens die standaard, alleen moet je hiervoor het één en ander aanpassen. Maar de flexibiliteit die ik wel kan DW me gewoon niet (meer) bieden. Ik ben trouwens ooit begonnen met een trial van Frontpage, maar die heb ik na een week ofzo verwijderd, wat een bagger programma vond ik dat. Met name omdat ik in die tijd nog gebruik maakte van Netscape Communicator 4.x waarin de sites zelden werkten. Mijn advies is dan ook: beginnen met DW en langzaam overschakelen naar een evenwicht van WYSIWYG en text based editing. Ik sluit me wat dat betreft dan ook aan bij Phrea. - Bas [b:1f27452fbc]Edit:[/b:1f27452fbc] [url=http://www.alistapart.com/stories/dreamweaver/]Modifying Dreamweaver to Produce Valid XHTML[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...