Ga naar inhoud

CSS menu probleempje


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig mijn site om te zetten van table naar CSS, en van HTML 4 naar XHTML strict. Tot nu toe gaat het redelijk goed. Ik heb al veel gedaan, de grote dingen gaan wel snel, maar alle kleine dingen kosten heel veel tijd. Nu werkt het menu niet zoals het moet. Ik heb twee types menu, met tekst en met een plaatje. Ze zijn bijna gelijk, alleen de hover css is anders. Nu werkt de tekst hover bij Mozilla in de gehele link box, maar met IE6 moet ik met de muis over de tekst. Met IE5.5 is het wel goed. Het menu met het plaatje werkt wel goed. Om alles nog eens te testen heb ik een kale pagina gemaakt, met hetzelfde menu – en dat werkt dus goed in alle browsers. Daarna heb ik die pagina in het content deel van een site pagina geplaatst – daar werkt het test menu ook goed. [url=http://www.wimb.net/newsite/index.php?s=site&page=1]Hier[/url] is de link. Rechts onder “text menu” komt de underline als ik naast home ga. In het echte menu links moet ik met de muis over de tekst. Ik heb al zo’n beetje alles geprobeerd, maar ik krijg het niet zoals ik het wil hebben. Met de rest van deze pagina ben ik nog bezig. Wie weet wat ? wimb
Link naar reactie
Dan moet je de breedte van a opgeven. Dit is een bug in MSIE, ik laat ze meestal stikken ( 8) ), maar op die manier kun je het oplossen, hoe wel even rekening met de verschillende interpretatie van het box-model tussen MSIE5.x en MSIE6.0 Wil je dat MSIE6.0 zich hetzelfde gedraagt, neem dan een xml declaratie op boven je doctype:[code:1:40ba725391]<?xml version="1.0"?>[/code:1:40ba725391]-termin8or
Link naar reactie
> termin8or > Dan moet je de breedte van a opgeven. Dit is een bug in MSIE, Dat had ik al gedaan, bij alle a’s had ik de breedte en de hoogte opgegeven. Verder heb ik overal de line-height bijgezet. Als dat er niet staat lijkt het goed, maar als je dan bij IE de lettergrootte veranderd, dan wijzigt alleen de regel afstand. Voor Opera heb ik nog de hoogte voor LI opgegeven, toen was daar de afstand tussen de menuitems ook weer goed. Het menu op de pagina werkt met dezelfde css als het menu links maar het gedrag is anders. Omdat ik er zeker van was dat het een css probleem was, heb ik steeds stukken van de css files gedelete – uiteindelijk heb ik bij #content de position : absolute gewijzigd in relative – en toen was het goed. Als je nu kijkt is de fout weg. Vraag mij niet wat het met elkaar te maken heeft. > Wil je dat MSIE6.0 zich hetzelfde gedraagt, neem dan een xml declaratie op boven je doctype: <?xml version="1.0"?> Dit had ik al geprobeerd, maar met deze regel heb ik een alleen een wit scherm, alles is leeg. Ik heb nog in verschillende source codes gekeken, o.a. bij w3.org, daar is het exact zo als je het hebt gezegd en zoals ik het heb gedaan. Ik ga eerst nog een paar validatie fouten uit de pagina halen en dan nog een keer proberen. wimb
Link naar reactie
> termin8or > Je hoeft natuurlijk maar 1 keer de hoogte en breedte op te geven, of begrijp ik je verkeert? In theorie heb je volkomen gelijk, ik ga het nog proberen of het in de praktijk ook zo is. Als het werkt zoals ik wil dan ga ik zoveel mogelijk eruit halen. > Had je display:block; eik wel gebruikt? 1000 x JA!, zonder dat werkt helemaal niet (goed) wimb
Link naar reactie
Misschien had je al gekeken, maar helemaal onderaan dit artikel staat zo'n menu dat goed werkt. http://www.alistapart.com/stories/taminglists/ Als hij nog verspringt komt dat door conflicterende styles, erbuiten werkt het wel, als je alle updates hebt gevolgd van MSIE6.0 (zoals ik blijkbaar) zou hij het dan wel goed moeten doen. (edit: i wish! hij verspringt dus :)) -termin8or
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...