Ga naar inhoud

Scrollbalk dropdownmenu andere kleur geven


Aanbevolen berichten

Ik gebruik wel eens een dropdownmenu, en nu probeerde ik de scrollbalk van het menu een andere kleur te geven m.b.v. css op dezelfde wijze als je dat met een normale scrolbalk kunt doen, Het wil me echter niet lukken. Is het eigenlijk wel mogelijk om deze scrollbalk een andere kleur te geven ?? [url=http://home.hetnet.nl/~smeenk7104/form.htm]De link naar mijn pagina met het dropdownmenu[/url] vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
[quote:1dfdd2e707="teacher"]Je moet het zo zien: dropdown lists (en meer form items btw) worden gerendered door het OS en zijn daarom maar heel beperkt aan te passen met CSS. Je zou een dhtml oplossing kunnen bedenken. t.[/quote:1dfdd2e707]Ik begrijp wat je bedoelt, daarom ziet een button bij Windows XP er anders uit dan bij Windows 98 terwijl je in beide gevallen bijv. IE 6 als browser gebruikt. Ik heb een dropdownmenu gebruikt omdat je er zeer weinig code voor hoeft te schrijven. Jammer dat het dus niet goed te designen is :( Een dhtml-menu is op zich een goede suggestie, alleen heb ik mijn dropdownmenu in een iframe staan en valt het menu netjes over de parent pagina heen, als ik me niet vergis is dit bij een dhtml-menu niet het geval en verdwijnt er een gedeelte achter de parent pagina (correct me if i'm wrong :oops: ) maar ik zal me er eens in verdiepen. [quote:1dfdd2e707="termin8or"]Onmogelijk momenteel.[/quote:1dfdd2e707]Ik leid uit jouw antwoord eigenlijk af dat je verwacht dat het in de toekomst wel ondersteund gaat worden. Toch is deze css-toepassing momenteel nog niet valid-css en wordt momenteel alleen door IE ondersteund ??? Verwacht je dat dit in de toekomst valid css wordt en dus door meerdere browsers ondersteund gaat worden ?? vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
Het is een ms extension: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/css/reference/attributes.asp Deze zijn alleeen voor internet explorer beschikbaar en niet voorgesteld om algemene standaard te worden. Dus ik denk dat dat voorlopig niet gebeurt. Dhtml zou nog steeds kunnen met frames, alleen moet je dan een gedeelte in een andere frame zetten en ze op elkaar laten reageren. Enz. maar dat is niet flexibel en niet echt uitbreidbaar. -termin8or
Link naar reactie
[quote:b6156e2e30="termin8or"]En denk dan ook er gelijk even aan dat je met je frames in grote scripting problemen kunt komen :). -termin8or[/quote:b6156e2e30]Wat voor problemen bedoel je precies?? En mensen die scripting uit hebben staan? hoeveel zijn er dit? Welke browsers zijn dit? Of kun je bij de meeste browsers scripting uitschakelen? vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
[quote:28fcf17da9="smeenk"]Wat voor problemen bedoel je precies??[/quote:28fcf17da9]Javascript kan niet over frames heen. Dus al je zoiets wil moet je in beide frames iets hebben wat met elkaar communiceert. Is wel te doen, maar met een gewoon lijstje wat ook vertrouwelijk is voor de bezoeker is dit toch makkelijker[quote:28fcf17da9]En mensen die scripting uit hebben staan? hoeveel zijn er dit? Welke browsers zijn dit? Of kun je bij de meeste browsers scripting uitschakelen?[/quote:28fcf17da9]Kan bij elke browser ;). Ongeveer 8% volgens een internationale checker: http://www.thecounter.com/stats/2003/May/javas.php -termin8or
Link naar reactie
[quote:025b41b11a="termin8or"]Kan bij elke browser ;). Ongeveer 8% volgens een internationale checker: http://www.thecounter.com/stats/2003/May/javas.php -termin8or[/quote:025b41b11a]8% dat is behoorlijk veel, wat is de reden dat men javascript uitschakelt ?? Ik gebruik eigenlijk best vaak javascript op m'n site(s) dit zou betekenen dat er bij veel van m'n bezoekers een gedeelte niet of niet goed weergegeven wordt :-? vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
Javascript wordt meestal uitgeschakeld ivm beveiligingsproblemen. En idd zou het kunnen dat er daardoor dingen niet goed zichtbaar zijn op je site. Daar kan je idd wat aandacht aan besteden, maar andersom kan je ook denken; bezoekers weten dat ze javascript uit hebben staan en dat ze daardoor iets kunnen missen. Je zou voor de goede orde een javascript check in je index kunnen bouwen... t.
Link naar reactie
[quote:3c0a9e0af7="teacher"]Je zou voor de goede orde een javascript check in je index kunnen bouwen... t.[/quote:3c0a9e0af7]Ik heb via Google geprobeerd uit te vinden wat je hiermee bedoelde, maar dat is me niet gelukt :-? Dus wat houd zo'n javascript check in :roll: vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
Je hebt ze in verschillende smaken. Wil je het groot aanpakken, bepaal dan op de eerste pagina of de bezoeker JavaScript aan heeft staan, zo ja: doorverwijzen naar de JavaScript versie van je site. Anders laten doorlinken naar een kalere versie. Dit houdt dus wel in dat je 2 versies moet maken en ik ben daar een groot tegenstander van. Het brengt meer problemen met zich mee dan het voordelen oplevert. Mijn visie is dat je de site zo moet maken dat de bezoeker alles kan zonder JavaScript, zij het in een afgeslankte vorm indien het echt niet anders kan. Mocht je PHP tot je beschikking hebben dan kan je al een heleboel ondervangen. Een DHTML selectbox behoort helaas niet tot die mogelijkheden, ik raad je dan ook aan om een alternatief in het <noscript> gedeelte te zetten zodat niet-JS gebruikers een gewoon selectbox zien. Dus gewoon in de site alternatieven bieden is mijns inziens het beste. Een melding dat de gebruiker wellicht iets mist kan natuurlijk ook, maar dat vind ik getuigen van een verkeerde houding ten opzichte van je gebruikers. Uitzondering zou natuurlijk een intranet of iets dergelijks zijn, waarbij je [i:9a472f5488]weet[/i:9a472f5488] dat iedereen dezelfde browser heeft en dus ook dezelfde mogelijkheden, maar ik ben van mening dat je het zelfs dan nooit 100% zeker kan weten. Tja, weeg het even af, ik zou gewoon de <noscript> tag op een wijze manier implementeren. ;) - Bas
Link naar reactie
[quote:45f46f4477="BasHamar"]ik raad je dan ook aan om een alternatief in het <noscript> gedeelte te zetten zodat niet-JS gebruikers een gewoon selectbox zien. Dus gewoon in de site alternatieven bieden is mijns inziens het beste.[/quote:45f46f4477]Ik vind dit de beste oplossing :) Een volledig javascriptvrije versie van m'n site erbij naast maken is me wel een beetje te veel van het goede :-? want de tijd die ik aan het bouwen van m'n site kan besteden is nogal beperkt. Bedankt :) vr.gr.smeenk :wink:
Link naar reactie
Je maakt een super simpele en kale versie van je site, gewoon een pagina met de belangrijkste info. Dat word je index.htm. Dan zet je in de head van die index een window.location dingetje. Met javascript aan schiet je meteen door naar de "volledige" pagina's, zonder blijf je dus op de kale hangen.. Iedereen tevree.. t.
Link naar reactie
[quote:6e25ff2533="teacher"]Je maakt een super simpele en kale versie van je site, gewoon een pagina met de belangrijkste info. Dat word je index.htm. Dan zet je in de head van die index een window.location dingetje. Met javascript aan schiet je meteen door naar de "volledige" pagina's, zonder blijf je dus op de kale hangen.. Iedereen tevree..[/quote:6e25ff2533]Het is inderdaad heel eenvoudig ik zat aan iets moeilijks te denken :wink: Bij een pagina die bijna volledig met javascript wordt gegenereerd is dit inderdaad de beste oplossing. Als voordeel zie ik ook dat zoekmachines deze pagina's kunnen indexeren. Bij een pagina waar slechts enkele objecten met javascript zijn gedaan lijkt me <noscript> het beste. smeenk :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...