Ga naar inhoud

webdesigner, bestaat dat wel?


Aanbevolen berichten

zijn doctype en allemaal van die standaarden wel zo nodig op het internet? ik bedoel, op validator.w3.org heb ik eens wat url's in getypt, en de ene site was nog slechter dan de ander! geen enkele had een doctype, iso standaard, de html tags en css klopte voor geen meter. (ik heb het over o.a. www.google.com, www.yahoo.com, www.altavista.com, www.microsoft.com, www.apple.com, www.computertotaal.nl, forum.computertotaal.nl, www.amazon.com en ga zo maar door). webdesigner is dus geen officieel beroep, iedereen mag het dus gewoon worden, of zie ik dat verkeerd?
Link naar reactie
Dat ligt eraan wat je onder webdesigner verstaat. Kijk iedereen die een eigen homepage in elkaar zet is als het ware een webdesigner. Dat geldt voor de meeste expressieve vakgebieden (schilder, tekenaar, enz.). Als je webdesigner in dit rijtje plaatst, dan gaat het bij webdesign dus enkel om de grafische en vormgevende kant. Het zal de webdesigner een worst zijn, welk doctype het is of welke encoding. Het gaat hem om het design. Dat andere is technisch en behoort toe aan de webdeveloper. Maar goed, een goede webdesigner zal zich volledig moeten kunnen redden met HTML en de daar bijhorende standaarden. Ik vind dat je dat wel van zo iemand mag eisen.
Link naar reactie
Het beroep webdesigner is geen beschermd beroep, iedereen mag zich dus zo, en geheel officieel, webdesigner noemen. Overigens ben ik geen 'officiele' webdesigner, maar dat terzijde. De vele sites met de vele fouten, tja, dat is verklaarbaar, ten eerste begint die validator al te zeiken als je geen alts gebruikt, en daarnaast is het zo dat als je je code precies volgens W3C schrijft, je site *ineens* _minder_ crossbrowsercompatible is. Ik ben weldegenlijk voor een echte goede standaard, en W3C doet haar uiterste best, maar de samenwerking tussen W3C en de verschillende browserbakkers werkt niet vlekkeloos.
Link naar reactie
iedereen mag zich webdesigner noemen en dat zal altijd wel zo blijven. er zijn zoveel vakken, zeker op het gebied van de kunsten, die door jan-en-allemaal uitgeoefend mogen worden zonder dat daar enige 'kwaliteits-controle'op staat. Wat betreft webdesign: op dit moment wordt er wel gewerkt aan een soort keurmerk voor webdesign bureaus.........maar wanneer dat komt.......
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...