Ga naar inhoud

de content van je website beschermen tegen "stelen&quot


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over het beschermen van de content van je website. Het gaat om dit geval om websites die zijn gebouwd dmv html-documenten. Hoe kan je vóórkomen dat mensen tekst van je site kunnen kopieëren en bijv. elders op het web plaatsen? Ik zal het wat preciezer uitleggen, ik beheer namelijk diverse sites, waaronder een aantal portaal / subpagina's, die dus voornamelijk uit rubrieken met zeer veel links bestaan. Verder heb ik ook informatieve sites met veel zelfgeschreven teksten. Nu ben ik afgelopen jaren ook vaak de inhoud van mijn eigen sites elders op het web tegen gekomen. Mensen blijken weinig creatief wat dat betreft. Vooral "webmasters" met een subpagina, bij een van de vele startpagina's/portalen die het www rijk is, hebben er een handje van om even de volledige source van je site te kopieren en te gebruiken voor hun eigen subpagina. Maar ook mijn webpagina's waar veel tekst op staat ben ik regelmatig elders tegen gekomen. Een paar dingen zijn wel simpel te beschermen, bijvoorbeeld de teksten of foto's met een javascriptje, die het gebruik van de rechtermuisknop disabled of voorkomt dat je met de muis de tekst kan selecteren en dus ook kopiëren. Leuk voor de digibeet, maar de rest kijkt in dat geval in de source natuurlijk. De vragen zijn dus: Bestaat er niet een andere manier om je content te beschermen? Met gemaskerderde url's of als iemand toch achter de naam van het html-document komt, om die document automatisch in een frame laat uitkomen en dat dus enkel in het frame op te vragen is (met daarbij behorende korte source-code van de frames, en waardoor je dus niet de inhoud van het html-document zelf kan lezen? Of zijn er betere manieren? En hoe zit dat met een flashpagina, want daar is de tekstuele inhoud in de source ook beschermd toch? Is het mogelijk om html-pagina's in een flash-omgeving in te bouwen en daardoor de content te kunnen beschermen? Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen verstand heb van html, maar ik hoop dat als er een oplossing mogelijk is voor dit probleem, dat dat duidelijk uitgelegd kan worden. Alvast bedankt voor de tips/uitleg, ze zijn zeer welkom, en vast voor nog veel meer webmasters die met het zelfde probleem kampen. groeten!
Link naar reactie
Vast wel! Of in ieder geval om het een heel stuk moeilijker te maken. Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om via omwegen de naam van het html-document te maskeren, en/of er voor te zorgen dat die document niet enkel op te vragen is, zie ook eerste bericht. En hoe zit het met flash en de source? Ben ook benieuwd naar antwoorden op de andere vragen in het eerste bericht. [size=9:69370f6a9b](Graag serieuze reacties please.)[/size:69370f6a9b]
Link naar reactie
[quote:8ccebf4493="borntobeme"]Of in ieder geval om het een heel stuk moeilijker te maken.[/quote:8ccebf4493]Dat is een heel andere vraag... Je kan je server zo inrichten dat je niet extern kan linken, met Apache moet dat volgens mij met mod_rewrite (maar daarvoor moet je provider ondersteuning bieden). Flash is gewoon te decompilen, dus dat schiet niet op. Maar ja: copy-paste werkt altijd, dus wat schiet je er uiteindelijk mee op? Helemaal niets, je kan je documenten echt alleen beveiligen door ze niet online te zetten.
Link naar reactie
Bedankt voor 2e antwoord Gates. Alleen wat betekent "dat je niet extern kan linken"? En wat is Apache? Ik had eerder behandelde topic wel gezien Bas maar daar word je niet veel wijzer van. Storend vind ik trouwens flauwe antwoorden van "als je niet wil dat het gekopiëerd wordt, zet het niet online". Op zulke onzinnige antwoorden zit niemand op te wachten, en draagt totaal niets bij aan het nut en doel van het forum. Dus het zou fijn zijn als je alleen reageert als je ook wat nuttigs te melden hebt. Maar goed, een script om de rechtermuisknopfunctie te disabelen is een optie. Maar dan resten nog de vragen hoe je zo veel mogelijk nog de orginele benaming van het html-document kan maskeren of anders de source moeilijk leesbaar kan maken. Natuurlijk begrijp ik dat als iemand echt er op gebrand is de content te bemachtigen dat dat altijd lukt, maar waar het mij vooral om gaat is dat het niet via het scherm én de source even simpel te cut-and-peesten is. Ik hoop dat ik de bedoeling van mijn vraag hiermee nog duidelijker heb kunnen maken. groeten!
Link naar reactie
De bedoeling is duidelijk alleen heb je wat moeite met het antwoord. Bill, of wie dan ook kan een heel uitgebreid en uitleggend antwoord geven, maar dat doet niets af aan de zeer kort versie: het kan niet. Stel dat je ook niet eens zou kunnen knippen en plakken, dan kun je nog alles letterlijk 'overtypen' Wil dat er nou niet in? Snap je dat niet? [quote:853c613787]Storend vind ik trouwens flauwe antwoorden van "als je niet wil dat het gekopiëerd wordt, zet het niet online". Op zulke onzinnige antwoorden zit niemand op te wachten, en draagt totaal niets bij aan het nut en doel van het forum. [/quote:853c613787] Het is en blijft het enig juiste antwoord!!!
Link naar reactie
Het internet is inderdaad om informatie te delen, en het komt een beetje arrogant over dat je zo paranoide doet over je content. Een (sociaal) berichtje dat je graag bronvermelding wilt hebben en dat je niet wilt dat plaatjes direct gelinkt worden doet wonderen. Als andere mensen het jatten, kun je vragen of ze voortaan zo vriendelijk willen zijn dat niet te doen. Een mogelijk bruikbare tip: Gebruik PDF. Ja, ook PDF bestanden zijn te rippen, (save as..) maar tekst en plaatjes blijven zoals ze bedoeld zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...