Ga naar inhoud

kan ik het lettertype in een keer instellen?


anoniem

Aanbevolen berichten

hoi, op [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=83697]deze[/url] site check wat gelezen over lettertypes. klopt het dat als ik bovenin mijn code font-family => font font-size => font zet, ik verder nergens meer een font tag nodig heb? of, laat ik het anders zeggen: kan ik ook alleen font-family => font gebruiken, en verder in de tekst alleen gebruik maken van font size? en, als ik bijvoorbeeld een lettertype zou nemen wat niemand heeft, hoe wordt het dan? is het bij iedereen dan anders, omdat de broser dan gewoon een standaard lettertype kiest, of gaat het dan allemaal over op bijv. arial? bedankt, jules
Link naar reactie
misschien is het een beetje dom van mij, maar ik wil het zo: een mooi html document, geen scipts of wat dan ook, gewoon de basis: [code:1:dbfac28ac7] <html> <head> <title>welkom bij toneelvereniging Grimas uit Horst</title> </head> <body> <p> hier mijn tekst 1 <p> hier mijn tekst 2 <p> Hier mijn tekst 3 </body> </html> [/code:1:dbfac28ac7] wat ik dan graag wil: [list:dbfac28ac7]alle tekst moet in lettertype Veranda. tekst 1 moet erg groot tekst 2 moet groot tekst 3 moet normaal. [/list:u:dbfac28ac7] Het liefst wil ik geen gebruik maken van css, maar gewoon html. ik weet dat je in de body een tag kunt zetten zodat het hele document in veranda is. bij de 3 afzonderlijke teksten zet ik dan wel afzonderlijk met een tag de grootte, want dat kan niet anders zonder css. maar wat is die font=veranda tag ook alweer? bedankt, jules
Link naar reactie
het kan wel met css, maar ik vind het toch nog lastig. ik heb het op dit moment erg druk, en om me nu te gaan verdiepen in een soort nieuwe taal, nee. dat doe ik wel in de zomervakantie, dan heb ik tijd genoeg! :wink: dus voorlopig houd ik het nog gewoon even simpel bij html. tegen de zomervakantie hoor je wel weer van mij, met mijn vragen over stylesheets :D bedankt jules
Link naar reactie
toch wil ik het nu al ff uitleggen (ben eigenwijs, maar denk dat je het makkelijk kan). [code:1:a8efa6adea] <p id="tekst1"> hier mijn tekst 1 </p> <p id="tekst2"> hier mijn tekst 2 </p> <p id="tekst3"> Hier mijn tekst 3 </p> [/code:1:a8efa6adea] het eerste wat je doet is je p afsluiten voor een betere structuur nu is ook duidelijk wat bij wat hoort. vervolgens geef je elke p een unieke id. vervolgens neem je het volgende op in je stylesheet: [code:1:a8efa6adea] body{ font:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; } p#tekst1{ font:12px; } p#tekst2{ font:14px; } p#tekst3{ font:16px; } [/code:1:a8efa6adea] en dat was alles. even de uitleg. je hebt elke p nu een uniek id gegeven en daarnaar verwijs je vanuit het stylesheet. in je body neem je alvast het lettertype op zodat je dat niet steeds opnieuwe hoeft te doen. grtzz..
Link naar reactie
[quote:a2f3672a20="juleswijers"]maar wat moet ik dan in die stylesheet.css zetten? die tekst die jij hebt getypt, als ik die kopieer, in kladblok plak en dan als stylesheet.css save, werkt het dan? of moet er net als bij html ook nog iets van <html> <head> in?[/quote:a2f3672a20]ik wil niet flauw zijn, maar dit had ik toch al een keer verteld? [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=83617&postdays=0&postorder=asc&start=20]klik[/url]! grtzz..
Link naar reactie
ik kom er niet uit! ik heb een map. daarin staan 2 bestanden, stylesheet.css en center.html. center.html: [code:1:de189a5d92] <html> <head> <LINK HREF="stylesheet.css" TYPE="text/css" REL=StyleSheet> (ook met <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css"> geprobeerd, maar werkt ook niet) <title>welkom bij toneelvereniging Grimas uit Horst</title> </head> <body> <p id="title"> welkom </p> <p id="subtitle"> Welkom op de site van toneelvereniging Grimas uit Horst. </p> <p id="tekst"> Op dit moment is deze site nog onder constructie. Bedankt voor uw belangstelling! <br> De onderdelen "contact", "links" en "actueel" zijn al volledig online. <br> Daar kunt u dus wel al gebruik van maken. </p> </body> ... [/code:1:de189a5d92] en stylesheet.css: [code:1:de189a5d92] body{ font: 15px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; } p#title{ font:12px; } p#subtitle{ font:14px; } p#tekst{ font:16px; } [/code:1:de189a5d92] maar het werkt niet. ik kom er niet uit.
Link naar reactie
[code:1:3befd4d3c4] <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <link href="stylesheet.css" type="text/css" rel="stylesheet"> <title>welkom bij toneelvereniging Grimas uit Horst</title> </head> <body> <p id="title"> welkom </p> <p id="subtitle"> Welkom op de site van toneelvereniging Grimas uit Horst. </p> <p> Op dit moment is deze site nog onder constructie. Bedankt voor uw belangstelling! </p> <p> De onderdelen "contact", "links" en "actueel" zijn al volledig online. </p> <p> Daar kunt u dus wel al gebruik van maken. </p> </body> </html> [/code:1:3befd4d3c4] en stylesheet.css: [code:1:3befd4d3c4] body{ font: 16px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; } p#title{ font-size:12px; } p#subtitle{ font-size:14px; } [/code:1:3befd4d3c4] bij font hoort eigenlijk ook de font-family en als je dus alleen de grootte wil veranderen komt door dus -size achter. grtzz.
Link naar reactie
volgens mij heb ik het al 100 keer gezegd, maar nogmaals: heel erg bedankt! je hebt helemaal gelijk, het werkt nu. en omdat ik nu een goed werkend begin heb, kan ik de rest wel zelf uitvogelen. ik laat het wel een keer weten als de site helemaal klaar is, kun je nog een keer een laatste controle doen :wink: :wink: dit probleem is dus opgelost! doei, jules toekomstige webmaster of www.grimashorst.nl
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...