Ga naar inhoud

Zwart werken aan een site


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben webdesigner. Maar net als bijna elke webdesigner werk ik ook weleens zwart voor een klant. De situatie is als volgt: Een kennis van mij (Chris) heeft voor mij een klant gevonden, een bedrijfje, niet zo groot. Bedrijfje wil 2000 euro betalen voor de site. Chris nu wilt ook geld zien en wilt een soort vindersloon. Hij vindt dat hij recht heeft op 40/50% van het geld, dus ongeveer 800/1000 euro. Is dit zo? Wat is de regel? 20% is toch altijd voor de vinder, in dit geval Chris? Het is zo (omdat mijn pc even kapot is) dat ik dit werk op de computer van Chris ga doen, maakt dit wat uit? En wat als dit werk niet "zwart" was?
Link naar reactie
Normaal genomen 10% voor het aanleveren van een klant, dan krijg hij 200 euro en dat vind ik dan zeer netjes want hij levert de klant aan maar voor de rest doe jij al het werk. Maar zoals ik zei is dit normaal genomen, want ten eerste is dit zwart en dan kan hij iets hogere eisen stellen, alhoewel ik 40/50% belachelijk hoog vindt. Maar ten tweede ga je die website nog maken op zijn computer omdat jou computer kapot is, daarmee geef je hem wel veel macht want als jij die 40/50% niet betaald dan kan je zijn computer niet gebruiken, dus ja dat zijn hele andere omstandigheden als normaal. Maar normaal genomen is het 10% vindersloon, en als jij zeg ik mag zijn computer gebruiken dus ik geef hem 20% (400 euro) dan vindt ik dat heel netjes, en heb hij niks te klagen.
Link naar reactie
[quote:caf9456070]In het zwarte circuit is 40-60% heel gewoon[/quote:caf9456070] Vindt je dat niet een beetje veel Olaf, hij levert de klant oké, maar voor de rest doet ase al het werk. Dan vindt ik 20% een mooi bedrag(400 euro). 40%-60% (800-1200 euro) vindt ik belachelijk hoog, voor het feit dat hij alleen maar de klant aanlevert en voor de rest er geen klap meer aandoet. Dan zou hij wat mij betrefd de klant mogen houden, verdiend hij helemaal niks(wat een vriend).
Link naar reactie
Tss er zijn toch geen regels voor zwart werken als je het mij vraagt. Een krat bier kan die chris krijgen en dat was het wel... Desnoods een fles wiskey als-ie echt gaat piepen. Zodra er geld in het spel komt volgen er altijd problemen. Ik zou het gewoon niet doen als ik jou was. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met dit soort dingen (komt voornamelijk doordat ik niet kan designen en niet kan onderhandelen) dus tegenwoordig maak ik alleen nog maar sites voor vrienden die het zelf designen, en als het af is gaan we naar de kroeg.
Link naar reactie
[quote:684ea1a92f="ase"]Ik ben webdesigner. Maar net als bijna elke webdesigner werk ik ook weleens zwart voor een klant. De situatie is als volgt: Een kennis van mij (Chris) heeft voor mij een klant gevonden, een bedrijfje, niet zo groot. Bedrijfje wil 2000 euro betalen voor de site. Chris nu wilt ook geld zien en wilt een soort vindersloon. Hij vindt dat hij recht heeft op 40/50% van het geld, dus ongeveer 800/1000 euro. Is dit zo? Wat is de regel? 20% is toch altijd voor de vinder, in dit geval Chris? Het is zo (omdat mijn pc even kapot is) dat ik dit werk op de computer van Chris ga doen, maakt dit wat uit? En wat als dit werk niet "zwart" was?[/quote:684ea1a92f] Ehm, mag ik even vragen, ben je een professioneel webdesigner? Dan heb je toch wel meer pc's in je bedrijf? Als je een hobbywebdesigner bent, dan zou ik over de prijs ook niet denderend officieel doen. Laat gewoon een goede offerte zien waarin je duidelijk uitlegt wat de kosten waarvoor zijn, geen gekke fratsen of abnormale percentages, en de klant gaat er best mee akkoord. Die splitsing 1500/500 vind ik nog niet eens zo gek, maar spreek goed af wanneer je bij Chris voor de deur staat. Het is voor dat eerste begin niet zo moeilijk, ik bedoel, voor enkele weken kun je wel bij hem 's middags komen. Maar wil de klant snel even wat opgelost zien, dan moet je hem ook achter zijn computer wegschoppen, en ik zeg je nu al, daar krijg je best nog wel onenigheid over.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
:o om ook nog maar es wat toe te voegen. Ben geen prof, maar heb wel eens een uitbreiding voor een officiële site geklust i.v.m. een beurs die ze organiseerden. Wat je krijgt hangt toch heel sterk af van wat de klant wil lijkt me: ikzelf hield er toen iets van 200 euro aan over, wat neerkomt op 10 euro per uur. Niet slecht bijbaantje.... Vraag: hoe lang denk je bezig te zijn voor die 2000 euro?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...