Ga naar inhoud

[xml] een idee voor de toekomst, ja of nee?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik weet dat we offtopic vinden en ik vind het jammer dat het topic daarom gesloten is. Dus, naar aanleiding van dit topic: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=48017&forum=12&14 start ik dit nieuwe, maar nu met gerichtere vragen voor geïnteresseerden hier. 1) heb je kennis van xml? 2) gebruik je in je huidige site al xml? 3) als xml volledig wordt ondersteund door browsers, ga je het dan leren/gebruiken? 4) wat vind je van deze uitbreiding in scripttalen? 5) weet je toepassingen waarvoor je het zou kunnen gebruiken? graag antwoord, en niet offtopic, want ik vond het wel interessant! [i:afe95f655f]Noot: xml is dus [/i:afe95f655f]geen[i:afe95f655f] xhtml, xhtml is gebaseerd op html en wordt 'universele, correcte html' genoemd, xml is een uitbreiding op de oertaal sgml.[/i:afe95f655f]
Link naar reactie
1) Nee 2) Nee 3) Nee 4) XML is geen scripttaal 5) Nee (niet voor webdesign iig) [edit]Zelfs in deze korte antwoorden kan je spelfouten maken[/edit] _________________ Wiep Corbier: Ik heb even gechecked wat je zei Bill en je hebt gelijk (en maak hier a.u.b. geen sig van!). [ Dit Bericht is bewerkt door: Bill Gates op 2002-01-27 21:44 ]
Link naar reactie
1) heb je kennis van xml? Ja 2) gebruik je in je huidige site al xml? Neen 3) als xml volledig wordt ondersteund door browsers, ga je het dan leren/gebruiken? Ja 4) wat vind je van deze uitbreiding in scripttalen? Als deze nieuwe standaard echt een standaard blijft en zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid ben ik tevree... 5) weet je toepassingen waarvoor je het zou kunnen gebruiken? tja, content management, verschillende databases koppelen. Ik heb voor de websites die ik beheer vooralsnog geen xml nodig. Daar waas ik een database gebruik include ik de data via php in een Plain Old HTML (POH) pagina... t.
Link naar reactie
1. Ja 2. Nu niet, wel bij m'n afstudeeropdracht (vorig jaar) 3. Weet niet. 4. Zie niet direct voordelen 5. .NET: Heb met .NET gewerkt, en binnen een paar maanden ga ik er waarschijnlijk weer mee aan de gang, en XML is zowat een standaard bestandsformaat binnen .NET. Is niet helemaal een antwoord op deze vraag, maar geeft wel aan dat XML zeker binnen Microsoft-omgevingen een belangrijke rol gaat spelen. [ Dit Bericht is bewerkt door: Bigfoot op 2002-01-27 22:14 ]
Link naar reactie
[quote:c54437dc5f] Op 27-01-2002 22:12, schreef Bigfoot: .NET: Heb met .NET gewerkt, en binnen een paar maanden ga ik er waarschijnlijk weer mee aan de gang, en XML is zowat een standaard bestandsformaat binnen .NET. Is niet helemaal een antwoord op deze vraag, maar geeft wel aan dat XML zeker binnen Microsoft-omgevingen een belangrijke rol gaat spelen. [/quote:c54437dc5f] Interessant, vertel! .NET is dus een onderdeel van Microsoft...? En even over dat het geen scripttaal is; ok, ik weet dat Trillian het o.a. gebruikt, dus dat maakt het een programmeertaal. Maar het wordt door sommige browsers ook gelezen, dus wat is het dan?
Link naar reactie
Zoiets begreep ik er ook al uit, Bill... een soort van wat ik nu leer met de FCOIM Casetool; je geeft elk type data een 'labeltje' mee. [code:1:536634feb5] <lijst> <recept> <auteur>Anna Del Conte</auteur> <recept_naam>spaghetti met knoflook, olie en chilipeper</recept_naam> <ingrediënten> <item>350 g spaghetti</item> <item>5 el olijfolie</item> <item>3 teentjes knoflook, gepeld en in plakjes</item> <item>1 gedroogde chilipeper, fijngehakt zonder zaadjes</item> <item>zout</item> </ingrediënten> <werkwijze>Kook de pasta in ruim kokend water. Bak ondertussen rustig de knoflook en de peper in de olie, niet veel langer dan een minuut. Giet de pasta af en voeg deze toe aan de saus. Na nog een minuutje bakken en roeren onmiddellijk opdienen. </werkwijze> </recept> </lijst> [/code:1:536634feb5] Dit is dus een soort variabelen benoemen; in een andere file moet je weer de variabele aanroepen. Het is dus een groot soort variabele-toewijzing met invoer van meerdere regels. Maar waarom dat nesten dan? En kun je er een soort css aan meegeven, zovan; roep <auteur> aan, voor <auteur> moeten de letters vet, rood, en een lijntje eromheen. Ik stel me er nu zoiets van voor... ja natuurlijk kun je het allemaal uitgebreid opzoeken via Google, maar ik vind het leuker om het zo eens te bediscussiëren...
Link naar reactie
1) heb je kennis van xml? Ik weet dat het bestaat en heb net de eerste pagina van een boekje erover opengeslagen 2) gebruik je in je huidige site al xml? Nope (welke site btw :grin: ) 3) als xml volledig wordt ondersteund door browsers, ga je het dan leren/gebruiken? Ben sowieso bezig er meer over uit te zoeken. 4) wat vind je van deze uitbreiding in scripttalen? oh, al beantwoord zie ik :wink: 5) weet je toepassingen waarvoor je het zou kunnen gebruiken? Het eerste wat zo in me opkomt is een agenda, dus agendaitem, datum, begintijd, eindtijd, agendaplaats, korte beschrijving, lange beschrijving, type item, prioriteit etc. etc.. Er zijn agenda's zat, maar dan nog. Een hele specifieke zou je nou wel kunnen maken. Om maar iets te noemen, een agenda voor studie, een agenda specifiek voor een bepaalde vereniging, etc. Wat het nesten betreft: Ik denk dat het gewoon de hierarchie weergeeft van de elementen (objecten?) die daarin voorkomen. Dus als een element(A) uit andere elementen(BCD) bestaat, staan elementen BCD lager in de hierarchie dan element A. Dus het element Lijst bestaat uit recepten. Element recept bestaat uit de elementen Auteur, Recept_Naam, Ingrediënten en Werkwijze Element Ingrediënten bestaat uit Item. 't Zou wel handig zijn als je boodschappen wilt doen, terwijl je een hele lijst met recepten op stapel hebt staan. Weet je meteen hoeveel je moet inkopen. :grin:
Link naar reactie
1) heb je kennis van xml? ja 2) gebruik je in je huidige site al xml? ik heb geen echte site, maar gebruik het regelmatig 3) als xml volledig wordt ondersteund door browsers, ga je het dan leren/gebruiken? als ik veel data heb om te delen met andere sites/applicaties, anders heeft het geen meerwaarde 4) wat vind je van deze uitbreiding in scripttalen? ... 5) weet je toepassingen waarvoor je het zou kunnen gebruiken? miljoenen [quote:ef854345c0] Noot: xml is dus geen xhtml, xhtml is gebaseerd op html en wordt 'universele, correcte html' genoemd, xml is een uitbreiding op de oertaal sgml. [/quote:ef854345c0] wow... das een hoop misvattingen.. xml is geen uitbreiding op, maar een versimpeling van sgml. sgml schijnt een verrekte moeilijke opmaaktaal te zijn en om het wat toegankelijker te maken voor het web is er een hoop overbodig gebeuren uitgegooid. Zo kwam xml. Om xml ook toe te passen in een html jasje, zodat html-pagina's [i:ef854345c0]eventueel[/i:ef854345c0] verspreid zouden kunnen worden als xml is er een html-dtd gemaakt voor xml. Zo krijg je xhtml. Niet ultra-correcter dan html 4.01, alleen de xml kloon ervan. Ik gebruik xml regelmatig met flash, omdat het de gemakkelijkste manier is om gestructureerde data in flash-applicaties te krijgen. Daar is het voor. Niet 'the new thing in webdesign', niet 'the ulltimate css buster' maar het gestructureerd verzenden/uitwisselen van data, los van enige opmaak. Opmaak kun je eventueel doen met een stylesheet, maar daarvoor is de ondersteuning alleen bij de nieuwste browsers aanwezig dus dat is voorlopig geen optie. Stel.. Iemand heeft zulke lekkere recepten, dat het helemaal een hit wordt. Mensen willen zijn recepten via de sms, een website en ook als een soort turbotracker kunnen opnemen. Nou wordt het handig om xml te gebruiken. Die persoon gaat aan de slag en maakt een xml document. <recept id="1"> <ingredient1>..</ingredient1> <ingredient2>..</ingredient2> <bereiding>..</bereiding> </recept> <recept id="2"> <ingredient1>..</ingredient1> <ingredient2>..</ingredient2> <bereiding>..</bereiding> </recept> <recept id="3"> <ingredient1>..</ingredient1> <ingredient2>..</ingredient2> <bereiding>..</bereiding> </recept> Dat kan dan ergens online worden gezet en kan iedereen die data uitlezen. Degene op de sms heeft natuurlijk een andere opmaak nodig dan voor een website, maar de data blijft hetzelfde. Dus de een koppelt de data aan een opmaak stylesheet voor een website, etc. Maar zolang die stylesheets nog niet goed worden afgehandeld door bijv. je browser zal je die xml-data eerst moeten omzetten naar iets waar je browser wel wat mee kan.. html dus. En dat doe je dus weer met een willekeurige script/programmeertaal. Nu hoeven het natuurlijk net alleen recepten te zijn die zo worden verstuurd, maar alle soorten data tussen applicaties en mensen. http://www.jurriaan.org/flash/knmi2xml.php hier zet ik bijv. de gegevens van het KNMI over naar xml, zodat ik dat in flash weer kan inlezen.
Link naar reactie
Aan Juriaan R wil ik even vragen: kan je met de combinatie PHP/MySQL niet precies hetzelfde bereiken als met XHTML als je je beperkt tot HTML? En waarom denk je dat stylesheets minder goed ondersteund worden dan XML? En dan nog een vraag aan Toeter: gebruik jij toevallig het boek "Volledig Communicatiegeoriënteerde Informatiemodellering" van Bakema, Zwart & Van der Lek? - Basje.
Link naar reactie
[quote:fc51085826] Aan Juriaan R wil ik even vragen: kan je met de combinatie PHP/MySQL niet precies hetzelfde bereiken als met XHTML als je je beperkt tot HTML? En waarom denk je dat stylesheets minder goed ondersteund worden dan XML? [/quote:fc51085826] Je zou met PHP/MySQL hetzelfde kunnen bereiken als met xml (niet zozeer xhtml), maar dat zou dus betekenen dat iedereen die gebruik zou willen maken van die data eerst toegang moet krijgen tot de mySQL database en dat ze dus ook verplicht mySQL moeten gebruiken en een scripttaal die mySQL ondersteunt. Voor het web is dat wel redelijk eenvoudig, maar wellicht op andere soorten media niet. Met xml maakt het niet uit hoe iemand de informatie verwerkt. En ik bedoelde inderdaad een speciale stylesheet voor XML, een .xslt
Link naar reactie
is het niet zo dat als men op grote schaal xml gaat gebruiken dat, dat het dan een zooitje wordt op het www. je kunt binnnen xml nl zelf tags defineren in een librari en die weer aanroepen. maar gaat het leereffect die je bij het de html hebt(standaard taal ) dan niet verloren. het is misschien wel makkelijker voor het individu maar voor het geheel lijkt het me geen aanwinst.
Link naar reactie
Daarom is het ook belangrijk om een onderscheid te maken tussen xml en html. xml is geen opmaaktaal, maar iets anders. html is een opmaaktaal en blijft bestaan om documenten op te maken. Het is dus een aanwinst omdat meerdere mensen/applicaties van dezelfde data gebruik kunnen maken, zonder de vormgeving erbij en zonder afhankelijk te zijn van de programmatuur van een ander. Pas bij volledige ondersteuning van xml door browsers zal wellicht de html-standaard vervangen worden door een andere standaard. Want xml is net zogoed een standaard als html, sterker nog het is nog heel wat beter gestandaardiseerd, vandaar ook xhtml. Wat ik al zei zeg maar.. [ Dit Bericht is bewerkt door: Jurriaan R op 2002-01-30 15:26 ]
Link naar reactie
[quote:1d503ef3e1] Op 28-01-2002 1:03, schreef Jurriaan R: [..] wow... das een hoop misvattingen.. xml is geen uitbreiding op, maar een versimpeling van sgml. sgml schijnt een verrekte moeilijke opmaaktaal te zijn en om het wat toegankelijker te maken voor het web is er een hoop overbodig gebeuren uitgegooid. Zo kwam xml. Om xml ook toe te passen in een html jasje, zodat html-pagina's [i:1d503ef3e1]eventueel[/i:1d503ef3e1] verspreid zouden kunnen worden als xml is er een html-dtd gemaakt voor xml. Zo krijg je xhtml. Niet ultra-correcter dan html 4.01, alleen de xml kloon ervan. [/quote:1d503ef3e1] 't was ook maar een quote, het klonk geloofwaardig :razz: Als je iets in elkaar zou webproggen (om het zo maar dus te noemen): commando: haal uit alle bestanden in deze directory 'recept' Hij gaat dus alle 'recept' informatie wat tussen de <recept> en </recept> tags staat voor je ophalen, dit kun je vervolgens weer op een door jou gespecificeerde manier (html, php, etc.) weergegeven laten worden; dus als ze op nu.nl al het nieuws tussen <nunieuws id=1></nunieuws> t/m <nunieuws id=40></nunieuws> gaat zetten, kun je een tracker maken die met een loopje dus alle nieuwsberichten voor jou laadt. heb ik het zo een beetje goed? [i:1d503ef3e1]trouwens een heel informatief topic geworden dankzij Jurriaan e.a. :smile: [/i:1d503ef3e1]
Link naar reactie
Klopt helemaal! En je zou hetzelfde xml-bestand in flash kunnen inlezen om het in je flashsite op te nemen en dan bewerk je de xml-code met actionscript. Of Je gebruikt die recepten voor je mobiele telefoon, of wie weet.. je dreamcast 2 of Playstation 3 :smile: En in de toekomst ben je dan ook niet meer afhankelijk van html, want dan kun je met een 'eigen' opmaaktaal gaan werken, want je kunt ook, en dat is zo'n dtd bestand, de eigenschappen van een bepaalde zelfbepaalde tag opslaan. Zo werkt html ook. Daar is afgesproken dat bijvoorbeeld <p></p> een block-element is, met een marge eronder en erboven, etc. En aangezien je die dtd ook makkelijk kan aanpassen geldt hier weer hetzelfde voordeel. Je kunt dezelfde data met verschillende opmaken gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...