Ga naar inhoud

Wat wordt er bedoelt met "Vast IP-adres" ?


motormuis

Aanbevolen berichten

Ik vind de term "vast ip-adres" vaak verwarrend. Naar mijn mening zijn er 2 verschillende soorten "vast ip-adres" maar is in discussies lang niet altijd duidelijk wat er wordt bedoeld. Als ik een NAS wil aansluiten kan dat het makkelijkst via een vast ip-adres staat er in de handleiding. Is dat dan een ip-adres dat ik van de provider krijg (zoals 61.24.115.37) en dat ik in het modem moet instellen of is dat een ip-adres (zoals 192.168.1.200) dat ik in de eigenschappen van de NAS zelf moet zetten ?
Link naar reactie
Dat laatste. Als je het niet vast maar dynamisch hebt, is het (vaak) de router die de IP-adressen uitgeeft voor de apparaten in het lokale netwerk. Soms is dit zo geprogrammeerd dat een apparaat het eenmaal uitgegeven adres houdt, soms niet. In de buitenwereld heb je een adres als http://www.xyz.com . Http is het protocol, www is de plaats van de eerste 'pagina' en xyz.com het 'echte' adres. Wat het (buitenwereld) IP-adres is staat er niet bij; dat moet elke (!) keer worden opgezocht door de zgn. DNS-servers die de vertaling maken van naam naar IP-adres. Nu terug naar het lokale netwerk. Als het lokale IP-adres steeds varieert, dan zoekt de PC vrijwel steevast op een niet (meer) bestaand IP-adres. En een 'echte' naam, die gebruikt kan worden à la xyz.com bestaat meestal ook niet in een lokaal netwerk. Resultaat: als je het IP-adres lokaal dynamisch laat, zul je iedere keer dat de router en de NAS starten het nieuwe IP-adres moeten opzoeken en in Explorer (enz.) moeten ingeven voordat de NAS weer is gevonden. Vandaar de aanbeveling voor een vast adres. Voor lokale nummers zijn greserveerd 192.168.x.x, 10.x.x.x en 172.16.x.x tot en met 172.31.x.x. Het eerste is het meest gebruikelijk. Zie onder meer http://en.wikipedia.org/wiki/IP_address , paragraaf "IPv4 Private addresses". Als de router standaard de dynamische adressen uitgeeft en je in de NAS een vast adres kunt ingeven, moet je er wel voor zorgen dat die twee elkaar niet voor de voeten lopen. Als de router standaard uitgeeft tussen 192.168.0.1 en 192.168.0.255, geef de NAS dan iets daarbuiten. De ranges staan in de vorige paragraaf.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...