Ga naar inhoud

kan geen besturingssysteem meer installeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Ik weet niet of dit wel de juiste plaats is, het zou ook een hardware probleem kunnen zijn. Ik heb een computer van een kennis ter "observatie" die op een bepaald moment bleef hangen in het Windows 98 logo. Met een opstartdiskette kon de zaak ook niet meer aan de praat komen. Ik heb in een andere computer de vaste schijf geformatteerd. Vervolgens heb ik getracht om dan Windows opnieuw te installeren. In de BIOS wordt de vaste schijf herkend en ook de CD-rom. Als ik via de opstart diskette kies voor opstarten met CD-ondersteuning krijg ik foutboodschappen over config.sys over stacks (?)...... Soms sukkelt hij door naar de A:> maar kan vervolgens niet de CD-rom aanspreken. Een enkele keer lijkt het dat hij de C:> niet vind; hij maakt de C:> dan tot virtuele schijf (waar o.a.diagnostische bestanden op komen). Normaal is dat bijvoorbeeld de E:> Ik heb zelf het vermoeden dat er sprake is van een virus, maar hoe los je dit op als je geen besturingssysteem kunt installeren. Ik snap er niets meer van. Kan iemand mij helpen Bijvoorbaat dank hadebe
Link naar reactie
Hallo Ik heb het geheugen vervangen maar dat lost het probleem niet op. De opstartdiskette doet het op een andere computer wel, en in de BIOS is aangegeven dat hij eerst vanaf A moet starten. Ik kom dan ook wel een heel eind maar nu niet meer in de A:> Als volgende mogelijke oplossing heb ik op een andere vaste schijf op een andere computer Windows ME geinstalleerd. Toen ik deze schijf in de probleem computer had geplaatst en ik de zaak opstarte kon ik normaal in de BIOS. Heb de schijf gedetecteerd. Kreeg even een flits van het Windows ME logo en toen de volgende boodschap: "kan windows niet starten omdat VMM32.VXD niet kan worden gevonden of is beschadigd voer setup opnieuw uit om VMM.VXD opnieuw te installeren. Na nog eens geprobeerd te hebben kwam ik in het keuzemenu waar ik kan kiezen voor o.a. de veilige modus. Als ik hier voor kies doet hij dat niet maar start weer opnieuw op. Zo begint de geschiedenis weer van voor af aan. Als het inderdaad een virus is zoals Bullboom zegt hoe kun je dat dan in Godshemelsnaam nog ooit wegkrijgen. Ik kom niet meer in de A:> zodat ik zijn advies ook niet meer kan opvolgen. Help!
Link naar reactie
Ik ben niet zo'n hardware expert, maar ik geloof niet dat een virus o.i.d. de oorzaak van het probleem is. Als het je al niet lukt om met behulp van een andere harde schijf op te starten dan denk ik toch dat de hardware niet in orde is. Alle kabeltjes nog intact en goed aangedrukt? Geen kortsluiting gehad? Computer op een randaarde stopcontact aangesloten?
Link naar reactie
[quote:78af35d4ec] Op 25-02-2002 21:45, schreef hadebe: Kreeg even een flits van het Windows ME logo en toen de volgende boodschap: "kan windows niet starten omdat VMM32.VXD niet kan worden gevonden of is beschadigd voer setup opnieuw uit om VMM.VXD opnieuw te installeren. [/quote:78af35d4ec] Dit verandert mijn mening niet. Lijkt op een hardware probleem (geheugen of erger) of zoals Ruud de Wit al suggereert: foutieve harde schijf instelling. Kun je de autodetectie uitvoeren? Oudere biossen geven de keuze Normal-Large-LBA. Je moet dan LBA kiezen, soms is dat niet de standaardwaarde. Hoe groot is de harde schijf en welk moederbord betreft het? Brandt het ledje op de diskette eenheid? Brandt die op het juiste moment? Weet je zeker dat de kabels goed zijn aangesloten? Als diskette eenheid okay is, dan moet die gewoon kunnen booten, onafhankelijk of die harde schijf okay is of niet. Alleen sommige Biossen doen star als de harde schijf wel is ingesteld maar niet kan worden gevonden. In dat laatste geval niet eigenwijs zijn, vertrouw op de Bios en dus de autodetectie met eventueel die correctie voor LBA! Ga na of de boel goed is ingesteld cq. goed is aangesloten.
Link naar reactie
Hallo OP de eerste plaats dank aan degenen van wie ik al hulp mocht ontvangen. Maar het is nog steeds niet opgelost. Ik heb er ander geheugen ingeplaatst, een andere vaste schijf....... Wat ik niet begrijp zijn de foutboodschappen tijdens het opstarten d.m.v. de opstartdiskette die zich in config.sys zouden bevinden zoals: ongeldige landcode; fout in regel 27 (er staat files=10) fout in regel 30 (er staat stacks=9,256) fout in regel 34 (er staat country=031,850,country.sys) voorts krijg ik de boodschap: bestandstoewijzingstabel is beschadigd. Als ik kies voor opstarten zonder cd-rom ondersteuning dan kom ik (na de foutboodschappen) wel in a:> Vandaar dat ik kon zien wat er bij config.sys op de opstartdiskette staat. Vervolgens loopt het systeem vast en kan ik niet meer naar E:> (waar de diagnostische bestanden staan). Wat ik me afvraag wat genereert die foutboodschappen (de vaste schijf is leeg en geformateerd), de opstartdiskettes die ik gebruik zijn op een andere computer gemaakt en zijn goed. Komt dit vanuit het BIOS? Ik krijg ook nog de foutboodschap "runtime error R6001 null pointer assigment" Dat krijg ik te zien als ik met veel moeite (zonder CD-rom ondersteuning) toch nog in de a:> kom. Help! Groeten Hadebe
Link naar reactie
Wat ik je in voorgaande berichtjes al hebt verteld, kan de door jouw beschreven problemen veroorzaken. Wisselen van de harde schijf en zo zal dan ook geen zin hebben, want daar zit het probleem niet. Omdat ik niet weet of de harde schijf wel correct herkend wordt, kan ik je op dit moment niet verder helpen.
Link naar reactie
Beste Hans De vaste schijf en ook het geheugen worden correct herkend in het BIOS. Ik heb toen straks nog geprobeerd op te starten met de CD van Windows ME. Ik krijg dan keurig het menu of ik wil opstarten met of zonder CD/rom ondersteuning. Ik kwam in a:> en de CD-rom was E Ik kon het station E aanroepen en heb vervolgens het commando setup gegeven. Tot mijn grote geluk starte toen de controle van de schijf, ik dacht nu lukt het! Er werden geen fouten aangetroffen en ik heb met "f" afgesloten. Toen ging het jammer genoeg weer fout, ik kon de installatieprocedure niet voort zetten. Ik kreeg steeds een blauw scherm met "verwijder diskettes en druk op enter om de installatie voort te zetten" De computer start dan echter weer opnieuw op en de hele geschiedenis begint weer van voor af aan. Een keer kreeg ik ook weer met de CD-rom als opstartschijf de inmiddels bekende foutboodschappen over config.sys. Ik weet niet of je hier wijzer van wordt. Groeten hadebe
Link naar reactie
Ja, dat helpt iets verder. Zeer instabiel systeem, kan van alles en nog wat zijn. Ligt volgens mij niet aan de harde schijf, diskettestation of CD-Rom speler. Geheugen probleem (Ram of cache) of een defect moederbord. Problemen kunnen ook veroorzaakt worden door een uitbreidingskaart of de netvoeding. Zitten er uitbreidingskaarten in die verwijdert kunnen worden?
Link naar reactie
Het valt me net op dat je nog geen technische informatie over de computer hebt gegeven. Is het een wat ouder systeem, 4-5 jaar oud? Pentium of 486? Zit er Dimm, Edo of FP geheugen in? De problemen die je beschrijft komen me plotseling zeer bekend voor: Edo geheugen geplaatst in een PC die alleen overweg kan met Fast page geheugen ... Maar nogmaals, het kan van alles nog wat zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...