Ga naar inhoud

Tooltip van zelfgemaakte button


anoniem

Aanbevolen berichten

Edmond, 1) Zowel Word 97 als Word 2000 (die verschillen eigenlijk niet zo veel). 2) De naam die je dan kan aanpassen, is de naam die in de werkbalk verschijnt, niet de naam die de tooltip weergeeft. 3) Idem met het &-teken: dat wordt dan de sneltoets voor het aanroepen van de naam en/of button (als je de naam van de button [ook] in de werkbalk laat weergeven). Dan moet die naam dus wel in beeld zijn. 4) Waar het mij om gaat - en ik weet dat het betere de vijand van het goede is - dat je de naam die de tooltip weergeeft zou moeten kunnen aanpassen. Nu kiest Word min of meer de (oorspronkelijke) naam van de macro die je "onder" de button hebt gehangen. Wat betreft de sneltoets: ik zou in de tooltip de sneltoets willen zien die bij de macro hoort - waarmee je de macro dus kan aanroepen. PeBo PS Dit is overigens allemaal een gevolg van jouw antwoord op de Hoofdletters vraag in C!T #2 van 2002 (blz. 109).
Link naar reactie
Mijn vraag betrof - en dat was wellicht niet een-twee-drie uit de vraag af te leiden - buttons die je zelf aan de werkbalken hebt toegevoegd. Aan die button zit dan een macro - oftewel een paar regeltjes VBA - gekoppeld. Ik vraag me juist af hoe je de tooltiptekst van zo'n button zou kunnen aanpassen (net als dat kennelijk kan met een VBA button e.d.).
Link naar reactie
Tooltiptekst en scherminfo zijn inderdaad hetzelfde. Een sneltoets had ik al aangemaakt voor mijn macro, en scherminfo weergeven was ook al ingesteld. Al met al heb ik mijn plan - scherminfo/tooltiptekst aanpassen voor een button gekoppeld aan een macro van eigen fabrikaat - nog niet verwezenlijkt. Of zou dat alleen voor "Developers" zijn weggelegd? Ik heb namelijk alleen maar een eenvoudige versie van MS Word 2000 op mijn PC! Ik hou evenwel nog hoop. Iemand een idee?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Bezig met iets anders vond ik en passant de oplossing van dit zeer belangwekkende probleem. Een eerste uitgangspunt is dat (aan de hand van de procedure van C!T #2 2002, blz. 109) een button aan een werkbalk is toegevoegd en dat die button inmiddels de naam "Calculator" heeft. Tweede uitgangspunt is dat die macro ook is op te roepen via Alt + Q (dat kan bijvoorbeeld worden ingesteld via Extra / Aanpassen / Toestenbord). Ten slotte moeten in het menu Extra / Aanpassen "Scherminfo weergeven op werkbalken" en "Sneltoetsen weergeven in Scherminfo" zijn aangevinkt. Maak dan een volgende Macro m.b.v. de Visual basic Editor: Sub Tool_tip_bewerken() Dim eenBalk As CommandBar Dim eenIcon As Object For Each eenBalk In CommandBars For Each eenIcon In eenBalk.Controls If eenIcon.Caption = "Calculator" Then eenIcon.TooltipText = "Start nu de calculator!" eenIcon.ShortcutText = "Alt + Q" End If Next eenIcon Next eenBalk End Sub (Deze macro werkt prima, maar kan ongetwijfeld handiger.) Deze macro hoeft maar één keer te worden afgespeeld en MS Word is weer iets meer naar eigen wensen ingericht! Het praktisch nut daarvan? Lastige vraag ... [ Dit Bericht is bewerkt door: PeBo op 2002-03-09 14:00 ]
Link naar reactie
FLvanSon, Dank voor de verwijzing: prima site! Als ik overigens héél flauw mag zijn: jouw tip kwam 11 minuten te laat, maar het was gelukkig erg leuk om het zelf te mogen (en moeten) uitzoeken. Bovendien geloof ik dat mijn macrotje iets gebruiksvriendelijker is. Voor die macro hoef je alleen te weten hoe je de Icon in MS Word hebt genoemd. E.e.a. werkt dus ook als je niet weet hoe de desbetreffende Commandbar heet - iets wat ik tot voor kort ook niet zou hebben geweten. Maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat het veel verschil maakt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...