Ga naar inhoud

Linux Mint: trage opstart van Wifi


Aanbevolen berichten

Ik heb 'm op 1x per week staan zelfs. :) Overigens: gisteren had-ie wel weer héél veel moeite om te verbinden. Raar eigenlijk, want het signaal was sterk zat (3 van de 4 streepjes). Hij bleef echter hangen op het verkrijgen van een IP adres. Na een minuut ofzo gaf-ie het op om een paar tellen later opnieuw te beginnen. Na een paar van zulke rondjes maar eens de computer herstart, in eerste instantie zonder succes. Maar uiteindelijk, een paar minuten later, eindelijk verbinding. Ik zat ernaast met mijn telefoon, en die maakte binnen een oogwenk verbinding met hetzelfde netwerk. Enig idee waar het aan kan liggen?
Link naar reactie
Het was vanuit Mint -> pauzestand -> actief -> herstart, wederom Mint dus in principe zonder Windows ertussen. Die heb ik vorige week woensdag voor het laatst gebruikt. Anyway: ik zou in dat geval volgens mij vanuit Mint ook dit kunnen toepassen, toch? http://www.jonathanmoeller.com/screed/?p=2538 (dat scheelt herstarten naar Windows) Zou ik dat eventueel ook in een soort mini-programma kunnen bakken? Ik ben niet zo bang voor een terminal, maar mijn vriendin gebruikt de computer ook vaak en ik ben niet altijd thuis. :) Als ze dat met een simpel klikje kan uitvoeren zou dat een stuk aangenamer zijn voor haar.
Link naar reactie
[quote:afd1dd10c7="Ger"]Het was vanuit Mint -> pauzestand -> actief -> herstart, wederom Mint [/quote:afd1dd10c7] Pauzestand zou de boosdoener kunnen zijn: https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-of-pauzestand-werkt-niet-goed:-uw-computer-raakt-van-slag-of-zelfs-in-coma Heb je het probleem ook na gewoon volledig afsluiten en opnieuw opstarten?
Link naar reactie
[quote:2781869e26="pjotr123"]Heb je het probleem ook na gewoon volledig afsluiten en opnieuw opstarten?[/quote:2781869e26]Ja, zoals beschreven in mijn vorige bericht: het probleem was er eerst na hervatten uit pauzestand, en toen ook nadat ik de laptop volledig had herstart. [quote:2781869e26="pjotr123"]Pauzestand zou de boosdoener kunnen zijn: https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-of-pauzestand-werkt-niet-goed:-uw-computer-raakt-van-slag-of-zelfs-in-coma[/quote:2781869e26]Uitschakelen van de pauzestand vind ik nogal drastisch. Zeker ook omdat het normaliter dus wel goed werkt en dat in Windows de afgelopen 3 jaar óók goed heeft gewerkt.
Link naar reactie
[quote:763f21a683="Ger"]Uitschakelen van de pauzestand vind ik nogal drastisch. Zeker ook omdat het normaliter dus wel goed werkt en dat in Windows de afgelopen 3 jaar óók goed heeft gewerkt.[/quote:763f21a683] Tja, dat heeft te maken met BIOS'sen die de flaptopfabrikanten niet volgens de standaarden in elkaar hebben gezet.... Strikt genomen is dat geen tekortkoming van Linux. Overigens: op de meeste moederborden werken slaap- en pauzestand wel goed in Linux. Jij hebt blijkbaar pech, wat dat betreft. Een geluk bij een ongeluk is, dat volledig afsluiten en volledig opstarten in Linux doorgaans behoorlijk snel gaat, meestal sneller dan in Windows. Waardoor de meeste mensen die dit probleem ook hebben, in de praktijk slaapstand en pauzestand niet erg missen in Linux....
Link naar reactie
[quote:731ba2cbad="pjotr123"]Tja, dat heeft te maken met BIOS'sen die de flaptopfabrikanten niet volgens de standaarden in elkaar hebben gezet.... Strikt genomen is dat geen tekortkoming van Linux.[/quote:731ba2cbad]Waarop baseer je dat dit een tekortkoming in het BIOS is? Zeker ook aangezien het dus in zo'n 30% van de gevallen wél goed werkt in in Windows ook? En: hoe valt dit eventueel aan te passen zodat het wel volgens de standaard zou zijn? [quote:731ba2cbad="pjotr123"] Een geluk bij een ongeluk is, dat volledig afsluiten en volledig opstarten in Linux doorgaans behoorlijk snel gaat, meestal sneller dan in Windows. Waardoor de meeste mensen die dit probleem ook hebben, in de praktijk slaapstand en pauzestand niet erg missen in Linux....[/quote:731ba2cbad]Klopt wel, maar een volledige opstart duurt dan net zo lang als dat ik onder Windows uit de slaapstand hervat. Dan kan ik dus net zo goed onder Windows blijven werken.
Link naar reactie
[quote:499e35b61a="Ger"]Waarop baseer je dat dit een tekortkoming in het BIOS is? Zeker ook aangezien het dus in zo'n 30% van de gevallen wél goed werkt in in Windows ook? En: hoe valt dit eventueel aan te passen zodat het wel volgens de standaard zou zijn?[/quote:499e35b61a] Een BIOS / (U)EFI is doorgaans gesloten code, geen open-bron-code, en elke moederbordfabrikant doet er z'n eigen ding mee. Waarbij de fabrikant er vaak alleen op let dat 't goed werkt in Windows (er zijn gelukkig uitzonderingen, zoals Intel). Bij ingrijpend energiebeheer (pauzestand en slaapstand) blijkt dit bij een relatief groot percentage moederborden problemen op te leveren in Linux. De oplossing zou een open BIOS / (U)EFI zijn, waarbij de Linuxontwikkelaars precies weten waar ze mee te maken hebben. [quote:499e35b61a]een volledige opstart duurt dan net zo lang als dat ik onder Windows uit de slaapstand hervat. Dan kan ik dus net zo goed onder Windows blijven werken.[/quote:499e35b61a] Tja, die keuze is geheel aan jou.... Als dat voor jou de enige reden is om Linux te gebruiken, dan heb je gelijk. Even goede vrienden overigens. :)
Link naar reactie
[quote:b8cfe95af8="pjotr123"]Een BIOS / (U)EFI is doorgaans gesloten code, geen open-bron-code, en elke moederbordfabrikant doet er z'n eigen ding mee. Waarbij de fabrikant er vaak alleen op let dat 't goed werkt in Windows (er zijn gelukkig uitzonderingen, zoals Intel). [/quote:b8cfe95af8]Moederbord is wel van Intel: Intel Mobile HM55 ([url=http://tweakers.net/pricewatch/256120/toshiba-satellite-l555-12n/specificaties/]bron[/url]) [quote:b8cfe95af8="pjotr123"]Tja, die keuze is geheel aan jou.... Als dat voor jou de enige reden is om Linux te gebruiken, dan heb je gelijk. [/quote:b8cfe95af8]Enige reden: nee. Maar het is wel de aanleiding en een belangrijke reden. Begrijp me niet verkeerd; ik kan goed overweg met Mint en er zijn een hoop dingen die me gewoon goed bevallen. Ik ben ook een voorstander van open software, maar uiteindelijk is een computer wel gewoon een gebruiksartikel wat moet doen wat ik van 'm verwacht. Als ik een veelgebruikte functie als de pauzestand niet kan gebruiken (want die gebruik ik vrijwel altijd als ik met de computer werk) dan is dat wel een flinke min. Dat komt op mij ongeveer over als een auto waarvan het rempedaal niet werkt maar alleen de handrem, als je begrijpt wat ik bedoel. [quote:b8cfe95af8="pjotr123"]Even goede vrienden overigens. :)[/quote:b8cfe95af8]Altijd.
Link naar reactie
[quote:054bb91626="Ger"]Moederbord is wel van Intel: Intel Mobile HM55 ([url=http://tweakers.net/pricewatch/256120/toshiba-satellite-l555-12n/specificaties/]bron[/url])[/quote:054bb91626] Ja, maar Toshiba zal er ongetwijfeld nog wat eigen dingen mee hebben gedaan.... Dat doen flaptopbouwers meestal, zeker de grote merken. Je zou eens kunnen proberen of een bijgewerkt BIOS beter presteert. Op de webstek van Toshiba staat er een BIOS-update voor dit apparaat, die dateert van 22-2-2011: http://www.toshiba.nl/innovation/jsp/supportMyProduct.do?service=NL
Link naar reactie
Hopelijk werkt het. :) Overigens: zelf ben ik destijds, in 2006, vooral wegens de grotere veiligheid op Linux overgestapt. Maar inmiddels is dat voor mij niet meer de belangrijkste reden om Linux te gebruiken: Linux is een knutselaarshemel.... Je hebt volledige beheersing over je systeem, en je kunt het laten opzitten, pootjes geven en door hoepels springen. Als je daar eenmaal een beetje mee in de weer gaat, dan wordt het nog eens extra leuk. Wist je trouwens, dat je in Linux de zendkracht van je draadloze kaart kunt verlagen? Kan om gezondheidsredenen wenselijk zijn, want je flaptop bevindt zich doorgaans dicht bij je. Dat doe je zo: https://sites.google.com/site/computertip/stralingbeperken#TOC-Verlaag-het-zendvermogen-van-uw-laptop-kan-alleen-in-Linux-
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...