Ga naar inhoud

Mint 15 XFCE: bureaublad achtergrond


Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen heb ik een dual boot met Windows 7 en daarnaast nu Linux Mint 15 XFCE. Ik ben er nog wat mee aan het stoeien af en toe, maar het is veelbelovend. Wat niet wegneemt dat ik zo nu en dan hier nog eens wat vragen zal stellen. :) De vraag van vandaag: ik heb een foto van mijn zoontje als bureaublad achtergrond ingesteld. Iedere keer dat ik reboot is die foto weg. Nu dacht ik eerst dat het misschien aan de 4 werkbladen lag en dat ik dan de verkeerde voor ogen had, maar dat is niet het geval. Ik heb het aantal werkbladen ook op 1 gezet, dus dat is ook uitgesloten nu. Is er ergens een instelling waarmee ik kan voorkomen dat ik na iedere reboot weer de achtergrond kwijt ben?
Link naar reactie
Dat is ook iets waar ik me in het begin het hoofd over heb gebroken.... :) In Linux gaat dit iets anders dan in Windows. Als je het zo aanpakt, dan is de nieuwe bureaubladachtergrond wel blijvend na een herstart: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce#TOC-Verfraai-het-uiterlijk-van-Mint-Xfce (punt 3.1, rechterkolom)
Link naar reactie
[quote:66e9298264="Ger"]Aldus gedaan, maar zojuist herstart en de standaard XFCE achtergrond staat er weer. Ook als ik via bureaublad instellingen -> achtergrond de foto toevoeg (staat in de map /home/wij/afbeeldingen) en aangeef dat het een enkele afbeelding moet zijn, is het na een herstart weer weg.[/quote:66e9298264] Merkwaardig.... Dat lijkt me dan een fout in de programmatuur. Mogelijk omdat Mint 15 Xfce nog in de RC-fase zit? Overigens: in de meeste gevallen is Mint 13 een betere keuze dan Mint 15, omdat Mint 13 een LTS-versie is: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce#TOC-Mint-13:-niet-de-nieuwste-wel-de-beste (punt 6, rechterkolom) Over LTS in het algemeen: https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze (gaat over Ubuntu, maar Mint is op Ubuntu gebouwd)
Link naar reactie
[quote:d72fb28d12="Ger"]Ja, had ik gelezen. Maar toen had ik Mint 15 al geïnstalleerd. :) Maar zo slecht zal 15 toch niet zijn neem ik aan?[/quote:d72fb28d12] Nee, zeker niet..... Maar over een half jaar is-ie al aan z'n einde: dan krijgt-ie geen veiligheidsupdates meer. LTS-versie 13 krijgt nog bijna vijf jaar veiligheidsupdates. Bovendien heb je, zoals bij elke nieuwe versie, bij Mint 15 Xfce op dit moment nog wat kinderziektes.
Link naar reactie
Ik heb er ook maar eens naar gekeken, door eveneens Mint 15 Xfce RC te installeren. Dan ervaar hetzelfde als Ger. Echter als ik via de Bureaublad-instellingen de optie "Rek deze achtergrond uit over alle beeldschermen" vink, dan blijft een gekozen bureaublad achtergrond wel bewaard, na een reboot. Alleen zie ik echter de logica daarvan niet in. Want als ik op die optie wijs met de muis, dan toont deze: "Bij meerdere monitors: kies deze optie om de huidige achtergrond over hen alle uit te rekken." Wellicht is het zoals pjotr123 al opmerkte, een bug.
Link naar reactie
Net even geprobeerd in Mint Xfce 13: via Afbeeldingviewer (Eye Of Gnome) lukt het niet (Afbeeldingviewer krijg je door de foto te dubbelklikken). Zo lukt het wel in Mint Xfce 13: doe in de bestandbeheerder (verkennertje Thunar, o.a. op te roepen via de werkbalkknop Locaties) een enkele rechtsklik met de muis op de foto - Stel in als bureaublad. Mogelijk lukt deze truuk ook in Mint Xfce 15, want het is dezelfde Xfce-versie (4.10). Xfce is de naam van de werkomgeving. Als dit wel lukt, dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een tekortschietende integratie van Gnome-programmaatje EOG (Afbeeldingviewer) in Xfce 4.10. Zou goed kunnen, want de standaard-fotokijker van Xfce is Ristretto. Gnome is een andere werkomgeving, die nauw is verwant aan Xfce. Normaal gesproken kun je die twee goed mengen, juist omdat ze zo verwant zijn. Maar blijkbaar op dit detail niet....
Link naar reactie
Ook dat zou een bug kunnen zijn. Had je trouwens al gecheckt, of de door jouw gekozen achtergrond in Bureaublad-instellingen op het juiste tabblad is terechtgekomen? Hier zie ik in Mint 15 Xfce in Bureaublad-instellingen staan Monitor 1 HDMI-0 Monitor 2 DVI-1 Ik heb op beide tabbladen een eigen afbeelding geplaatst. Als ik de optie "Rek deze achtergrond uit over alle beeldschermen" vink, dan is de toegevoegde afbeelding op Monitor 1 HDMI-0 de achtergrond. Als ik die optie uitvink, dan is de toegevoegde afbeelding op Monitor 2 DVI-1 de achtergrond. Waarin ik op dit moment alleen monitor 2 heb aanstaan. Monitor 1 is mijn TV, die via een tien meter lange HDMI kabel is aangesloten, staat op stand-by.
Link naar reactie
[quote:879408bac5="jolo"]Had je trouwens al gecheckt, of de door jouw gekozen achtergrond in Bureaublad-instellingen op het juiste tabblad is terechtgekomen?[/quote:879408bac5]Ik heb maar 1 werkblad als je dat bedoelt (zie ook TS). Op met moment van instellen kwam de achtergrond er ook netjes te staan. [quote:879408bac5="jolo"] Hier zie ik in Mint 15 Xfce in Bureaublad-instellingen staan Monitor 1 HDMI-0 Monitor 2 DVI-1[/quote:879408bac5]Ik heb alleen het beeldscherm van de laptop zelf actief, nog nooit externe schermen aangesloten. [quote:879408bac5="jolo"] Als ik de optie "Rek deze achtergrond uit over alle beeldschermen" vink[/quote:879408bac5]Heb ik eens geprobeerd. Het enige merkbare effect is dat de kwaliteit minder wordt. Overigens: ook na een "gewone" reboot (zonder Windows opgestart te hebben) ging het de laatste keer goed. Fingers crossed.... PS: installeren van mijn HP printertje was appeltje-eitje. Gemakkelijker nog dan in Windows :)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Onlangs geswitched naar Mint 13 mate, en ik had weer hetzelfde probleem. Maar ik denk dat ik de oorzaak nu gevonden heb, dus nog even terugmelden. De foto in kwestie staat op mijn D partitie (ooit onder Windows aangemaakt waar alle documenten, foto's, etc. op staan). Die partitie ziet Mint als "Media" die ik ook kan uitwerpen. En dat terwijl C (windows) en E (recover) ook partities zijn op dezelfde fysieke schijf (er is maar 1 schijf) en niet uitgeworpen kunnen worden. Als ik na het opstarten een keer de D partitie benader, dan staat de foto ook weer ingesteld op mijn bureaublad. Het lijkt er dus op dat die partitie inactief is totdat ik er *iets* mee doe. De oplossing, of beter: workaround, is dus om de foto in een map op mijn home te zetten.
Link naar reactie
Standaard is die bewuste partitie niet aangekoppeld, en dus kan de snelkoppeling 'm pas vinden na aankoppeling (via een muisklik, zoals je beschreef). Wat je hebt gedaan is dus precies goed: je hebt de foto in kwestie verplaatst naar je persoonlijke map, en die is uiteraard per definitie altijd aangekoppeld. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...