Ga naar inhoud

oude computer linux ?


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo, graag wil ik het volgende vragen; ik heb een oude computer Pentium 3,667 Mhz, 1Gb geheugen. is hiervoor nog een linuxdistro die hierop nog een beetje wil draaien ? ik heb PClinuxOS geinstalleerd, maar merk duidelijk dat er zwaar aan moet worden getrokken. geregeld blijft het ook vastlopen. misschien iemand een suggestie die ik zou kunnen proberen ? groeten, Willem
Link naar reactie
Hallo, hartelijk dank voor de reakties. ik wil de linux gebruiken voor huis,tuin en keuken gebruik, dus een beetje internetten, mailtje sturen, briefje tikken enzo. geen server ambities bijv. ik heb momenteel kubuntu lts erop staan. gaat erg moeizaam. hoewel het erwel goed uit ziet. misschien is de antix het proberen eens waard. nu zag ik dat er een 486 en een 686 iso gedowload kan worden. wat is hiervan eigenlijk het verschil en welke zou ik voor mijn pentiumIII het beste kunnen kiezen ? ik zag ook een review over linux mint lxde 9 ook iets om uit te proberen ? groeten, Willem
Link naar reactie
Ik zou de 686 versie proberen. De 486 is al erg oud, namelijk de voorloper van de eerste pentium, die eigenlijk 586 had moeten heten. Kubuntu is overigens helemaal niet zo licht. De K destop is wat lichter, maar het OS zelf niet. Uit onvrede hierover is Lubuntu gemaakt, maar ook die is niet veel beter. Mint is ook niet per se licht. Wel een aardige distributie, vooral voor multimedia.
Link naar reactie
ik heb antix gedownload en de livecd een beetje uitgeprobeerd. ik type dit nu vanuit antix. alleen.......hoe kan ik anix op de hardeschijf installeren ? ik vond in een oude forumpost het volgende; Daar hoef je je niet voor te schamen, want dat is wat verstopt. :-) PC opstarten vanaf Antix LiveCD gebruiker: demo wachtwoord: demo Rechtsklik muis op lege plek bureaublad Admin/Tools - Mepis Admin - Install wachtwoord: root (blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes) druk op Enter volgens mij is dit niet meer actueel......of doe ik misschien iets verkeerd. in elk geval als ik rechtsklik op het buroblad krijg ik het volledige menu en vind er niets over install. Willem
Link naar reactie
In het start menu staat bij mij de optie "antix installer". Als je deze opstart, vraagt ie om een wachtwoord, gebruik daar "root". Volg daarna verder de wizard, default opties zouden moeten werken. Ik heb hier versie M8.5, zal de nieuwere M11 ook nog even proberen. Edit: versie 8.5 doet het bij mij op deze manier zonder problemen in virtualbox. Edit2: M11 gaat op dezelfde manier.
Link naar reactie
bedankt voor de snelle info. het installeren is gelukt. ik heb 2 schijven in deze oude computer van elk 40mb. op de eerste staat windows98 en de tweede gebruik ik voor linux aangegeven dat de grubloader op de eerste moest. als ik de computer opstart dan krijg ik altijd de keuze om linux in zijn varianten en windows te kunnen kiezen. nu krijg ik alleen maar de antix keuze te zien.......... hoe kom ik nu in windows als ik dat wil opstarten ? Willem
Link naar reactie
ik zag net tijdens een nieuwe reboot ook ineens de andere opties die in antix aanwezig zijn verschijnen als keuze voor het opstarten. alleen nog niet de windows........... misschien moet het nog doordringen in het systeem. ik heb verder de partities laten staan zoals die door kubuntu waren aangemaakt. nu heb ik wel gezien dat deze heel anders waren ingesteld als bijv. die pclos gebruikt. die heeft volgens mij een root van 12gb, dan een swap van ongeveer 3, en dan een home rest van ogeveer 22gb. kubuntu had volgens mij iets van 35 en dan 1,5 en 1,5 ? was deze keuze goed om te laten staan als partitie grootte ? Willem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...