Ga naar inhoud

Ubuntu 9.10 backup belangrijke systeembestanden?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hi allen, na lange tijd heb ik me weer eens gestort op Linux. Ik was namelijk erg benieuwd naar de vooruitgang van linux t.a.v. hardwareherkenning e.d. Nou, Ubuntu heeft me absoluut niet teleurgesteld :D Zelfs die vreemde HSDPA dongle van XS4ALL (Merk: Option) werd feilloos herkend door Ubuntu. Verder werkt het uitstekend op m'n lenovo R500 Laptop. Zelfs de softwarekey om een ingebouwd toetsenbordverlichtingslampje aan te zetten werkt! (Fn-PgUp). Wat ik me nu afvraag is hoe ik een backup kan maken van de belangrijkste systeembestanden. is daar een handige tool voor? Ik heb namelijk de ATI hardwarestuurprogramma geïnstalleerd maar ik ben een beetje bang dat het één en ander mis gaat bij een volgende automatische update. Dussss wat is de beste werkwijze om m'n Xserver bij een eventuele hardware fout te restoren? Worden alle instellingen nog steeds opgeslagen in xconf? Alvast dank voor jullie reactie. grt Arthur
Link naar reactie
Het is onder Linux niet echt gebruikelijk dat je een backup maakt, van alleen systeembestanden. Een backup maak je van je data bestanden. En je zou een image backup kunnen maken, van je Linux partities. Ter informatie check je deze hyperlink van de Ubuntu documentation [url=https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem]BackupYourSystem.[/url] Standaard heeft Ubuntu 9.10 geen /etc/X11/xorg.conf zolang je nog de default open source video drivers gebruikt. Deze zou eventueel wel kunnen worden aangemaakt. Check daarvoor deze hyperlink [url=http://www.osguides.net/operation-systems/217-how-to-create-xorgconf-in-ubuntu-910.html]How to create xorg.conf in Ubuntu 9.10.[/url]
Link naar reactie
Bedankt voor de snelle respons heren. Ondanks dat Linux over komt als betrouwbaar en stabiel lees je toch de nodige problemen over drivers betreffende grafische kaarten. Jammer dat er geen backup tool in Ubuntu zit voor n00bs zoals ik ;-( Inmiddels heb ik de "hardware" drivers (dus de niet opensource) geïnstalleerd. Er zou dus een xconf aanwezig moeten zijn? Nou, dat ga ik checken. Bedankt voor de links Jolo. Kun je ook met Norton Ghost 15 linux partities backuppen? Moet ik maar even checken op het net lijkt me zo. Ik hou jullie op de hoogte. grt Arthur
Link naar reactie
[quote:49769a9c0a="ancum"]Kun je ook met Norton Ghost 15 linux partities backuppen?[/quote:49769a9c0a] Ik had zelf gedacht wan wel. Echter op site van [url=http://www.symantec.com/norton/ghost]Symantec[/url] zie ik staan bij System Requirements, Supported File Systems and Devices [quote:49769a9c0a] FAT16, FAT16X, FAT32, FAT32X NTFS, GUID Partition Table (GPT) Dynamic Disks [/quote:49769a9c0a]
Link naar reactie
Ook mij lijkt het het meest voor de hand liggende om een image van de betreffende linux-partities te maken. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de app PING (zie : http://sites.google.com/site/jeroeninc02/home/ping-partimage-is-not-ghost-van-complete-partities-en-of-de-gehele-harde-schijf-een-backup-maken). Zeer robuust en razendsnel! Overigens ancum, snap ik je bezorgdheid. Toen ik nog met Windows werkte wilde ik ook steeds alle belangrijke systeemdata backuppen, omdat Windows regelmatig crashte (BSOD's o.a.) met alle ellende vandien. Ik werk nu een aantal jaren met Linux (Ubuntu) en het is zo stabiel als een bunker en veilig als het Witte Huis! Nog nooit last gehad van crashes die het systeem om zeep hielpen! Ook Linux loopt wel eens vast (het perfecte OS bestaat (nog?) niet), maar dat komt slechts zeer sporadisch voor en resulteert (nagenoeg) nooit in een blijvend 'gehandicapt' systeem.
Link naar reactie
Hi Jan?, Bedankt voor de link. Ik heb nog nooit van Ping gehoord en ga het zeker proberen. Ik werk niet constant met Linux maar zo af en toe probeer ik het eens. Vaak haakte ik af door gebrek aan ondersteuning van bepaalde hardware componenten. Ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik een installatie sloopte door het installeren van nieuwe videokaart drivers. Linux boote dan alleen op in een zwart command-line scherm. Het lukte me dan niet om de boel weer recht te trekken. Ondanks veel lezen en spitten in allerlei configuratie files. Vandaar mijn (gegronde) angst voor updates en mijn drang voor het maken van images ;-) Tot nu toe ben ik zeer te spreken over Ubuntu 9.10. Start snel op, herkent al mijn hardware inclusief m'n hsdpa umts dongel van XS4ALL. Ik werk al die tijd onder Ubuntu en heb XP niet meer gebruikt (op deze laptop dan). Op m'n nieuwe pc waar ik windows 7 op heb geïnstalleerd heb ik al een paar keer een blauw scherm gehad. Helaas moet ik het blijven gebruiken want Flight simmen is een andere hobby van me. grt Arthur
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...