Ga naar inhoud

Windows XP repareren vanuit Ubuntu 8.10?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste forumvrienden, Sinds vanochtend wil mijn Windows XP SP3 niet meer opstarten, ik krijg een melding dat het bestand MSVCP60.DLL niet gevonden kan worden en eindig in een zwart scherm waar ik niets kan doen, zelfs de veilige modus werkt niet meer. De aanleiding hiervan is me volkomen vreemd, ik had niets veranderd, geïnstalleerd of verwijderd dat dit zou kunnen veroorzaken. Op een computer bij een vriend een oplossing voor het probleem gezocht en gevonden: [url=http://www.dll-files.com/dllindex/pop.php?msvcp60]download het bestand[/url] en plaats het weer op de juiste locatie, zijnde /windows/system32. Nu was ik al een tijdje van plan om Ubuntu te gaan installeren en mijn harde schijf was dus ook half leeg (ongepartitioneerd), dus na het downloaden en installeren van de meest recente Ubuntu kan ik mijn eigen computer weer in. Tot zo ver gaat alles prima. Het probleem dat zich nu voordoet is dat ik de Windows-partitie (ntfs) niet kan mounten omdat het systeem niet goed is afgesloten (in mijn geval: niet goed opgestart en gereset) en zegt in gebruik te zijn. Maar goed afsluiten gaat niet lukken omdat ik er niet in kan. Nu zit ik dus op een doodlopend spoor... Is er een manier om het mounten van de partitie te forceren ondanks de in-use-flag om zo toch dat bestand terug te kunnen zetten vanuit Linux? Alvast bedankt voor alle hulp die jullie kunnen bieden! - Bas
Link naar reactie
[quote:727219d650="BasHamar"] Windows-partitie (ntfs) niet kan mounten omdat het systeem niet goed is afgesloten [/quote:727219d650] Ik denk zelf dat het dan eigenlijk het beste is, dit te fixen vanaf de [url=http://support.microsoft.com/kb/314058]herstelconsole van Windows XP.[/url] Als je echter geforceerd mounten prefereert, check dan deze [url=http://linux.die.net/man/8/mount.ntfs-3g]mount.ntfs-3g(8) - Linux man page.[/url] Waaruit je zo te zien de keuze hebt tussen Option [code:1:727219d650] ro [/code:1:727219d650] Mount filesystem read-only. Useful if Windows is hibernated or the NTFS journal file is unclean. En [code:1:727219d650] force [/code:1:727219d650] Force the mounting even if the NTFS logfile is unclean. The logfile will be unconditionally cleared. Use this option with caution and for your own responsibility.
Link naar reactie
Inmiddels is het geforceerd mounten inderdaad gelukt, bedankt voor de tip! [code:1:cc2ee02ff8]sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /home/bas/Windows -o force[/code:1:cc2ee02ff8] Maar het probleem dat ik nu heb ik dat het bestand op magische wijze verdwijnt. Ik kopieer het netjes via Bestandsbeheer naar de juiste map, unmount de partitie weer netjes. Na een herstart blijft het probleem echter bestaan en ook vanuit Ubuntu blijkt het bestand er niet langer te staan. Hoe kan dit en wat kan ik hieraan doen? - Bas
Link naar reactie
BartPE ziet er inderdaad uit als een interessante optie, eens kijken of ik dat bij iemand kan regelen. Toch blijft het knagen dat het niet via Linux lukt, en aangezien ik de komende dagen de BartPE-oplossing niet kan proberen graag suggesties als iemand nog een idee heeft hoe het wél kan via Linux. Zie het als een gedachtenexperiment dat je nu kan testen. :) - Bas
Link naar reactie
In dat geval zou je het nog kunnen proberen via Linux commando [url=http://man.linux-ntfs.org/ntfsfix.8.html]ntfsfix[/url] Maar als het daarmee ook niet lukt, ligt het meer voor de hand Ubuntu te gebruiken om eventuele onmisbare documenten te kopiëren naar een extern medium. Zodat je daarna de harddisk kunt testen met de diagnostische software van de fabrikant.
Link naar reactie
[quote:5a428cb766="BasHamar"] Maar het probleem dat ik nu heb ik dat het bestand op magische wijze verdwijnt[/quote:5a428cb766] Je zou kunnen nagaan waarom het verdwijnt. Als het aan ntfs ligt, dan zou het bestand ook moeten verdwijnen als je de schijf in ubuntu unmount en later weer opnieuw mount en het bestand opzoekt. Als het bestand in ubuntu gewoon aanwezig blijft, maar verdwijnt zodra je windows start, dan ligt het probleem bij windows zelf (iets in windows -- virus? -- verwijdert het bestand tijdens het opstarten?)
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Er kunnen zoveel redenen zijn waarom het bestand verdwijnt. Harddisk kan stuk zijn. NTFS kan corrupt zijn. Meestal als windows ineens niet meer op wil starten, kan dat duiden op disk problemen. Ik zou maar met backuppen beginnen ! Daarna een keer kijken wat er werkelijk aan de hand is door de disk te formateren in linux en te scannen op bad blocks.
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...