Ga naar inhoud

[openSUSE 11.1] 32 bit versie op notebook


anoniem

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren draait op mijn Compaq nx 7400 de nieuwste open SUSE. Eerst geinstalleerd met KDE 4.1, deze had echter de voor mij onhanddige eigenschap om de afsluitkruisjes links bovenaan in de vensters te zetten. Toen maar overgegaan naar Gnome, dat is wel even wennen, maar overigens ervaar ik dit eveneens als een keurige manager. Draadloos internet installeren verliep probleemloos, zij het dat na het instellen een herstart nodig was. Kortom: lijkt goed, nog geen problemen gezien tot zover. Wie heeft meer/andere ervaring met deze nieuwe versie?
Link naar reactie
[quote:b3e8808072="hws"] Eerst geinstalleerd met KDE 4.1, deze had echter de voor mij onhanddige eigenschap om de afsluitkruisjes links bovenaan in de vensters te zetten.?[/quote:b3e8808072] Vreemd, bij mij staan die juist rechtsboven. Maar je kunt bij kde zelf bepalen welke knoppen je in de titelbalk van de vensters wilt zien, en waar ze staan. Dit regel je in de systeeminstellingen van kde bij [Uiterlijk->Vensters]
Link naar reactie
[quote:36c30228f1="maximilaan"] Wellicht kiest opensuse een ander thema tijdens de laptopinstallatie. [/quote:36c30228f1] Ik heb hier ook een desktop en een laptop installatie gedaan met openSuSE 11.1. Het enige verschil dat ik zie, is dat de laptop in het Gnome/KDE Paneel een extra icoontje heeft. Deze toont de batterij status. En toont of deze draait op Netstroom. Er zit overigens wel een bug in deze nieuwe openSuSE 11.1. Ik heb zowel Gnome 2.24.1 en KDE 4.1 geïnstalleerd. Als ik vanuit Gnome uitlog, en inlog op KDE 4.1 dan is alles nog in orde. Maar als ik weer uitlog om weer terug in te loggen op Gnome, dan verschijnen er teveel iconen op de Gnome Destop. Er komen dan een enkele iconen van de KDE desktop naar die van Gnome. Namelijk My Computer. Die in Gnome niet werkt: Could not display "sysinfo:///". Ook verschijnen een extra Online Help icoon, zodat er daarvan twee zijn. En een openSuSe icoon. Naast deze twee iconen zie ik een slotje. [Edit] Die My Computer icoon heb ik kunnen verwijderen van de Gnome Desktop. Echter die twee iconen met dat slotje zijn niet te verwijderen. Die behoren tot de root. Ook niet via een super user terminal. Dan zie ik alleen de vier Gnome iconen [code:1:36c30228f1] linux-0o2o:/home/jolo/Desktop # ls -la total 40 drwxr-xr-x 2 jolo users 4096 Dec 25 14:42 . drwxr-xr-x 29 jolo users 4096 Dec 25 15:08 .. -rw-r--r-- 1 jolo users 283 Dec 25 13:24 MozillaFirefox.desktop -rw-r--r-- 1 jolo users 334 Dec 25 13:24 Office.desktop -rw-r--r-- 1 jolo users 260 Dec 25 13:24 SuSE.desktop -rw-r--r-- 1 jolo users 140 Dec 25 13:24 Support.desktop linux-0o2o:/home/jolo/Desktop # [/code:1:36c30228f1] [/Edit] Een ander punt wat me opviel was, dat tijdens de installatie waar de "License agreement" wordt getoond, het hokje ontbreek die je zou moeten vinken om akkoord te gaan.
Link naar reactie
[quote:ad9f763010="jolo"] Er zit overigens wel een bug in deze nieuwe openSuSE 11.1. Ik heb zowel Gnome 2.24.1 en KDE 4.1 geïnstalleerd. Als ik vanuit Gnome uitlog, en inlog op KDE 4.1 dan is alles nog in orde. Maar als ik weer uitlog om weer terug in te loggen op Gnome, dan verschijnen er teveel iconen op de Gnome Destop. Er komen dan een enkele iconen van de KDE desktop naar die van Gnome. Namelijk My Computer. Die in Gnome niet werkt: Could not display "sysinfo:///". Ook verschijnen een extra Online Help icoon, zodat er daarvan twee zijn. En een openSuSe icoon. Naast deze twee iconen zie ik een slotje. .[/quote:ad9f763010] Kijk eens in de map ~/Desktop welke bestanden er door suse in zijn geplaatst.
Link naar reactie
[quote:de6aa2c5c1="maximilaan"] Kijk eens in de map ~/Desktop welke bestanden er door suse in zijn geplaatst. [/quote:de6aa2c5c1] Dat zijn de bestanden uit mijn code. En die zijn bij nader inzien niet van Gnome. Nadat ik deze verwijderd had, zie de Gnome Desktop er weer uit zoals deze origineel was. Die Online Help en openSuSE met de slotjes plus die Home en Trash zijn de originele. Toch heb ik de indruk dat die Gnome 2.24.1 en KDE 4.1 geen goede combinatie zijn. De iconen uit mijn code zijn dus van KDE 4.1. Want daarin is nu de Desktop leeg. Vroeger was SuSE KDE geörienteerd. Ofschoon er tijdens de installatie er geen advies gegeven word voor KDE of Gnome, heb ik de indruk dat openSuSE tegenwoordig toch meer past bij Gnome dan KDE.
Link naar reactie
Desktops: Ik heb ook twijfels of Gnome en KDE 4.1 een gelukkige combinatie is. Misschien deinstalleer ik KDE desktop, hoewel ik daaraan het meest gewend ben. Samba: Een nieuw probleem op de notebook is dat deze geen Windows computer ziet; omgekeerd kan de Windows computer ook deze Linux machine niet zien. Met de openSUSE 1.1 op een 64 bit desktopmet Gnome werkt dat alles wel.
Link naar reactie
[quote:919d3b36ac="hws"]Desktops: Ik heb ook twijfels of Gnome en KDE 4.1 een gelukkige combinatie is. [/quote:919d3b36ac] ik zie het probleem niet. jolo heeft last van SUSE-pictogrammen in kde die gnome niet kan gebruiken. Dat is eenvoudig op te lossen door kde een andere map als desktop te laten gebruiken dan dat gnome gebruikt. kde en gnome groeien juist steeds meer naar elkaar toe, zo kun je bijv. kde's plasma zonder problemen gebruiken als desktop in gnome.
Link naar reactie
[quote:c6ae1b48f3="maximilaan"] Dat is eenvoudig op te lossen door kde een andere map als desktop te laten gebruiken dan dat gnome gebruikt. [/quote:c6ae1b48f3] Bijvoorbeeld Desktop-kde. Hoe had ik dat het makkelijkst kunnen doen? Ik vond alvast deze thread http://forum.kde.org/cannot-change-desktop-folder-in-kde-4-1-t-13319.html Of kan het beter op een andere wijze? //Edit Als ik via het KDE menu wil rebooten, dan wordt er alleen uitgelogd. Zodat ik nogmaals op rebooten moet klikken. In Gnome kan ik wel via het menu rebooten.
Link naar reactie
[quote:ea5feba435="jolo"] Bijvoorbeeld Desktop-kde. Hoe had ik dat het makkelijkst kunnen doen? [/quote:ea5feba435] Hangt beetje vanaf hoe je de desktop laat tekenen. Als dat op de klassieke manier is (dus pictogrammen op het plasma-canvas), dan kan dat alleen op de op forum.kde.org omschreven wijze. Wellicht omdat die manier officieel uit kde 4.2 komt en opensuse via een backport dat heeft toegevoegd aan zijn kde 4.1 Gebruik je de folderview (dus een plasma-widget die de pictogrammen weergeeft in een kader op je desktop), dan kun je in de instellingen van die folderview aangeven welke map die moet weergeven. Folderview is de officiele manier van werken voor kde4, en heeft als voordeel dat je de inhoud van meerdere mappen op je desktop kunt laten weergeven, en bovendien met behulp van filters kunt bepalen wat wel en wat niet uit zo'n map zichtbaar wordt op je desktop. [quote:ea5feba435] //Edit Als ik via het KDE menu wil rebooten, dan wordt er alleen uitgelogd. Zodat ik nogmaals op rebooten moet klikken. [/quote:ea5feba435] Word je uitgelogd dat je bij kdm/gdm terecht komt, of krijg je een extra uitlogvenster te zien? Bij het eerste kan het zijn dat je gdm gebruikt, en dat die niet toelaat dat je rechtstreeks vanuit kde je pc herstart...
Link naar reactie
Desktop Activity stond zo te zien ingesteld op Plain Desktop. Maar heeft ook de optie Folder View. Ik heb zoals je zei in Folder View Settings een ander Desktop aangemaakt. In ieder geval alvast bedankt voor deze tip. Dat rebooten gaat via openSuSE KDE menu > Leave > Restart. Dan verschijnt er inderdaad nog een Logout venster. Dat ook te bereiken is via het rode knopje rechts onder in het system tray.
Link naar reactie
[quote:64320f1fdc="jolo"] Dat rebooten gaat via openSuSE KDE menu > Leave > Restart. Dan verschijnt er inderdaad nog een Logout venster. Dat ook te bereiken is via het rode knopje rechts onder in het system tray.[/quote:64320f1fdc] In kde 4.2 gebeurt dat niet meer, dan krijg je een bevestigingsvenster te zien die na 30 seconden de gekozen handeling uitvoert, of nadat je de bevestiging hebt bekrachtigd met een muisklik.
Link naar reactie
[quote:7cfd8f93ba="maximilaan"] In kde 4.2 gebeurt dat niet meer, dan krijg je een bevestigingsvenster te zien die na 30 seconden de gekozen handeling uitvoert, of nadat je de bevestiging hebt bekrachtigd met een muisklik. [/quote:7cfd8f93ba] Had je dat ergens gelezen, of had je KDE 4.2 Bèta 2 geprobeerd? Ik zie alvast dat KDE 4.2 ongeveer over een maand gaat uitkomen http://techbase.kde.org/Schedules/KDE4/4.2_Release_Schedule Alleen is het afwachten of deze ook zonder problemen in openSuSE 11.1 geïnstalleerd kan worden.
Link naar reactie
[quote:e113c0b544="jolo"] Had je dat ergens gelezen, of had je KDE 4.2 Bèta 2 geprobeerd? [/quote:e113c0b544] Ik draai sinds beta1 kde 4.2 op mijn desktop, met opensuse 11.0. Heb daar geen problemen mee qua installatie en zo (vraag me dan ook af wat voor problemen je bij de installatie van kde 4.2 onder suse 11.1 verwacht). kde 4.2 beta 2 draait redelijk goed, hij voelt enkel soms wat stroperig aan. Maar verder geen gekke dingen zoals vastlopers oid..
Link naar reactie
[quote:ab9d559b3d="maximilaan"] (vraag me dan ook af wat voor problemen je bij de installatie van kde 4.2 onder suse 11.1 verwacht). [/quote:ab9d559b3d] Och, in het verleden hebben KDE upgrades in (open)SuSE wel eens problemen opgeleverd. [quote:ab9d559b3d="maximilaan"] Ik draai sinds beta1 kde 4.2 op mijn desktop, met opensuse 11.0. [/quote:ab9d559b3d] Was dat via de [url=http://www.kde.org/info/4.1.85.php]one-click install?[/url] Die manier van upgraden is waarschijnlijk te prefereren. Dit was denk ik mijn recentste KDE upgrade http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=192781&highlight=
Link naar reactie
[quote:23eb24538e="jolo"]Was dat via de [url=http://www.kde.org/info/4.1.85.php]one-click install[/quote:23eb24538e] Nee, gewoon in yast. Bronnen van kde4.2 toevoegen, niet vergeten die van Qt4 ook toe te voegen, en dan in yast de gewenste pakketten selecteren. Soms krijg ik een zee van conflicten, maar dan annuleer ik en probeer ik het de volgende dag weer. suse werkt dusdanig vaak de pakketten bij dat het kan gebeuren dat je net tussen zo'n verversing van de ftp-server zit te upgraden. En dan gaat het mis met de dependencies...
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
Net zoals verschillende posters hier heb ik nogal wat moeite gehad in het verleden om openSUSE steeds te voorzien van de laatste KDE upgrades. Als je het een aantal keren gedaan hebt krijg je op een gegeven moment vanzelf een routine die blijkt te werken. Enfin in een doc gegoten, en wellicht helpt het anderen hier: http://www.l4l.be/index.php/linuxdocs/35-linux-desktop/143-opensuse-kde4
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...