Ga naar inhoud

Backuppen


Aanbevolen berichten

Tja, ik liep tegen een vervelend probleem aan :(. Hoe kun je het beste backuppen ? Er zijn 2 situaties, namelijk : Vitale / belangrijke bestanden veiligstellen en Complete systeem backup Voor mij zelf is de eerste situatie van belang, want ik vindt alleen mijn databestanden en de configuratiebestanden belangrijk. Als er iets ernstig misgaat, zoals een hd-crash, dan installeer ik het systeem toch liever op nieuw. De 2e situatie is van belang voor een kennis van mij, waar ik laatst dus deze discussie over backups mee voerde. Hij wenst namelijk zijn complete partitie te kunnen wegscrijven en ook in 1 keer weer terugzetten. Dit doet hij momenteel m.b.v. het 'dd' commando. Hij heeft echter nog nooit een backup teruggezet en weet dus niet of het wel goed werkt. Zelf dacht ik dat dit nogal voor problemen zou kunnen zorgen, aangezien je niet zeker bent of alles weer op dezelfde (fysieke) plaats wordt teruggezet ? P&B
Link naar reactie
[quote:67bbb97f9d="Pinky & The Brain"] Vitale / belangrijke bestanden veiligstellen [/quote:67bbb97f9d] Met een shellscriptje dat de boel tarred en scp't naar een andere machine of wegschrijft op cdrom of dmv een shellscriptje dat met rsync een backup tree op je server bijhoudt. [quote:67bbb97f9d] Complete systeem backup [/quote:67bbb97f9d] dd voldoet dan prima, maar ook tar of rsync kan.
Link naar reactie
Meestal maak ik als mijn systeem klaar is een volledige image (meestal ghost, maar dd kan ook (testen is wel slim ja)). Daarna maak ik regelmatig een backup van belangrijke systeem-files. En heel regelmatig backups van data. Op mijn werk maak ik altijd 's nachts full backups met arcserve op tape volgens het gfs-systeem (grandfather, father and son). Maar dat is voor de thuis-gebruiker overdone.
Link naar reactie
[quote:64cdfdf1ee="Marcel de Reus"][quote:64cdfdf1ee="Pinky & The Brain"] Vitale / belangrijke bestanden veiligstellen [/quote:64cdfdf1ee] Met een shellscriptje dat de boel tarred en scp't naar een andere machine of wegschrijft op cdrom of dmv een shellscriptje dat met rsync een backup tree op je server bijhoudt. [/quote:64cdfdf1ee] Dat had ik ook gedacht, momenteel copieer ik alles nog gewoon d.m.v. een scriptje, maar dat ga ik dus binnenkort aanpassen. Dan wordt de hele handel getarred en over het netwerk weggeschreven. Rsync is ook zeer interessant om eens te proberen... Scp vindt ik nogal lastig, ik gebruik liever sftp, want dat lukt me meestal wel en scp vaak niet :oops: [quote:64cdfdf1ee] [quote:64cdfdf1ee] Complete systeem backup [/quote:64cdfdf1ee] dd voldoet dan prima, maar ook tar of rsync kan.[/quote:64cdfdf1ee] Maar kom je dan niet in de knoei met he terugzeten ? Want zoals gezegd zullen niet alle files op exact de zelde locatie worden teruggezet ? Stel dat je de backup met dd terugzet naar een andere schijf...daarvan zullen de cylinders / clusters anders verdeeld zijn en dus klopt de adressering niet meer ? Of wordt dit automatisch verholpen door het aanpassen van de inodes ? Dan zit je nog wel met lilo vrees ik...sommige mensen hebben hun bootpartitie in de rootpartitie en volgens mij leest lilo op een zeer laag niveau de exacte clusters uit ? [quote:64cdfdf1ee="mrLeeJohn"] Meestal maak ik als mijn systeem klaar is een volledige image (meestal ghost, maar dd kan ook (testen is wel slim ja)). Daarna maak ik regelmatig een backup van belangrijke systeem-files. En heel regelmatig backups van data. Op mijn werk maak ik altijd 's nachts full backups met arcserve op tape volgens het gfs-systeem (grandfather, father and son). Maar dat is voor de thuis-gebruiker overdone. [/quote:64cdfdf1ee] Ghost is volgens mij een windows georienteerd en duur programma. Ze kunnen inmiddels vast ook met linuxpartities in al hun kleuren en geuren overweg, maar ik ben er nooit echt gecharmeerd van geweest. Ghost is naar mijn mening ideaal in windows netwerkomgevingen waar vele identieke systemen zitten aangesloten gelijktijdig d.m.v. 1 image kunnen worden bijgewerkt. Daarnaast heb ik in het verleden enkele negatieve ervaringen gehad met een soort gelijkprogramma, namelijk DriveImage (powerquest). Deze zou overweg kunnen met linux partities en zodanig had ik deze dus ook gekocht. Bleek echter achteraf dat hij linuxpartities wel zag en zelfs kon wegschrijven als image, maar hij was niet in staat om ze weer terug te scrijven :S Los van deze negatieve ervaring vindt ik het gewoon ook niet prettig werken ... ik zie liever een backup in een standaardformaat weggeschreven worden, zodat je het ten alle tijden ook kunt openen / bewerken met andere programma's mocht de nood aan de man zijn. P&B
Link naar reactie
Drive Image = Ghost geworden :wink: Verder doe ik altijd systeem backups met "dd" en heb dit al 2 maal gebruikt om dit naar een nieuwe schijf te zetten (vervangen van schijf dus) en wonderbaarlijk werkte het bij mij prima. Ik was ook op zoek gegaan naar dit soort tools, tot dat iemand mij vertelde dat dit al gewoon in Linux zat gebakken. Overige bestanden (homes) gaan via tar naar de tape unit en laat als hij klaar is een e-mail sturen van de uitgebreidde logfiles hiervan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...