Ga naar inhoud

Netwerk: suse 9.2 met xp pro: hoe?


Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop en een standalone. Op de laptop draait suse 9.2, op de standalone xp pro (sp2). Daarnaast heb ik een router (topcom skyracer wbr 254g). Router dient als switch. Dus er loopt een utp kabel van laptop naar router, van standalone naar router en natuurlijk is het modem (adsl, thomson speedtouch 510) verbonden met de router. Internet delen lukt prima. Wat ik wil is een netwerkje maken. Hoe regel ik dat vanuit Linux?
Link naar reactie
Kijk eerst even of je beide pc's kunt pingen. Je internet wordt nml. geregeld door je router en heeft dus niets met linux of windows te maken. Zorg dus dat je eerst kijkt of je router goed ingesteld staat wat het makkelijkste gaat is even samba client installeren zodat je vanuit linux je xp bak kan zien. dit gaat simpel vanuit de commando regel door [code:1:8313e8a705] smbclient -L ip.win.xp.bak [/code:1:8313e8a705] je zult dan wel moeten zorgen dat de gebruiker op linux ook op je windows machiene bekent is. kde-lan pakket kan zelfs vanuit je bestands bladeraar (konqueror) je lokale netwerk laten zien. het kan zijn dat je dan ook "lisa" moet configureren (vanuit het configuratie centrum van KDE) Als je op je linux bak wil werken vanuit windows moet je samba-server installeren en in /etc/inetd.conf het # voor de regel waarin staat [code:1:8313e8a705] # swat is the Samba Web Administration Tool swat stream tcp nowait.400 root /usr/sbin/swat swat [/code:1:8313e8a705] of als je xinetd gebruikt /etc//etc/xinetd.d/swat [code:1:8313e8a705] # SWAT is the Samba Web Administration Tool. service swat { socket_type = stream protocol = tcp wait = no user = root server = /usr/sbin/swat only_from = 127.0.0.1 log_on_failure += USERID disable = no } [/code:1:8313e8a705] en natuurlijk xinetd activeren (als root "rcxinetd start" doen) je kan dan vanuit je browser samba configureren (met een heel goede help ;-) ) succes
Link naar reactie
[quote:4c43498e95="Tekkie"]wstolk gaf je net een stappenplan.[/quote:4c43498e95] Ik denk dat jij zelf ook wel begrijpt dat er wel iets meer is te zeggen dan dit. Dat er hier geen complete artikelen worden geschreven begrijp ik, maar voor mij is dit te weinig. Geef gewoon antwoord op mijn vraag of niet, maar dit soort teksten zijn zinloos. wstolk...bedankt.
Link naar reactie
smbclient -L 192.168.1.101 geeft: Password: Domain=[LAPTOP] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager] Sharename Type Comment --------- ---- ------- E$ Disk Standaard-share Download (F) Disk IPC$ IPC Externe IPC D$ Disk Standaard-share print$ Disk Printerstuurprogramma's SharedDocs Disk F$ Disk Standaard-share ADMIN$ Disk Beheer op afstand C$ Disk Standaard-share Printer Printer Creates Adobe PDF session request to 192.168.1.101 failed (Called name not present) session request to 192 failed (Called name not present) Domain=[LAPTOP] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager] Server Comment --------- ------- Workgroup Master --------- ------- Is dit ok? Wat betekent " Called name not present" ??
Link naar reactie
[quote:c915140b2e="wstolk"]Kijk eerst even of je beide pc's kunt pingen.[/quote:c915140b2e] Pc's kunnen elkaar pingen. [quote:c915140b2e]wat het makkelijkste gaat is even samba client installeren zodat je vanuit linux je xp bak kan zien. dit gaat simpel vanuit de commando regel door smbclient -L ip.win.xp.bak[/quote:c915140b2e] Dit heb ik als root uitgevoerd in een terminal. Er volgde niks. Betekent dat dit ok is? [quote:c915140b2e] je zult dan wel moeten zorgen dat de gebruiker op linux ook op je windows machiene bekent is.[/quote:c915140b2e] Hoe bedoel je dat? Wat moet ik doen? Op mijn XP bak zie ik de Linux bak. Ik heb er alleen geen toegang toe. Er komt een foutmelding: \\Linux is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. Kan het netwerkpad niet vinden [quote:c915140b2e]kde-lan pakket kan zelfs vanuit je bestands bladeraar (konqueror) je lokale netwerk laten zien.[/quote:c915140b2e] Hoe? Wat te doen? [quote:c915140b2e]het kan zijn dat je dan ook "lisa" moet configureren (vanuit het configuratie centrum van KDE)[/quote:c915140b2e] Lisa? [quote:c915140b2e]Als je op je linux bak wil werken vanuit windows moet je samba-server installeren en in /etc/inetd.conf het # voor de regel waarin staat # swat is the Samba Web Administration Tool swat stream tcp nowait.400 root /usr/sbin/swat swat of als je xinetd gebruikt /etc//etc/xinetd.d/swat [ # SWAT is the Samba Web Administration Tool. service swat { socket_type = stream protocol = tcp wait = no user = root server = /usr/sbin/swat only_from = 127.0.0.1 log_on_failure += USERID disable = no } en natuurlijk xinetd activeren (als root "rcxinetd start" doen)[/quote:c915140b2e] /etc/xinet.d heb ik niet, /etc/xinet.d/swat wel, dus die heb ik aangepast zoals aangegeven. [quote:c915140b2e]je kan dan vanuit je browser samba configureren (met een heel goede help ;-) )[/quote:c915140b2e] Hoe?
Link naar reactie
[quote:9408cc8663]wat het makkelijkste gaat is even samba client installeren zodat je vanuit linux je xp bak kan zien. dit gaat simpel vanuit de commando regel door smbclient -L ip.win.xp.bak Dit heb ik als root uitgevoerd in een terminal. Er volgde niks. Betekent dat dit ok is?[/quote:9408cc8663] Heb je wel ip.win.xp.bak vervangen met het IP adres van je xp bak? Als je zeker weet dat je mappen hebt gedeeld op de XP bak, kijk eens of de firewall niet blokkeert op de XP bak. [quote:9408cc8663]kde-lan pakket kan zelfs vanuit je bestands bladeraar (konqueror) je lokale netwerk laten zien. Hoe? Wat te doen?[/quote:9408cc8663] smb://<naam van de XP bak> [quote:9408cc8663]het kan zijn dat je dan ook "lisa" moet configureren (vanuit het configuratie centrum van KDE) Lisa?[/quote:9408cc8663] Lisa is de KDE netwerk daemon, te vinden in het KDE control center onder internet & network -> local network browsing. [quote:9408cc8663]je kan dan vanuit je browser samba configureren (met een heel goede help ;-) ) Hoe?[/quote:9408cc8663] Een browser openen op de Linux computer en surfen naar http://127.0.0.1:901/ Zorg wel dat je eerst de xinetd opnieuw hebt gestart om de configuratie opnieuw in te lezen; /etc/rc.d/init.d/xinetd restart
Link naar reactie
[quote:ee2fda7754]Heb je wel ip.win.xp.bak vervangen met het IP adres van je xp bak? Als je zeker weet dat je mappen hebt gedeeld op de XP bak, kijk eens of de firewall niet blokkeert op de XP bak.[/quote:ee2fda7754] Ja (ip-adres heb ik achterhaald door ipconfig in een dos-scherm uit te voeren). [quote:ee2fda7754] smb://<naam van de XP bak>[/quote:ee2fda7754] Could not connect to host [quote:ee2fda7754]Lisa is de KDE netwerk daemon, te vinden in het KDE control center onder internet & network -> local network browsing.[/quote:ee2fda7754] ok...daar ben ik geweest. Wat daar in te vullen? Naamvan de werkgroep? [quote:ee2fda7754]je kan dan vanuit je browser samba configureren (met een heel goede help ;-) ) Hoe?[/quote:ee2fda7754] Ja dat gaat. Krijg nu alleen heel veel documentatie terwijl ik geen idee heb waar ik moet zoeken. Ik wil gericht zoeken. Een browser openen op de Linux computer en surfen naar http://127.0.0.1:901/ [quote:ee2fda7754] Zorg wel dat je eerst de xinetd opnieuw hebt gestart om de configuratie opnieuw in te lezen; /etc/rc.d/init.d/xinetd restart[/quote:ee2fda7754] rcxinetd restart Shutting down xinetd: done Starting INET services. (xinetd) Dat lijkt me ok. Stand van zaken. Linux is zichtbaar op mijn XP bak, maar ik heb geen toegang. In Linux is XP bak nog niet zichtbaar.
Link naar reactie
Wat heb je dan precies ingevuld? Je moet de <> eraf laten natuurlijk. Als ik intiep smb://mijnxpcomputer krijg ik gewoon alle shares te zien, en ik heb er verder eigenlijk niets aan geconfigureerd. En wat swat betreft, kijk eerst maar goed naar die pagina's die je te zien krijgt, het is namelijk geen documentatie, maar een configuratie programma voor je netwerkshares, samen met alle "helpfiles" die je nodig hebt. Als je een share hebt aangemaakt, restart je de smb daemons via swat, en open je de shares op je XP bakkie. Als je wilt dat je zonder username/wachtwoord de shares kunt benaderen, stel je een guest account in.
Link naar reactie
[quote:fdb87d4c9b="meneer_ed"]Het is al een tijd geleden dat ik mijn netwerk geconfigureerd heb, maar is de user die je gebruikt op je XP-bak wel bekend op je linux machine? En dan specifiek als samba user?[/quote:fdb87d4c9b] Als dat niet zo is zou XP een popup moeten geven die vraagt om een username/password combinatie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...