Ga naar inhoud

Mandrake installatie flipt..


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben weer Mandrake aan het installeren op mijn nieuwste computer. Daarvoor heb ik zojuist een DVD speler gekocht, een Asus van MyCom, aangezien de dist die ik wil installeren op een DVD staat (Mandrake 9.2 Download Edition - oud, weet ik :wink: ). Nu is het probleem, dat tijdens de installatieprocedure, het systeem vastloopt, niks beweegt meer. En dat gebeurt zomaar, op een willekeurig moment... Ligt dit aan mijn DVD speler? Moet ik hem in een andere DMA stand laten lopen? (1 t/m 6) Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:8917d36870="carlobernardini"]Nu is het probleem, dat tijdens de installatieprocedure, het systeem vastloopt, niks beweegt meer.[/quote:8917d36870] In dat geval zou je de tekst installatie kunnen proberen. Als je de pc opstart met de Mandrake 9.2 dvd, druk je bij het eerste scherm op [F1] typ dan [code:1:8917d36870] linux text [/code:1:8917d36870][Enter] Als dat ook niets oplevert, dan zou je het beter kunnen proberen met Mandrake 10.1.
Link naar reactie
[quote:9c017a5601="harmtido"]text installatie houd in ( bij Fedora ) dat het wel enigzins grafisch is, maar uiters simplistisch ( denk aan die goede oude dos tijd , met Qbasic, dosshel etc. ) Niet echt iets om voor terug te deinzen dus.[/quote:9c017a5601] Dat weet ik - ik heb zoals ik al zei dat deze week al 6 keer gedaan :wink: ... Goeie ouwe tijd met Qbasic :-? ? Je bedoeld 'toen in de peuterspeelzaal' :lol: Ik ben nu iig even 10.1 aan het leechen en dan zien we wel. Bedankt
Link naar reactie
Euhm, ik heb het volgende al geprobeert: 1) CPU & RAM terug geklokt 2) Videokaart verwisseld voor stokoude Riva TNT2 (ipv de Geforce 6800LE) 3) Mandrake 10.1 gedownload (geeft hetzelfde probleem) 4) DVD-speler master gezet 5) CD RW master gezet 6) ...en andersom 7) Muis verwisseld voor USB Balmuis ipv USB Optische muis 8 ) Beeldscherm verwissel voor CRT Beeldscherm ipv TFT scherm ...en niets hielp. Zowel als in [b:0db5ab36f3]text[/b:0db5ab36f3] mode als de grafische mode... Dat booten in text mode hielp dus niet.... :( Ligt het dus aan mijn geheugen? (Twinmos 512MB PC3200 CL2.5 400Mhz, is beetje brak geheugen, maar dat wist ik niet op de tijd van aankoop :-? )... Alvast bedankt Edit: Heeej, zou het misschien aan de overclock van mijn videokaart kunnen liggen? (380 Core clock ipv 300 en 902 Mhz memory clock ipv 700 Mhz...).... T'is maar een gok....?
Link naar reactie
Kan je tijdens de installatie nog overschakelen naar andere virtuele consoles? (probeer eens ctrl-alt-F1 t.e.m. ctrl-alt-F6). Met wat geluk geeft één van die combinaties toegang tot een scherm waar kernel meldingen opkomen, die ons verder helpen met te achterhalen wat er mis is. Ik gok dat de kernel van mandrake niet goed overweg kan met je chipset, ik heb hetzelfde eens voorgehad met mandrake 10.1 op een moederbord met nforce2 chipset. De installatie liep op willekeurige momenten vast, en de kernel gaf dan foutmeldingen ivm de harde schijf en DMA. Andere distributies (suse en ubuntu) installeerden wel in mijn geval, dus je kan ook altijd eens een andere distro proberen. In sommige gevallen kan je mandrake toch nog geinstalleerd krijgen door de juiste kernel parameters mee te geven, zoals pci=noacpi of acpi=off.
Link naar reactie
ow :o Nou, zo'n Linux-Guru ben ik echt helemaal niet hoor :lol: Mijn oom wel, maar die wil ik er liefst niet lastig mee vallen. Ik heb iig geen nForce 2 chipset, maar een VIA chipset... Op mijn oude pentium 3 met een VIA chipset, lukte de installatie wel vlekkeloos... Maarre, welke gratis distributie is er dan met zo'n mooie GUI als Mandrake die wel gaat lukken? Dan doe ik die wel... Alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:79a89207e1="carlobernardini"] Maarre, welke gratis distributie is er dan met zo'n mooie GUI als Mandrake die wel gaat lukken? Dan doe ik die wel... [/quote:79a89207e1] Onder andere [url=http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/]SuSE 9.2[/url] Ik vond ook nog deze [url=http://linux-tested.com/results_servera.html]Linux Compatible Hardware site.[/url]
Link naar reactie
Het probleem is dat Suse 9.2 niet gratis is :( Verder zit het probleem volgens mij dieper dan we denken: Op die lijst die Jolo mij gaf (voor ondersteunde hardware) zeiden ze dat mijn Asus A7V600 moederbord volledig ondersteund wordt, en een goed Linux moederbord is... Verder heb ik nu iets anders geprobeerd: Ik heb geboot met de Knoppix distributie Morphix. En ja hoor, het zelfde probleem. Ik kom mijn Linux GUI (KDE) daar gewoon in, maar dan na een tijdje loopt de boel weer helemaal vast.... Het ligt dus niet aan mandrake, niet aan de installatie, maar aan Linux zelf, en ik vermoed heel erg dat het dus wel een hardware probleem is. Vraag 1) Kan het mijn Geforce 6800LE zijn die niet door oude Linux distros wordt ondersteund? Vraag 2) Kan het nou aan mijn Hardeschijf liggen?? (Dat zei Bamboe) Vraag 3) Is er een speciale DMA mode die je in moet stellen in de bios voor de optical drives? Vraag 4) Help :D Alvast bedankt PS: Oja, bamboe, jij zei dus dat ik dat ctrl+alt+F1 / F6 moest doen, maar wanneer / waar moet ik dat doen?
Link naar reactie
Mja, in principe moet je dat doen op de moment dat het probleem zich voordoet, maar dat gaat natuurlijk niet als de pc muurvast hangt. In mijn geval liep de installatie wel vast (en bleef het harde schijf lichtje branden), maar reageerde toetsenbord en muis nog wel zodat ik nog kon gaan kijken naar de kernel messages. Als je systeem bevriest zonder meer en niet meer reageert op toetenbord en muis zou ik de videokaart verdenken. Je kan eens proberen een ander kaartje vast te krijgen en zien of het daarmee wel lukt. Of probeer eens een niet-grafische installatie van linux te doen, bv. debian,ubuntu en slackware installeren in tekstmode en verlangen dus niks speciaals van je videokaart. Als dat wel werkt, is het hoogstwaarschijnlijk de videokaart die te snel geklokt staat of is de videokaart simpelweg niet compatibel met X (het grafische systeem van linux). Je kan ook je bios wat conservatiever instellen wat AGP betreft, dus toestanden als AGP fast writes en AGP8x afzetten. Enneh, suse 9.2 is wel gratis, er zijn enkel geen iso's van te downloaden dus je moet hem rechtstreeks van 't net installeren. Maar in uw geval zal dat waarschijnlijk niets oplossen omdat ook morphix dezelfde kuren vertoont.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...