Ga naar inhoud

ingewikkeld router verhaal


Aanbevolen berichten

Na 4 jaar trouwe dienst laat mijn Chello verbinding het de laatste tijd steeds vaker afweten en als ik een keer wel verbinding heb dan is het verschrikkelijk traag (dat is ook de reden dat ik zo weinig op het forum & jabber was). Nu komt er woensdag eindelijk een monteur de boel doormeten (ik denk dat mijn modem zijn beste tijd gehad heeft) en tot die tijd heb ik mijn wireless router bij de buren aangesloten (waar Chello prima werkt). Nu heb ik dus op mijn laptop draadloos via de buren tijdelijk internet, maar het zou fijn zijn als de desktop ook gewoon internet had. Ik heb dus een crosscable neer gelegd tussen mijn laptop en mijn desktop en dacht de boel wel even door te routeren. Ik heb op mijn laptop eth1 als wireless kaart met ip 192.168.123.109 (DHCP) en eth0 met ip 192.168.124.1 (statisch). Vervolgens heb ik ipv4 forwarding aangezet en op de desktop (met ip 192.168.124.2) aangegeven dat de default gateway 192.168.124.1 is. Ik kon gewoon pingen tussen beide PC's dus dat zat goed. Daarna heb ik met 'iptables -t nat -a POSTROUTING -o eth0 -s 192.168.124.0/24 -j MASQUERADE' masquerading aangezet. Nu kan ik inderdaad vanaf mijn desktop met 'ping 192.168.123.254' (het ip van de wireless router die dus bij de buren staat) benaderen, de route lijkt dus te werken. Ik heb echter geen internet verbinding op de desktop. Nu is de vraag natuurlijk wat er mis gaat. I het uberhaupt mogelijk om twee keer een nat toe te passen? Het verkeer zou dus ongeveer zo moeten lopen: desktop - (crosscable) - laptop - (wireless verbinding) - router - switch - modem Zowel de laptop als de router passen nat toe. Wie helpt me?
Link naar reactie
Hmm, daar zeg je me wat. Ik heb de eth0 en eth1 achteraf omgedraaid, maar ik ben de rule vergeten te veranderen. Even proberen. Aan DNS zal het overigens niet liggen, want als ik gewoon ping naar het IP van google vanaf de desktop werkt het ook niet. [edit]eth0 naar eth1 verandert en internet draait, bedankt![/edit]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...