Ga naar inhoud

partitietable wijzigen?


Aanbevolen berichten

Omdat mn partitie tabel er nu nogal vaag uitziet nu, wil ik graag mn EXT3 partitie resize, kan dit in Linux? M'n partitietabel zit er nu ongeveer zo uit: [code:1:1f05595f61] Free space : 21GB ---- Extended: Linux 17GB /dev/hda5 Swap 200MB [/code:1:1f05595f61] het ziet er dus een beetje vaag uit, ik wil dus graag dat mn Linux partitie gewoon /dev/hda1 word, en samen gevoegd word met die vrije ruimte, en ik geen Extended, gewoon alles primaire. ik heb nu trouwens ook geen Primaire partities, alleen logische, dat is dus ook een beetje stom. Kan ik met een programma dit allemaal veranderen, of zit er niks anders op dan partitietabel weg gooien, opnieuw maken en alles opnieuw installeren?
Link naar reactie
Wat Bamboe zegt: bootdiskettes. Of Knoppix. Wat ook kan is een partitie aanmaken op je lege ruimte. Alles er heen kopieren (als de vrije ruimte groot genoeg is). Extended verwijderen, primaire partitie verwijderen (nu heb je dus geen partitities meer!). Wederom nieuwe partitie aanmaken, vanaf het begin van je schijf, met de grootte die je wilt, en jawel, alles staat er weer. Ik garandeer niets, maar het werkt wel. Ik had dit geintje toen ik van een kleine schijf de partities had verwijderd en een nieuwe had aangemaakt. Waarschijnlijk moet je wel het zelfde bestandssysteem aanhouden en ik weet ook niet of het met alle bestandssystemen werkt. Ofwel: don't try this at home! (maar wel leuk om mee te experimenteren)
Link naar reactie
[quote:0b50dafa9f="Bericht Chestah"]Omdat mn partitie tabel er nu nogal vaag uitziet nu, wil ik graag mn EXT3 partitie resize, kan dit in Linux? Kan ik met een programma dit allemaal veranderen, of zit er niks anders op dan partitietabel weg gooien, opnieuw maken en alles opnieuw installeren?[/quote:0b50dafa9f] Op het eerste gezicht lijkt me dat er niets mis is met je partities. Alleen hoe komt 't dat je een vrije ruimte hebt van 21 GB? Zat daar een Windows partitie die je had verwijderd? Wat je het beste kunt doen hangt er vanaf hoe je Linux distributie op je hardde schijf had geïnstalleerd. Was dat een fluitje van een cent? Of ging dat zeer moeizaam? Installeerde je Linux vanaf CD/DVD of via ftp? Heb je er veel aan geconfigureerd? Waar je in ieder geval voor zou moeten zorgen, dat je een goede backup hebt van je data en eventuele configuratie bestanden. De vraag of Linux opnieuw zou moeten installeren kan je eigenlijk alleen zelf beantwoorden. Een logische Linux partitie wijzigen in een Primaire partitie raad ik niet aan. Dat heeft Linux niet nodig. Aan het begin van je harde schijf zou een Linux data partitie kunnen aanmaken. Die zou je dan kunnen gebruiken als home partitie. Of je zou eventueel een tweede Linux distributie kunnen installeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...