Ga naar inhoud

Twee vraagjes: defragmenteren en find (draait ongewenst)


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een tweetal vraagjes: 1. Ik heb het idee dat m'n systeem een beetje langzaam aan het worden is. Met name de harde schijf kraakt er op los of dat ie niet goed in elkaar zit. Soms reageert de computer daardoor wat traag. Zou het zo kunnen zijn dat het bestandssysteem fragmenteert? Ik gebruik ReiserFS en heb twee parties met SuSE (waar dat problemen geeft): /home [hda5, geloof ik, het is een logische partitie die ergens op ongeveer de helft van de schijf begint] en / [hda1]. Ik vind dat erg storend. De /home-partitie is niet voller geweest dan de helft (+/- 16 Gb). De systeem-partitie is voor iets meer dan de helft gevuld op dit moment (+/- 3 Gb van de 5.5). Waar ligt dit aan en hoe wordt dit opgelost? 2. Soms draait het programma find ongewenst (de gebruiker is 'nobody'). Ik weet niet hoe dat komt. Ik heb niks in de crontab gewijzigd ofzo. Ik kan het programma alleen killen als root. Het systeem vertraagt er aanzienlijk door, want de hele harde schijf wordt doorlopen. Bovendien neemt het ook nogal wat geheugenruimte en processortijd in. Wie weet hoe dit komt en of er een oplossing is? groet, Joost
Link naar reactie
[quote:c16c890e62] 2. Soms draait het programma find ongewenst (de gebruiker is 'nobody'). Ik weet niet hoe dat komt. Ik heb niks in de crontab gewijzigd ofzo. Ik kan het programma alleen killen als root. Het systeem vertraagt er aanzienlijk door, want de hele harde schijf wordt doorlopen. Bovendien neemt het ook nogal wat geheugenruimte en processortijd in. Wie weet hoe dit komt en of er een oplossing is? [/quote:c16c890e62] Yep, dat is updatedb van het programma locate. Je kunt de crontab bewerken om dit op een ander tijdstip te plannen (nu is dat volgens mij om 0.00 uur), of als je locate nooit gebruikt, verwijder het dan gewoon. crontab bewerken kan ook met de takenplanner van kde, start deze als root om de systeemcrontab aan te pakken. Wat fragmentatie betreft, dat komt onder linux vooralsnog niet voor.. Max
Link naar reactie
Fragmentatie komt wel degelijk voor bij welk bestandssysteem dan ook, dacht ik. Alleen heeft dat in tegenstelling tot FAT of NTFS geen grote gevolgen voor de snelheid. Bij ext2 en ext3 (en reiserfs volgens mij ook) worden bestanden zo verspreid dat afzonderlijke bestanden niet te veel gefragmenteerd zijn.
Link naar reactie
[quote:9f327de7b6="7_feet_up"]. Bij ext2 en ext3 (en reiserfs volgens mij ook) worden bestanden zo verspreid dat afzonderlijke bestanden niet te veel gefragmenteerd zijn.[/quote:9f327de7b6] Klopt, de fragmentatie wordt verder ingeperkt doordat het systeem bestanden die te groot zijn geworden en dus zullen gaan fragmenteren op een later tijdstip naar een andere plek te schrijven. Bij linux kun je aanhouden dat als een schijf meer dan 10% vrije ruimte heeft, de fragmenatie niet significant is. Max
Link naar reactie
ff aanvulling op wat Max zegt: locate is juist heel makkelijk als je snel bestanden wilt vinden. find moet nml. je HD fisiek afzoeken naar file's updatedb is een onderdeel van de fileutils en maakt mbv. find een database aan waar de locatie's van de bestanden in het opgegeven pad staan. Wanneer je dit pad bewerkt (standaard is je HD muv. /tmp, /var, /mnt, /media ,/aankoppelpunten van verwisselbare media) kun je de tijd dat updatedb draaid terugdringen. Als je je pc echter nooit na 0.00 uur aanhebt zal cron die zaken draaien welke nog niet uitgevoerd zijn zodra je je pc aanzet. Dus updatedb zal draaien waardoor dus ook je HD als een gek zal ratelen. 1) je kunt de cronjob uitzetten in /etc/crontab en updatedb handmatig af en toe draaien 2) je kunt de fileutils uninstallen wat ik persoonlijk afraad. tik bijv. maar eens locate crontab in en je ziet in een flits waar bestanden staan.
Link naar reactie
Oke, dat is wel duidelijk. Die schijf is vooral traag als ie inderdaad find draait. Ik wist alleen niet dat dat dus voor locate was, want ik dacht dat je dat handmatig moest draaien. Locate gebruik ik eigenlijk nooit, maar als de database toch op deze manier up2date blijft, kan ik natuurlijk beter locate gebruiken, omdat dat dan bijna net zo betrouwbaar is. Bedankt voor de info en ik ga eens kijken of ik met crontab kan leren werken (heb ik nog nooit iets mee gedaan). Groet Joost
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...