Ga naar inhoud

Suse 8.2 Copy/Past van uit Helpfile


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Onder Windows kon ik altijd knippen en plakken van uit de MSN helpfile's. Dus teksten kon ik gewoon overnemen. Als ik bij Linux iets wil overnemen van uit help bestanden dan lukt dit niet, en ik vind dat zeer vervelend. Omdat ik altijd een bestand aanmaak met al de problemen die ik ben tegengekomen, en daar dan altijd op terug kan vallen met de daarbij door mij toegevoegde teksten. Hoort dit zo ? Of doe ik iets niet goed ? grt, FX
Link naar reactie
[quote:15ffd9ac7b="FX"]Hoi Doe bv help in konqeuror,selecteer wat tekst ( want dat gaat wel), en dan klik je met de rechtermuistoets en dan krijg je niets, dus geen menu met copy paste etc. Zodra de muis uit het help window is werkt het weer wel. Uit geen enkel help bestand lukt dat bij mij. grt, FX Dat is toch vreemd ?[/quote:15ffd9ac7b] Nee hoor dit is het gemak van Linux :D 1) selecteer je tekst (alleen selecteren dus ! ) 2) klik opj emiddelste muistoets op de plaats waar je wilt "plakken" (of links+rechts tegelijkertijd) en klaar is klara ;)
Link naar reactie
"Goed nieuws": In Konqueror van kde 3.2 zit de optie [tekst kopieren] gewoon onder de rechtermuisknop. Hoe leer je je Windows-gewoonten af? Nou, net zoals bij het stoppen met roken vooral geen sigaret moet opsteken leer je het het makkeljkst door geen Windows meer te gebruiken. :) Wat het klembord onder Linux (eigenlijk onder X Window) betreft: X Window kent er 2, een klembord en een buffer. Het buffer is zoals zoals wstolk het aangeeft: je selecteert tekst met je muis, deze wordt dan automatisch in je buffer gezet, dan ga je naar de plek waar je de tekst wilt plakken en klik je met de middelste muisknop om de tekst uit de buffer in te voegen. Voordeel van deze method is dat hij zeer snel is (geen extra handelingen met knopjes, menu-items of toetsencombinaties), nadeel is dat wanneer je per ongeluk een ander stuk tekst selecteert, je de huidige selectie in de buffer overschrijft. Naast de buffer heb je dus het klembord. Deze werkt zoals je in Windows gewend bent, tekst selecteren, de actie [kopieren] aanroepen via menu, knopje of toetsencombi, dan naar de plek gaan waar je de tekst wilt plakken, en vervolgens via een aanroep vanuit menu, knopje of toetsencombi de tekst op het klembord plakken. KDE heeft standaard in haar systeemvak de applet [b]klipper] staan. Deze houdt een geschiedenis bij van alles wat naar je klembord/buffer is gekopieerd. Standaard onthoudt deze 12 items, maar dat kun je uitbreiden tot een paar honderd als je dat nodig acht. Met klipper bij de hand kun je dus eerst enkele lappen tekst selecteren en kopieren, en vervolgens 1 voor 1 plakken op de bestemming waar je de tekst wilt hebben. Max
Link naar reactie
Beste Max Bedankt voor de uitgebreide info. Ook dit gaat direct direct in mijn documentatie file. Nu kan ik ook de andere dingen opslaan. Windows gebruik ik nauwelijks nog, ik heb mijn homepage al omgezet naar quanta etc, En gebruik lekker Office, Kmail en als browser Mozilla. Alleen vind ik wel dat je in het begin tegen lastig op te lossen problemen kunt oplopen, zoals bv numlock dat nog steeds niet goed werkt, ondanks dat ik het aangevinkt heb in het control center en het ledje brand. ? En binnenkort verdiepen in shell bash etc, maar dat zal voor mij taai zijn, weet nog niks, dus ............... Ik probeer het in iedergeval. grt, FX
Link naar reactie
Hoi, ik ben nu thuis en ben het direct gaan proberen. rechtermuisknop, middelste muisknop en ctrl-c en ctrl-v werken geen van allen in konqueror. Maar wel weer als ik werk van uit mozilla. Dus er zijn wat verschillen in de browser en "misschien in instellingen" van de browser. Ook werkt het niet in de help van quanta, ik kan dus bv een voorbeeld niet met knippen en plakken uittesten. Ik moet dus alles overtypen. Maar het is toch raar dat het in programma a wel werkt en in programma b weer niet. En het betreft elke keer help file's ?? Het ligt dus niet aan de configuratie van de muis, want het werkt wel, of het werkt niet. grt, FX
Link naar reactie
Ik plak stukjes tekst gewoon in een bestand van open office, ik maak daar een soort document van de dingen die ik graag op wil slaan. Dat is nou eenmaal een persoonlijke keuze. Een soort naslag van dingen die ik niet uit mijn hoofd weet, en daarom gewoon op mijn bureau op papier wil hebben. Wat betreft quanta, daar staan voorbeelden in de helpfile's, die wil ik dan plakken in het deel waarin je je html documenten maakt. Daar is toch niks raars mee. Als ik in de helpfile van quanta zoek naar frame's, dan hebben ze daar voorbeeldcode van, die plakte ik onder windows gewoon in de html editor en dat draaide dan. Dat overtypen vind ik maar niks. Dus in quanta werkt knippen en plakken dus wel altijd, maar niet met geselecteerde text uit help voorbeelden. Onder LINUX heb ik programma's die knippen en plakken wel accepteerden, wat betreft text uit de helpfile's, en programma's waarbij dat niet werkt. Ik vind dat raar, ofwel, ik kan dit niet verklaren. Onder windows heb ik dat probleem nooit gehad. Dus vraag ik mij af als beginnend LINUX gebruiker of dit onder LINUX vaker voorkomt.(of normaal is, tot er betere versie's verschijnen) Zo niet, dan moet ik dus naar een oorzaak gaan zoeken. De text selecteren met de linkermuisknop werkt altijd wel? Het werkt gewoon niet goed, en ik weet niet waardoor. Ik zeg dus niet dat als het onder windows wel gaat, en bij LINUX niet, dat onder LINUX iets niet goed is, maar ik wil proberen uit te vogelen waarom de dingen nu eenmaal soms anders gaan. Tja, vervelend he, heb ik nou nou, denk ik dan weer. Maar bedankt, grt FX
Link naar reactie
[quote:9930890a61] Alleen vind ik wel dat je in het begin tegen lastig op te lossen problemen kunt oplopen, zoals bv numlock dat nog steeds niet goed werkt, ondanks dat ik het aangevinkt heb in het control center en het ledje brand. ? [/quote:9930890a61] Hmm, dat is een vreemd probleem dat elders op een fora overigens ook al aan bod komt. Heb je de juiste toetsenbordindeling gekozen? Probeer verder even uit te vogelen of de numerieke toetsen wel een uitvoer geven.. Dat doe je als volgt: Start Konsole even en typ het commando [b:9930890a61]xev[/b:9930890a61] Nu wordt er een klein venstertje met de naam [event tester] geopend Klik op de titelbalk van dit venstertje en zorg ervoor dat het venster van Konsole op de voorgrond staat zodat je de uitvoer kunt lezen. Druk nu op de toets 4 in je numerieke klavier. Je krijgt dan een stuk uitvoer in Konsole. Let daarbij op deze tekst: [code:1:9930890a61] state 0x0, keycode 83 (keysym 0x34, 4), same_screen YES, XLookupString gives 1 bytes: "4 [/code:1:9930890a61] De tekst geeft aan dat de toetscode [b:9930890a61]83[/b:9930890a61] is, en dat de uitvoer van de toets is gekoppeld aan het cijfer [b:9930890a61]4[/b:9930890a61]. Kijk even of die dat bij jou ook doet.. Max
Link naar reactie
Numlock: Na xev in console, en ik activeer [event venster] en ik druk op 4 boven de qwerty toetsen dan krijg ik dit: KeyRelease event, serial 27, synthetic NO, window 0x3800001, root 0x40, subw 0x0, time 1714513, (198,799), root:(999,973), state 0x10, keycode 13 (keysym 0x34, 4), same_screen YES, XLookupString gives 1 bytes: "4" Maar druk ik op 4 van het numeriek toetsenbord dan gebeurt er niets. Numlock aan of uit maakt geen verschil. Copy/paste: Als ik tekst selecteer van de helpfile's in quanta, dan verschijnt dit ook in klembord van klipper, ik kan dit zien als ik het klipper icon rechtonder aanklik. Na clear klipper history en weer opnieuw selecteren wordt dit weer netjes in klipper gezet, alleen copy en paste werken niet. Ik kan in klipper dus zien dat de tekst overeenkomt met wat ik selecteer. Als ik dan met ctrl-v wil plakken dan krijg ik de volgende melding: [b:d5e4b2ba07]“Requested clipboard format is not available”[/b:d5e4b2ba07] Als ik in configure van Klipper onder general [b:d5e4b2ba07]“ synchronize contents of the clipboard and the selection “ [/b:d5e4b2ba07]selecteer dan werkt de rechter muisknop of middelste nog steeds niet, maar wel ctrl-c en ctrl-v. Dus dat is al heel wat. Maar nog niet 100 procent. Ik rommel rustig verder, het zal best wel goed komen. Maar bij deze alvast wat reactie's, dan zijn jullie ook weer even bij. Grt, FX
Link naar reactie
Hoi, inmiddels heeft mijn vrouw achter de computer gezeten en als zij op het numerieke toetsenbord drukt dan werkt het gewoon. Archhhh :x Bij haar werkt het wel en bij mij niet. Het enige verschil is dus, dat zij inlogt met haar instellingen en dat onder mijn account (waar ik zeker wel zelf schuld aan zal hebben) door mij zelf wel iets zal zijn gewijzigd. Dus dan weten we weer meer. Als ik mijzelf een nieuw account geef, en mijn bestanden over blaas, dan is het hoogstwaarschijnlijk opgelost. Maar ga je in de toekomst dan niet voor elk probleempje weglopen, en daar leer je niet van. Dus ik ga eerst nog wat verder rommelen, als jullie enig idee hebben waar ik nu moet zoeken dan hoor ik het wel. grt, FX
Link naar reactie
Jeetje Max, wat ben jij snel. Ik zal nu alle instellingen moeten vergelijken denk ik. Je was net eerder dan mij wat betreft mijn voorlaatste reactie. Het toetsenbord is dus niet stuk. Ik begreep ook al niet waarom het af en toe wel werkte, maar dat is dus het verschil tussen het account van mijn vrouw en dat van mij. :oops: :oops: :oops: Maar daar heb ik nooit bij stil gestaan. Als de PC al aan staat dan gebruik ik hem gewoon zonder zelf in te loggen, vandaar. grt, FX
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...