Ga naar inhoud

Open Office, ik vind het een drama.


anoniem

Aanbevolen berichten

Een beetje naar aanleiding van [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=84195]deze[/url] topic en vanwege een hele hoop ergernis: ik vindt Open Office een drama. En wel om de volgende redenen: [list:6f042f758c] - Ik heb 5 gigabyte aan vrije ruimte nodig om het zelf te kunne compileren. - Dat compileren duurt op mijn P3-550 ongeveer 24 uur. - Bepaalde onderdelen selecteren is niet mogelijk met deze monoliet. - Grootste ergernis: ik heb een binaire versie geinstalleerd en die is tergend traag. Als ik M$ Excel (2000-versie) opstart staat die (met win 98 ), dan staat dat binnen vijf seconden op mijn scherm en het reageert lekker vlot op toetsenbord en muis. Idem voor Word. Start ik echter een OO-onderdeel op, dan duurt het zo'n 15 seconden voordat het op mijn scherm staat en de reacties op input van mijn kant is bedroefend. De belasting van X door OO is iig aanmerkelijk. Verder blijkt dat OO onder windows wel vergelijkbaar draait met Word/Excel (van horen zeggen). [/list:u:6f042f758c] Ik vraag mij af of het ooit goed komt met Open Office. Misschien kunnen we beter hopen dat KOffice net zo'n snelle ontwikkeling doormaakt als de KDE. Of moet ik nog maar naar Abiword/gnumeric over stappen?
Link naar reactie
KOffice start binnen KDE een stuk sneller op dan OpenOffice. Om 2 redenen.... KOffice is een stuk kleiner/slanker met nog minder mogelijkheden. En omdat een stuk onderstuening al in KDE zelf zit (net zoals MsOffice in windows tov Netscape). Maar eenmaal gestart zal ie binnen die sessie de 2e keer veeeel sneller opstarten. Als het goed is. Maar kben wel met je eens dat men daar toch veel aan zou moeten verbeteren. Voor het gemak schakel ik vaak naar AbiWord over. Dat dat compileren lang duurt verbaast me niks.... is ook een joekel van een programma. Hoe lang zou MsOffice compileren? Verder is er misschien het eea nog te optimaliseren? Via hdparm?
Link naar reactie
KOffice start binnen KDE een stuk sneller op dan OpenOffice. Om 2 redenen.... KOffice is een stuk kleiner/slanker met nog minder mogelijkheden. En omdat een stuk onderstuening al in KDE zelf zit (net zoals IExplorer in windows tov Netscape). Maar eenmaal gestart zal ie binnen die sessie de 2e keer veeeel sneller opstarten. Als het goed is. Maar kben wel met je eens dat men daar toch veel aan zou moeten verbeteren. Voor het gemak schakel ik vaak naar AbiWord over. Dat dat compileren lang duurt verbaast me niks.... is ook een joekel van een programma. Hoe lang zou MsOffice compileren? Verder is er misschien het eea nog te optimaliseren? Via hdparm?
Link naar reactie
Onder Linux heb ik amper ervaring met OO, onder Windows prefereer ik het absoluut boven Office XPprof (die er voornamelijk voor m'n vriendin op staat; die weigert over te stappen). Moet zeggen dat ik het wel op een XP2200+ met 512MB draai, maar ik merk met versie 1.0.2 (tov 1.0.1) geen echt snelheids verschil meer. Ze starten beiden binnen een seconde of 3 à 4, al zal Office XP misschien iets sneller zijn. Op m'n oude p200 moest ik met 1.0.1 meestal 20 seconden wachten voor het geheel uitgerateld was, en het deed er op m'n AthlonXP ook een seconde of 8 à 9 over. Maar zelfs op de p200 was er dan nog best aardig mee te werken, al moest ie bij heftig scrollen wel effe nadenken. Ik heb natuurlijk weer niet zoveel te maken met compilen, tenminste, ik heb het niet eens geprobeerd (als dat al kan trouwens). Maar ik kan me voorstellen dat dat behoorlijk irriteerd. Toch vind ik het logischer werken dan OfficeXP, wat een beetje rommelig op me over komt. Maar dat komt misschien omdat ik Office 97 tot die tijd gewend was.
Link naar reactie
Ik ben inderdaad met Water het er mee eens dat OpenOffice gierend traag is met opstarten..een beetje bedrijf dat snel een presentatie of excel sheetje voor een klant wilt in kloppen zal zich rot irriteren. Ik wil gewoon dat alles zo snel mogelijk opstart..ik heb zelf geen tijd om eerst 5-10 seconden naar een OpenOffice spalsh screen te kijken en dan pas te typen. Dit is echt 1 van de voornaamste redenen dat ons bedrijf niet wilt over stappen op OpenOffice..het werkt perfect maar is te traag. Als een klant een passwd wilt hebben wat in een excel sheet staat met opmaak dan duurt dat erg lang (zeker voer een netwerk!). Ik hoop dat OpenOffice op korte termijn sneller zal worden zodat het dan echt kan competeteren met M$ Office. M.
Link naar reactie
Die opstartsnelheid van OpenOffice kun je enorm verbeteren door het alvast van te voren in het geheugen te laten laden. Er zijn verschillende tooltjes voor onder KDE en GNOME enz. Ook MS Office gebruikt die truuk: Nadat je in Windows bent ingelogd hoor je 2,3 seconden later de harddisk nog even hard ratelen. Klik je dan op Word dan opent het vrijwel meteen. Je kunt het ook zien aan het feit dat het WINWORD executable vrij klein is. Klik je echter DIRECT na het verschijnen van de icoontjes op Word duurt het aanmerkelijk langer. Daarnaast gebruikt MS Office natuurlijk heel veel delen van Windows, terwijl OpenOffice vrijwel niets van KDE/GNOME gebruikt. Ik vind OpenOffice.org een heel aardig programma. Mijn lief heeft er een enorme scriptie op gemaakt, met plaatjes, voetnoten en wat niet al, en dat ging zonder 1 probleem. (Ik zelf was altijd meer een LyX adept, maar nu toch behoorlijk onder de indruk van oowriter)
Link naar reactie
[quote:87b440c83b="wbsoft"]Mijn lief heeft er een enorme scriptie op gemaakt, met plaatjes, voetnoten en wat niet al, en dat ging zonder 1 probleem.[/quote:87b440c83b] Ik heb geprobeerd m'n scriptie er in te maken, wat overigens prima ging en met minder hoofdbrekens dan in Word. Nadeel waar ik tegen aan liep was de - wel zeer goede, maar niet perfecte - conversie naar het .doc formaat. Mijn begeleiders kregen het in Word niet volledig correct geopend. Aangezien ze beiden "Microsoft Minded" waren, ben ik uiteindelijk maar overgestapt op Word 97 (en [i:87b440c83b]by God[/i:87b440c83b] wat heb ik zitten vloeken vanwege de ondoorgrondbare eigenwijsheid van dat programma...)
Link naar reactie
OO is een mooi staaltje BLOATWARE. Het feit dat het traag opstart ligt niet alleen in het feit dat het geen enkel gebruik maakt van gedeelde bibliotheken van de gebruikte desktop, maar ook aan het feit dat het een erg monolitisch programma is. Waar je in MS Office tijdens het starten van MS Word alleen die applicatie start, start je bij OO de gehele suite. Dit lijkt niet meer het geval nu de Soffice-desktop verdwenen is, maar in feite start nog alles in 1 keer op en is het niet uit elkaar getrokken. Bijkomend probleem onder Linux is dat ten tijde van het porten van StarOffice er eigenlijk geen omgeving onder Linux beschikbaar was voor een dergelijke applicatie. Er was geen goede toolkit (eigenlijk alleen Motif, maar die was te duur, en te beperkt..) geen Com-model, etc etc.. Dit is allemaal voor Soffice ontwikkeld, en op een niet al te keurige manier.. Wist je dat Soffice, net als KDE/Gnome/Mozilla de mogelijkheid bood om zelf applicaties te schrijven die gebruik maken van de toolkit/com/etc van Soffice? Maar omdat dit niet gratis/vrij was, is dit eigenlijk nooit van de grond gekomen. Wat je nu ziet is dat veel zaken die door Soffice worden geregeld, eigenlijk ook door de desktop environment worden gedaan. Wie Soffice onder KDe/Gnome gebruikt, heeft eigenlijk 2 desktop environments opgestart, compleet met window manager!! (het feit dat bepaalde dialoogvensters niet buiten OO te trekken zijn verraad dit al een beetje :P Of soffice ooit sneller zou worden hangt af van de tijd en moeite die SUN hierin wil steken. Het zal een hele klus worden om de monoliet op te splitsen in losstaande applicaties, en de eigen toolkit/com te vervangen door die van Gnome (zoals Sun destijds opperde...). KDE heeft ooit het idee geopperd om OO te porten naar deze desktop (de stichters van KDE zijn oud Soffice-werknemers), maar schrokken van de hoeveelheid (slecht gedocumenteerde) code die het project voortbracht. Zelf gebruik ik overigens OO voor het dagelijkse kantoorwerk. Koffice is hier nog altijd veel te beperkt voor, en doordat het Koffice-team betrekkelijk klein is zal dit niet snel veranderen. Leuke van Abiword vind ik is dat deze inline in Konqueror is te gebruiken, waardoor het een ideale viewer is voor Word-documenten die je in websites aanklikt.. Max
Link naar reactie
>Zelf gebruik ik overigens OO voor het dagelijkse kantoorwerk. Koffice is hier nog altijd veel te beperkt voor, en doordat het Koffice-team betrekkelijk klein is zal dit niet snel veranderen. Leuke van Abiword vind ik is dat deze inline in Konqueror is te gebruiken, waardoor het een ideale viewer is voor Word-documenten die je in websites aanklikt Ja Max, je bent een echte KDE-fan. Niet onterecht uiteraard. Maar bovenstaande is ook helemaal waar. Veel van mijn ms-word-docs crashen in KWord en niet in OO. Omdat ik hoofdzakelijk de word-faciliteit nodig heb vind ik Abiword een aardige tussenvorm.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...