Ga naar inhoud

Opslagruimte op c: partitie in samenhang met de prullenbak.


anoniem

Aanbevolen berichten

Recent bemerkte ik dat de c: partitie (70 GB) van mijn PC met Windows Vista Ultimate waarop uitsluitend programma's zijn geïnstalleerd bijna vol was. Hoewel ik meende regelmatig met schijfopruiming de prullenbak, van het gebruikersaccount waarop ik normaliter werk, leeg gemaakt te hebben bevatte deze ca. 88000 items. Het duurt erg lang voordat je de daarin aanwezige bestanden te zijn krijgt. Het terugzetten van bestanden werkt nog goed, maar legen van de prullenbak duurt eindeloos. Daarop heb ik een image van de c: schijf van 2 jaar geleden teruggezet. Hierna bleek ik weer ca. 30 GB ruimte te hebben, waarbij slechts een beperkt aantal programma's ontbraken. De prullenbak bevatte echter nog steeds ca. 88000 items, waardoor ik nu weer extra ruimte op de c: partitie heb, is mij onduidelijk. Het verwijderen van 50 items uit de prullenbak duurt ca. 1 ½ minuut. Het verwijderen van de map c:$RECYCLE.BIN heeft ook geen effect. Wie weet raad: hoe kan ik sneller de prullenbak leegmaken, moet ik mogelijk niet alleen de $RECYCLE.BIN weghalen maar tegelijkertijd iets in het register aanpassen? En hoe is de onverwachte ruimtewinst op de c: partitie na het terugzetten van een image te verklaren.[b:3ba7230682][/b:3ba7230682]
Link naar reactie
Probeer het eens met [b:c77163a595]TFC[/b:c77163a595]. [b:c77163a595]Welk programma[/b:c77163a595]: [img:c77163a595]http://www.imgdumper.nl/uploads7/5204fb054c10b/5204fb054866c-TFC_nieuw_25x25.png[/img:c77163a595][color=#008000:c77163a595][b:c77163a595] TFC[/b:c77163a595][/color:c77163a595] [b:c77163a595]Waarvoor/waarom[/b:c77163a595]:grondige reiniging van Windows. [b:c77163a595]Moeilijkheidsgraad[/b:c77163a595]: geen. [b:c77163a595]Download: [url=http://oldtimer.geekstogo.com/TFC.exe][color=#0000FF:c77163a595]Download TFC naar je bureaublad (klick)[/color:c77163a595] [/b:c77163a595][/url] [b:c77163a595]TFC opstarten[/b:c77163a595]: Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op [b:c77163a595]TFC.exe[/b:c77163a595]. Windows Vista, Windows 7 en Windows 8: rechtsklik op [b:c77163a595]TFC.exe[/b:c77163a595] en kies "Als Administrator uitvoeren". [list:c77163a595][*:c77163a595] Niet schrikken - het tool sluit alle lopende programma's - ergo: verzeker je dus ervan, dat je werk al is opgeslagen! [*:c77163a595] Vervolgens klik je op de knop [b:c77163a595]Start[/b:c77163a595] om de scan te starten. Deze scan kan kort of langer duren, wees geduldig en laat TFC zijn taak doen en wacht tot TFC klaaar is. [*:c77163a595] Indien TFC klaar is, dan komt de melding dat de computer opnieuw opgestart wordt. [*:c77163a595] Gebeurt het afsluiten niet automatisch, start dan zelf de computer opnieuw op. [*:c77163a595] Noot: TFC vertoont geen log![/list:u:c77163a595]
Link naar reactie
Heel erg bedankt voor de snelle reactie en de nuttige suggestie - met het programma TFC is het probleem opgelost. Bij scannen met TFC onder beheerders- account werden er een zestal fouten geconstateerd. Daarna bleek bij het gebruikers account de prullenbak leeg. Begrijp alleen nog niet waardoor op de c: partitie voorheen zoveel opslagruimte zoek was. De volle prullenbak nam toch niet zoveel ruimte in beslag. Nu de prullenbak leeg is, is de vrije ruimte nog ongeveer net zo groot als daarvoor. Vrije ruimte heb ik gekregen na het terugzetten van een 2 jaar oude image, maar zoals eerder opgemerkt staan er nu zeker niet veel minder programma's op dan voorheen. Voordat ik de oude image terugzette, heb ik ook nog geïnventariseerd hoeveel ruimte alle bestanden innamen. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat er nog veel vrije ruimte zou moeten zijn die er in werkelijkheid dus niet was. Ra, ra, ra welke onzichtbare data blokkeerde zoveel ruimte???
Link naar reactie
Nadat mijn probleem met de prullenbak was opgelost, heb ik zoals ik iedere week doe, een backup gemaakt van de data partities. Vorige week had ik dat voor het eerst gedaan op een externe schijf, waarop nog geen backup van de data was uitgevoerd. De backup duurde toen erg lang. Nu heb ik dus voor de tweede keer een backup op die schijf uitgevoerd en verwachtte dat dat sneller zou verlopen. Echter de totale backuptijd was na ca. 16 uur!! Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar zou dat het gevolg kunnen zijn van de gisteren uitgevoerde actie met het programma TFC?
Link naar reactie
Nee hoor, dat is enkel een opruimer. Hoe lang is het al geleden dat jij Windows hebt gedefragmenteerd? Wat betreft het defragmenteren: ga PerfectDisk Free Defrag gebruiken. Download: http://www.raxco.com/home/pdfree.aspx Deze defragmenteerder zet niet alleen de bootbestanden en veel gebruikte onderdelen binnen Windows naar de snelste harddisk plekken - dat heet [b:ed4bfa74dc]Optimize Drive Now[/b:ed4bfa74dc]. Bovendien kent deze defragmenteerder behalve een online defragmentering (= [b:ed4bfa74dc]Optimize Drive Now[/b:ed4bfa74dc]) ook een zogeheten offline defrag (= [b:ed4bfa74dc]Boot Time Defrag[/b:ed4bfa74dc]). Die offline defragmentering (Boottime) houdt in, dat die bestanden die niet tijdens de online methode gedefragmenteerd kunnen worden - alsnog worden gedefragmenteerd. Ook worden worden op deze wijze excesbestanden verwijderd. De eerste keer is het aan te raden eerst de [b:ed4bfa74dc]Boot Time Defrag[/b:ed4bfa74dc] te kiezen en aansluitend de [b:ed4bfa74dc]Optimize Drive Now[/b:ed4bfa74dc]. Worden er in de analyse daarna veel excesbestanden en ook nog veel gefragmenteerde bestanden aangetoond, kies dan weer voor een offline en aansluitende online defragmentatie. Een en ander betekent wel dat de defragmentering de eerste keer behoorlijk wat tijd kan kosten. Start ook geen programma's, terwijl het defragmenteren gebeurt, want wat je opstart, kan dan niet gedefragmenteerd worden. De keren daarna zal het defragmenteren een stuk sneller gaan en in de tussentijd zal je merken dat booten en opstarten van programma's echt sneller gaat. [img:ed4bfa74dc]http://i1-win.softpedia-static.com/screenshots/PerfectDisk-Free-Defrag_3.png[/img:ed4bfa74dc]
Link naar reactie
Bedankt voor de tip!!! Ik weet dat je regelmatig zou moeten defragmenteren, maar moet bekennen dat het toch al enige tijd geleden is dat ik dat gedaan heb. Stom, want de laatste tijd heb ik juist veel dingen gedownload, verplaatst en verwijderd op mijn PC. Tot op heden heb ik altijd het defragmentatie programma van Windows gebruikt. Ga nu zeker PerfectDisk Free Defrag maar eens aan het werk zetten.
Link naar reactie
Op mijn PC is het PerfectDisk Free Defrag programma nu al vele uren actief om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen. Het was duidelijk de hoogste tijd om daar wat te doen. Nu wilde ik ook mijn laptop onderhanden nemen, maar daar loop ik tegen een onverwacht probleem. (Ter info: recent geeft de laptop de melding dat de capaciteit van de batterij te laag is en vervangen zou moeten worden. Als de laptop niet op netspanning wordt aangesloten valt hij dan ook na betrekkelijk korte tijd uit). Als ik nu het Defrag programma wil draaien komt de melding dat (hoewel de laptop op netspanning is aangesloten) dit zo geconfigureerd is dat het alleen werkt met netspanning. Hierbij wordt opgemerkt: "Please click on Global settings and select power option to change". Mijn probleem: waar vind ik de Global settings ????
Link naar reactie
Op internet heb ik dezelfde vraag gevonden, maar geen antwoord (zie onderstaande). Alleen suggestie om een ander programma te gebruiken http://blog.raxco.com/2012/03/29/perfectdisk-free-defrag-beta/ OpMerleOne says: March 30, 2012 at 7:08 am Hi, I tried to launch this version on a portable PC, running on its battery, and PDFree warned me it couldn’t start, but that I could change this setting in the Global Setting area. The issue is that I cannot find Global setting anywhere. Also, double-click on a drive display an error popup window with a really long error number. Reply
Link naar reactie
Idd is een setting daarvan: http://forums.mydigitallife.info/threads/46524-How-come-the-Windows-Disk-Defragmenter-finishes-a-defrag-in-seconds [quote:4b067f8450]Untick Minimize Disk Usage and raise the CPU Priority in Perfect Disk settings (Global settings > System Resource Priority ). 1 Day to defrag is too long! [/quote:4b067f8450] Je moet in Google dat tussen " " zetten dan heb je zulke antwoorden in een split second.... http://www.google.nl/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=3997f1fcba9a398b&q=%22global+settings%22+windows+defragmenter
Link naar reactie
In het Configuratiescherm geen koppeling naar PerfectDisk gevonden. Daarop wat verder in het Configuratiescherm rondgekeken naar de verschillende instellingen. En . . . .uiteindelijk de oplossing gevonden!!! Bij Hardware en geluiden --> Vaak gebruikte mobiliteitsinstellingen aanpassen. Daar bij item "Volledig opgeladen (100%)" - Accustatus - gekozen voor "hoge prestaties" en zowaar nu werkt het programma. Helaas moet ik vaststellen dat het programma ook wel weer lang bezig zal zijn om bij mijn laptop alles op een rijtje te krijgen. Eigen schuld, had ik maar eerder maatregelen moeten nemen. Nogmaals bedankt voor allle hulp :D !
Link naar reactie
Na de hiervoor genoemde aanpassing in het Configuratie scherm liep het programma goed. Nu ik voor de tweede keer het programma PerefectDisk Free Defrag start krijg ik opnieuw de volgende medeldeing: "Unable to start optimization as your computer is currently running on battery power and PerfectDisk has been configured to not optimize when on battery. If you wish to optimize while on battery power, please click on Global Settings and select Power Options to change". Ra,ra, hoe kan ik dit probleem definitief oplossen???
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...