Ga naar inhoud

Partitioneren wel of niet, voordelen en nadelen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuwsgierig naar hoe mijn collega-pc gebruikers [i:250c901e41]tegenwoordig[/i:250c901e41] omgaan met de vraag wel of niet partitioneren, of juist zoveel mogelijk één grote opslagplek met hoogstens een extra 1e hoofdmappenlaag. (bijv d:(progs) e:(foto's) f:(films) g:.... tegenover d:\progs\ d:\foto's\ d:\films d:\.... Een jaartje of 10-8 terug was partioneren bijna een must. Maar het zou zomaar kunnen dat de keuze inmiddels voor velen anders uitvalt bij de tegenwoordige omvang of prestaties van harde schijven, het wegvallen van allerlei beperkingen van besturingssystemen, de huidige zoekfuncties of uitgebreidere instelopties van programma's. Ook lijken aanvullende partities, anders dan vroeger, ook zonder grote risico's later alsnog te kunnen worden aangebracht indien het toch nodig blijkt. En zijn de afwegingen anders voor externe HDD's, bijvoorbeeld voor back-ups? Ik was van plan mijn 2TB interne harddisk van mijn (Medion MD8819)desktop verder te partitioneren. Die HDD heeft nu 2 partities, een voor de recovery ( W8 ), de andere voor de rest. Hij boot vanaf een (vrij kleine) SSD met W8 en programma's. Ik wilde de 2 partities van de interne HDD omzetten naar 4; alleen primaire partities (dus max 4) vanwege een W8 bug bij extended of logische partities. Ook voor een externe HDD van 2TB (voor back-ups, vooral images) was ik dat van plan. Maar ik vraag me nu af of partitioneren tegenwoordig nog echt veel voordelen oplevert (zeker als het systeem toch al apart staat). Bij voordelen denk ik aan: -sneller overzicht en meer afgedwongen systematiek (maar je kunt ook een extra mappen-verdieping aanbrengen. wel ben ik nogal ongeordend (ook al te zien aan deze tekst...); -veiligheid (duidelijker en iets harder scheiding tussen drives dan tussen hoofdmappen; spreiding van risico dat gelijk alles weg is bij stukraken van de MBR doordat de 'vindplaatsen' van de files (MBR; partitietabellen?) over meerdere locaties verdeeld zijn (klopt dit?)) -Eventuele mogelijkheid een gedeelte van de schijf apart te kunnen (her)formatteren en herstellen bij ongelukken (maar systeem staat sowieso op andere schijf (SSD) en selectief terugzetten van bepaalde mappen of bestanden uit een image van een hele schijf lijkt voor de backup programma's geen probleem meer). -Of om een partitie in te richten voor een ander bestandsysteem en/of ander besturingssysteem (maar dat kan ook achteraf indien behoefte blijkt). - Eventuele mogelijkheid bepaalde delen van de schijf af te schermen (maar kan ook op mapniveau; gaat me dan meer om een eerste laag dan echte encryptie). -Omdat ik maar een kleine ssd heb zou het misschien wel handig kunnen zijn om voor programma's die ik daar niet op kwijt kan niet alleen een aparte map of de HDD, maar een aparte partitie te hebben (of is ook dat te ondervangen met mapsgewijs terugzetten vanuit een schijf-image? Later wil ik overigens een wat grotere ssd aanschaffen). Een erg groot [b:250c901e41]nadeel[/b:250c901e41] vind ik dat verplaatsen (mappen, files) tussen partities vrijwel even langzaam gaat als tussen echte schijven. Een herorganisatie (bijv films verplaatsen) kan dan eindeloos duren waar het binnen één partitie -ook tussen "hoofd"mappen binnen een seconde gebeurt-. (Maar dat is dus juist ook een reden waarom er makkelijker iets onherstelbaar fout gaat..., en partities een eerste beschermwal kunnen vormen). Ik ben nieuwsgierig hoe anderen daarin gekozen hebben, wel of niet partitioneren? Zou daar met betrekking tot een externe HDD (voor de back-up-images) nog een andere keuze in gemaakt moeten worden?
Link naar reactie
je hebt zelf de voor- en nadelen al redelijk volledig in kaart gebracht... in hoeverre en hoeveel lagen iemand indeelt is daarnaast vooral een persoonlijke keuze, die vooral bepaald wordt door wat je met die pc beoogten doet. mensen met af en toe een briefje en wat email hoeven zich verder niks af te vragen, die komen wel uit met 'mijn documenten'. maar doe je werk voor een aantal verenigingen ofzo, dan is een vergaande indeling eerder wenselijk (ik zeg eerder, want er zijn heel wat lieden die in eigen chaos zich prima thuisvoelen. kortom: verstandig is te kiezen voor wat het beste bij jezelf als gebruiker past..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...