Ga naar inhoud

Opstarten vanaf USB met BIOS setup lukt niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Vandaag is er ransomware op mijn laptop geïnstalleerd. Er staan belangrijke documenten op deze laptop dus ik schrok me kapot toen het gebeurde. Toevallig had ik nog een video over dit probleem onlangs gezien en snel had ik gedaan wat hier gevraagd werd. de video (vanaf 2:24 begint het zo'n beetje): http://www.youtube.com/watch?v=n0hlvsEK250 (de video gaat over het gebruiken van HitmanPro via het opstarten van de USB, zodat dit programma de ransomware kan verwijderen). Alleen gaat het mis als ik vanaf de USB wil opstarten. ik start de BIOS op (met F2), dat gaat prima. Het menu ziet er wat anders uit dan in het filmpje, zoals in het filmpje duidelijk is dat de USB device de KingstonDataTraveler is.. heb ik niet zulke optie's. Het staat in het filmpje ook bij het tabje Exit, waar ik alleen maar discard changes, save changes etc. heb staan. In het filmpje staat daaronder ook Boot Override met een aantal devices (waaronder de Kingston USB), die heb ik niet. Ik ben er al over uit dat ik bij het tabje BOOT, bij de Boot Priorities de juiste device bovenaan moet hebben staan maar ik heb alleen: USB FFD of: USB CD-ROM en USB HDD. Voor de rest 2 lange namen (het begint met VI, Vi of V1) die als het goed is sowieso een van de twee de laptop zelf is en er stond ook nog een CD/DVD ROM device geloof ik. Ik dacht dat USB HDD de juiste was maar ik heb onderhand alledrie de devices geprobeerd en na het opstartscherm van Packard Bell verschijnt er een zwart scherm. Bij de eerste keer, ik meen dat dit bij de FFD optie gebeurde stond er een foutmelding en kon ik wederom niet verder. Ook heb ik 2 verschillende USB sticks geprobeerd en in verschillende poorten geplaatst (ik heb er 3, een aan de linkerkant en 2 aan de rechterkant). Excuses voor spelfouten etc. Maar ik heb mijn laptop onderhand een aantal keren opnieuw opgestart door hem hard uit te zetten en ik denk niet dat dit goed voor de laptop is, dus ik wil hem eigenlijk niet opnieuw opstarten alleen maar om de te kijken of ik alles goed overgenomen heb, maar mocht het onduidelijk zijn laat het me weten. Ik heb een EasyNoteTK Packard Bell laptop met Windows 7. Intelcore i5-430M processor. Als iemand mij zou kunnen helpen zou dat fantastisch zijn! Ik heb deze laptop heel hard nodig en zelf kom ik er niet uit... het is onderhand laat in de nacht geworden en ik ga hier ook niet goed van kunnen slapen, dus als iemand mij hier mee verder kan helpen.. mijn dank is groot.
Link naar reactie
Hallo, Dank voor het antwoord. Ik heb dat inderdaad niet gedaan en op de site of de tutorial filmpjes kan ik niet vinden hoe dat wel moet. Wat in de comments onder het filmpje staat, is dat hij FAT32 geformateerd moet zijn en dat is wel bij beide USB sticks het geval. Ik heb nu op de avg site gekozen voor de recovery CD. Dat is allemaal gelukt en de laptop heeft lang gescand. Alleen snap ik er niet veel van welke volumes of directories ik moet kiezen om te scannen. Ik ben op dit punt dus echt een leek, want ik heb normaal nooit wat te zoeken in dit gebied van de computer. Dit zijn de optie's die ik heb: - Please select volumes for scanning: NTFS 13.0G NTFS 100.0M NTFS 285.0G iso9660 85.9M Dezelfde optie's staan voor: "Select volume with directory for scan." En er is ook nog een "Select only boot sector of selected device": /dev/sda 320.1 GB Ik dacht eerst dat dit de laptop was, maar als ik hierop klik gaat hij meteen naar het resultaat-scherm (en er staat, files scanned: 1). Net heb ik de NTSF 285.0G gescand uit het kopje "Select volume with directory for scan". EDIT: Onderhand is de iso9660 85.9M scan ook helemaal klaar. Uit welke kopje moet ik wat scannen... ? Beide scans hebben alleen wat rare Packard Bell software gevonden die onschuldig lijken omdat de test eindigd met "geen infecties gevonden". Op de avg site: http://www.avg.com/ww-en/226386 Staat er wel: "To start a scan of the computer, select the Scan option from the user interface. You will then be able to set options for the scan. When confirmed, you can choose between two options - scan the volume or scan directory. The first option will scan all files on a selected drive. The second option will let you choose the specific directory to be scanned (to choose it, use arrow keys and the SPACEBAR. In the last step, you only need to confirm the start of the scan." Maar hier kan ik nog steeds niks uit opmaken..
Link naar reactie
Ik ben net ook nog eens gebeld door een slechtsprekend engelse vrouw! Ik wist meteen wie dit was, want ik had ook hiervan een filmpje gezien! Ze hebben me telefoonnummer achterhaald, ik vind dit echt zo creepy. Na gisternacht heb ik meteen nadat de ransomware erop zat, de laptop hard uitgedrukt en niet meer normaal opgestart alleen via de BIOS.. En zoals hierboven beschreven eerst mislukt met USB sticks (waarschijnlijk omdat ze niet herkend worden door de BOOT) en daarna met een recovery CD van avg. Dit werkt wel! Maar de 2de scan is onderhand bijna klaar.. en weer vind hij dezelfde dingen van Packard Bell software die onschuldig zijn, de ransomware vindt hij niet! Welke volume/directory moet ik scannen.. ? Alsjeblieft als iemand maar iets van een oplossing denkt te weten, help me.. ik word hier nu echt helemaal eng van en ben nu al de hele dag bezig om de laptop weer aan de praat te krijgen ;( Ik weet nu ook niet of ze ook achter bankrekeningnummers enzo zijn gekomen.. want hoe kunnen ze anders mijn telefoonnumer achterhaald hebben.
Link naar reactie
ik kan me nauwelijks voorstellen dat jouw telefoonnummer in je pc staat op zodanige wijze dat iedereen dat zou herkennen... ik denk dat je "gewoon" gebeld werd door een van die microsoft bellers: "er is iets mis met uw pc, zet hem aan en volg mijn instructies", en dat dat telefoontje toevalligerwijs op hetzelfde moment komst als jij die ransomware-toestand hebt. wees eens wat duidelijker: welk programma zit je dwars? probeer anders opstarten in veilige modus (pc aanzetten, en meteen op f8 tokkelen tot het menuscherm komt om in veilige modus te gaan. lukt dat, zet dan een systeemherstelpunt terug van vóór de ransomware.
Link naar reactie
Hallo, Dit heb ik ook gedaan en dat ging goed. Heb toen eerst de computer laten scannen (wat niet help) en toen werd er inderdaad mij aangeraden (heb toch maar weer het web geraadpleegd) om systeemherstel te doen. De laptop had toen in de tussentijd even een tijdje uitgestaan en ging daarna niet meer in veilige modus opstarten! Toen had ik gelukkig hulp van familie gekregen, waaronder een nieuwe rescue cd maar dan van windows defender. Dit programma vond de ransomware wél en kon toen gelukkig in normale modus opstarten. Nu is MalewareBytes aan het scannen, al meer dan een uur en heeft ook 1 infectie gevonden. Daarna gaat me neef nog eens met Combifix eroverheen.. en hopelijk is dan alles weg. In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik had het telkens over de AVG rescue cd die geen infecties vond.. in veilige modus werkte de volledige scan van AVG ook niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...