Ga naar inhoud

XP Home installeren, bootvolgorde hdd enz.


anoniem

Aanbevolen berichten

Van mijn oude desktop was de hdd defect, andere gekocht via M...., In het bios de bootvolgorde ingesteld op CD-ROM en daarna heb ik de mogelijkheid tussen hdd0, hdd1 en hdd2, floppy en nog een paar. De floppy heb ik niet ingesteld. Als 1e heb ik nu cd-rom Als 2e heb ik hdd0 gekozen Als 3e heb ik hdd1 gekozen De installatieschijf van XP Home in de cd-rom en na formatering van de partitie worden alle bestanden gekopiëerd en de ledjes van de cd-rom als van de hdd knipperen en branden dat het een lieve lust is. Na 100% wordt er geinitialiseerd en moet ik het floppy verwijderen, in mijn geval dus de cd en wordt er opnieuw opgestart. De bootvolgorde eerst weer gewijzigd zodat de cd-rom als 3e staat. Echter na opstarten en een tijde wachten met de tekst "Verifying DMI Pool Data .... komt in beeld dat ik een opstartschijf in het cd station moet doen om te booten from ATAPI. En ja dan krijg je weer de vraag of je XP wilt installeren, herstellen of stoppen. Dus hij gaat niet verder met de systeemconfiguratie. Ik heb 1 hdd op de Primary Master en een CD-ROM op de Secondary Master, de slaves zijn beide None. Mijn eerste vraag is welke hdd moet ik instellen in het bios en mijn 2e vraag is waarom gaat de configuratie niet door na het opnieuw opstarten? Ik hoop voldoende info te hebben gegeven.
Link naar reactie
Probeer het met 1 harde schijf, druk ook eens F5 in als hij vraagt om via F6 drivers te laden, miss dat de acpi niet juist was, kies voor uniprocessor acpi pc bij een processor met 1 kern en multi bij meer. Als die in de bios aanstaat, wat beter is, en er wordt zonder geïnstalleerd wil hij ook niets doen. Overigens kan de cd rom drive als eerste blijven als er maar geen boot cd inzit.
Link naar reactie
De eerst schijf heeft altijd het cijfer "0", ook als er maar eentje inzit. De rest van je vragen begrijp ik niet. Als je met de XP cd opstart en je hebt in de bios de sata controller niet op IDE modus staan maar op AHCI of enhanced dien je via die F6 en een floppy de sata driver te laden, die op IDE modus dan hoeft dat niet. Dan krijg je bij installeren de optie om partities te verwijdere, aan te maken en/of te formateren, dat is naar smaak te doen. En dan krijg je ook de keuze op welke partitie er moet worden geïnstalleerd. Miss zit het probleem daar wel, IDE modus voor de sata controller en niet met de apci instelling.
Link naar reactie
Even weer wat info omdat ik in de Award Bios niet kan vinden over IDE of sata of ACPI. In het bios staan o.a. de volgende onderwerpen. - Standard CMOS Features. - Avanced BIOS. - Advanced Chipset. - Integrated Peripherals. - Power Management Setup. - PnP/PCI Configurations. (hier staat Reset Configuration Data op Disabled) - PC Health Status. Ik heb al de Optimized Defaults geload. In de advanced bios worden zowel de hdd als de cd-rom qua type herkend en staan op primaire en slave master en daar staat wel IDE bij. Ik heb nu de cdrom als eerste staan om te booten en de hdd0 als tweede, de derde mogelijkheid heb ik op disabled gezet. Gaarne weer info hoe ik het op kan lossen.
Link naar reactie
Ben door de melding over een i5 op het verkeerde been gezet, die schijf is een IDE schijf vertelde je in de startpost en heeft het weinig te maken met de sata controller. Vermoedelijk is het het toch de schijfconfiguratie i.c.m. de ide kabel. De schijf als master gejumpert en aan het eind van de kabel plaatsen op de eerste IDE poort op het moederbord. De cd/dvd drive ook zo maar aan de tweede IDE poort op het bord. Lijkt mij sterk dat het moederbord 2 IDE poorten heeft met een i5 als proccesor, denk dat dat niet klopt.
Link naar reactie
Ik heb mijn post waarin ik melding maakte van een i5 al gewijzigd in een Pentium 4 1,7 Ghz. Ik dacht aan m'n laptop waar ik nu ook deze post schrijf. Maar momenteel start de XP installatieschijf al niet meer door in de cd-rom, ben nu bezig met een mem test via een floppy. In het bios nog gevonden bij Detecting IDE drives dat de ACPI controller op IRQ9 zit. Even afwachten, 1 dag, wat mem test doet en daarna weer verder vogelen.
Link naar reactie
MEM test gaf geen problemen. Kabels CD-ROM los gehaald weer vast gemaakt en ja echt hij werkte weer. Opnieuw met de XP-Home cd opgestart, hij herkende alle hardware en ging eerst een groot aantal files in het geheugen plaatsen en daarna de vraag of ik xp op de betreffende partitie wilde installeren. De partitie eerst verwijderd en toen weer aangemaakt en laten formateren, niet snel want dan werkt het later niet meer en krijg je de fouten bij het kopiëren. dit uit ervaring bij snel formateren. Toen gin hij in rap tempo alle file van de cd naar de hdd0 kopiëren. Toen dit klaar was moest ik de floppy eruit halen want hij zou automatisch afsluiten en de configuratie zou verder gaan na het opstarten. HELAAS er gebeurde niet via de hdd en tenslotte kwam de melding dat ik in de cd-rom een opstartschijf moest leggen. Nou dan gaat hij dus weer helemaal opnieuw installeren. Toen heb ik maar voor de laatste keer de schakelaar op uit gezet en gaat deze desktop in het weekend naar de milieucontainer op de stort. Ja aan alles komt een eind en als mijn huidige laptop ook zo lang mee gaat dan ben ik een tevreden mens. Lange Pier bedankt voor het meedenken, ook hier kan nu de stekker er uit.
Link naar reactie
Misschien staat de partitie niet als actief gemerkt? https://www.google.nl/search?q=maak+partitie+acitef+na+formatteren+&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#hl=en&client=firefox-a&hs=wu6&tbo=d&rls=org.mozilla:nl:official&spell=1&q=maak+partitie+actief+na+formatteren&sa=X&ei=-SrBUKb2I6WV0QXCrYDQDg&ved=0CCkQvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=69292cc282a999bb&bpcl=39650382&biw=1280&bih=851
Link naar reactie
andre@home schrijft: Misschien staat de partitie niet als actief gemerkt? De gebruikte hdd die ik via Marktplaats had gekocht was helemaal leeg. Daar wilde ik dus XP-Home op zetten, via mijn eigen installatieschijf met key. Dat lukte dus niet zie mijn laatste bericht. Ik heb op jouw link geklikt maar daar wordt vanuit gegaan dat er een windows systeem op staat. - Via de Windows-interface 1. Open Computerbeheer (lokaal). 2. Klik in de consolestructuur op Computerbeheer (lokaal), klik op Opslag en klik vervolgens op Schijfbeheer. 3. Klik met de rechtermuisknop op de primaire partitie die u als actief wilt markeren en klik vervolgens op Een partitie als actief markeren. of - U opent een opdrachtprompt als volgt: klik op Start, wijs achtereenvolgens Alle programma's en Bureau-accessoires aan en klik op Opdrachtprompt En beide is niet mogelijk omdat hij niet opstart van de gekopiëerde bestanden die na het opnieuw opstarten geïnstalleerd zouden worden. Maar misschien zie ik toch wat over het hoofd ...... Edit: ik heb gebruik gemaakt van de handleiding die in deze link staat en die heb ik van komma tot punt gevolgd. http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...