Ga naar inhoud

Na verse winxp installatie schijf niet meer zichtbaar


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Normaal huldig ook ik de regel [i:76f082b06c]If it ain't broke, don't fix it[/i:76f082b06c]. En dus blijft mijn windows xp redelijk stabiel. Mijn winxp staat op een aparte sata-schijf van 80 GB. Groot genoeg dacht ik. Maar ja, ik hou van rpg spellen en die nemen steeds meer ruimte in beslag. (Daarnaast heb ik nog 2 sata-schijven, van 500 en 750 GB.) Ik wilde een nieuw spel installeren, maar had niet genoeg ruimte. Dus een aantal reeds gespeelde spellen grondig ge-uninstalled. Maar tot mijn verbazing leverde dat geen enkele ruimtewinst op. Ik had een vrij recente image van mijn C-schijf gemaakt (met R-Drive Image}, dus die wilde ik terugzetten om zo weer zo'n 40 GB ruimte op C te hebben. Dat lukte ogenschijnlijk goed, totdat ik opnieuw opstartte. Schijf leesfout zei windows en stopte ermee. Om een lang verhaal wat korter te maken, ik heb uiteindelijk de C-schijf geformatteerd en winxp opnieuw geïnstalleerd. Maar nu komt het! Bij het opstarten blijft het winxp logo 10 minuten in beeld en eenmaal in windows is de 750 GB schijf niet meer zichtbaar. Daar zoekt ie kennelijk naar. In de BIOS wordt die schijf gewoon vermeld overigens. De Recovery CD van Paragon Partition Manager blijft hangen zodra ik hem naar schijven wil laten kijken. Ik kan me niet goed voorstellen dat die schijf zomaar de geest gegeven heeft. Maar ja, wie ben ik. Iemand enig idee wat ik kan doen of welk programma ik zou kunnen gebruiken om die schijf terug te krijgen? Met vriendelijke groet
Link naar reactie
Start de pc eens op met een ubuntu live cd. Als je daarmee dezelfde problemen ziet, is het hoogstwaarschijnlijk een hardware kwestie. Je kunt voor de zekerheid de kabels van de schijven eens loshalen en weer aandrukken. PC uiteraard wel even van de stroom afhalen. Heb je een extra kabel liggen, kun je ook eens gaan vervangen.
Link naar reactie
Ben onbekend met ubuntu maar heb niettemin de live cd gemaakt en de computer daarmee opgestart. Ziet er heel fraai uit, zeker, alleen jammer dat ik niets over mijn schijven heb kunnen vinden. Moet ik daarvoor naar "windows" overstappen? De disk utility van ubuntu doet trouwens ook niets. Misschien heeft dat met de ontoegankelijkheid van de 750 GB schijf te maken. Voorheen kon Partition Magic schijven zien die windows niet zag, althans dat meen ik me te herinneren. Dus heb ik PM 8 geïnstalleerd en zo waar hij ziet meer dan windows. Alleen PM's ogen zijn er in de loop van de tijd niet op vooruit gegaan. Op de C-schijf na, zijn voor PM alle schijven "bad", zelfs de gloednieuwe externe schijf. PM heeft het wel over een verkeerde "drive geometry" op die 750 GB schijf. PM adviseert de data eraf te halen, partities te verwijderen, dan te formatteren, nieuwe partities aan te maken en data weer terug te zetten .... et voilá klaar! Jaja, maar dan moet ik wel eerst bij mijn data kunnen komen. Mocht je nog suggesties voor me hebben, dan hoor ik die graag :) Alvast bedankt. PS, heel jammer van al die data (voornamelijk muziek) maar gelukkig had ik het meeste al op de externe schijf gezet. Alleen het meest recente ben ik kwijt. Nu ga ik dan maar proberen die schijf te "redden". Update: zelfs formatteren lukte niet meer. Einde schijf dus. Bedankt voor het meedenken Gerben!
Link naar reactie
Ubuntu kan normaliter fat32 en ntfs geformatteerde schijven gewoon benaderen. Als dat niet lukt, bevestigt dat een hardwareprobleem. Met PM8 is het een beetje oppassen, deze ondersteunt de nieuwere versies van ntfs niet. Ik meen dat het vanaf xp sp3 al niet meer compatible is, en zeker niet met vista of 7. Je kunt beter easeus partition master gebruiken, is voor prive gebruik gratis.
Link naar reactie
Dit verdient een nieuw antwoord denk ik. Heb vanmiddag easeUS geprobeerd, dankzij jouw aanbeveling, Gerben. En wat denk je? Dit programma heeft niet alleen de onzichtbare schijf herkend maar ook de partities hersteld!!! Geweldig!!! De schijf is weer helemaal de oude en windows start weer op als 'n zonnetje. Je hebt me heel erg blij gemaakt Gerben. Bedankt!! :lol:
Link naar reactie
Heb de handmatige methode gebruikt. Eerst een bootable CD gemaakt. Bij herkenning van de schijf zag ie meteen één van de 3 partities. Dat was hoopgevend natuurlijk. Vervolgens de Fast method gebruikt, zoals aanbevolen. En na een tijdje toverde ie de 2 andere partities tevoorschijn. Echt ongelooflijk :D Handige link overigens. :wink:
Link naar reactie
Inderdaad, zeer aanbevelenswaard. Ik wil er nog bij vermelden dat easeUS niet alleen de partities herstelde, maar dat ook alle data erop intact waren gebleven. Veel flac audio bestanden. Alles dus in de oorspronkelijke staat .... alsof er niets gebeurd is. :) Ik had gistermorgen nota bene al een nieuwe harde schijf besteld, die vanmorgen bezorgd werd. Die houd ik dus maar als reserve.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:fb4000ef2c="Night Light"]Heb de handmatige methode gebruikt. Eerst een bootable CD gemaakt. [/quote:fb4000ef2c] Ik kamp met het probleem van een HD die niet wil opstarten. Volgens aanwijzing van EASEUS heb ik een BartPE opstart CD gemaakt met EASEUS Partition Recovery als plug-in. CD werkt. Partiton Recovery staat als programma op de lijst, maar wil niet doorstarten. Zou u kunnen laten weten wat uw handmatige methode is geweest, die klaarblijkelijk gewerkt heeft. Wellicht ook belangrijk te weten of u de freeware of de betaalde versie heeft gebruikt. Ik heb gebruik gemaakt van de freeware versie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...