Ga naar inhoud

Hardware slurpt geheugen in Win7


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb pas geleden mijn Medion 8828 geupgrade naar Windows 7 Ultimate 64 bits. Ook 4GB in de pc erbij gestoken, waardoor ik 6 GB zou moeten hebben. Systeem van Windows 7 ziet de 6GB maar geeft tussen haakjes aan dat ik maar 3,25 GB beschikbaar heb. Als ik verder ga zoeken zie ik dat er 2,75GB in gebruik zou zijn door hardware. Ik heb het vermoeden dat mij losse Nvidia Geforce 8600 GS turbocache heeft, wat zou inhouden dat deze dit geheugen gebruikt, terwijl ik geen zware toepassingen draai. Mijn bios updaten lijkt me niet zinvol, omdat daar de volledige 6GB in zichtbaar is. Ook de laatste Nvidia driver instaleren werkt niet. Heb met Rivatuner geprobeerd om deze turbocache uit te zetten, maar dit werkt ook niet. Heeft iemand nog een idee hoe ik deze 2,75GB terug kan krijgen? Ik wil namelijk enkele virtuele machines tegelijk kunnen opstarten en heb dit geheugen dan hard nodig. Bedank voor jullie antwoord.
Link naar reactie
Weet je zeker dat je een 64-bits versie van Windows hebt geïnstalleerd en niet per ongeluk een 32 bits versie? Je kan namelijk niet "upgraden" naar van 32 naar 64 bits. Alleen een volledige nieuwe installatie van Windows maakt het mogelijk om van 32 bits naar 64 bits te gaan. Bij de eigenschappen van je computer kan je terug vinden welke versie er geïnstalleerd staat. Bij systeem type zou er moeten staan 64 bits operating systeem.
Link naar reactie
Om eerst te reageren op The Dragon: Ik 4 geheugen banken. In twee daarvan (oranje kleur) zit 2GB in elk slot. In de groene banken zit in elk slot 1GB. En ja, mijn moederbord ondersteund dual channel. Als ik alleen de 2x2GB gebruik geeft Windows 7 Ultimate 64 bits aan dat er nog steeds maar 3,25 GB beschikbaar is, 0,75 GB is in gebruik door hardware. De link die jij noemt,klopt trouwens, dat is mijn pc. Om te reageren op Phaldmmor: Ik heb een Windows 7 Ultimate 64 bits versie. Ik heb een schone installatie uitgevoerd. Bij Medion kan ik geen biosupdate vinden, als ik mijn serienummer invul. Wel vind ik een biosupdate, als ik mijn moederbord intyp bij Medion. Mijn moederbord is een MSI MS-7502. De handleiding van deze bios is via deze link te downloaden: http://www.medionsupport.com/files/8828/manual/7502.pdf . Als ik probeer te flashen, krijg ik een melding dat ik geen AWARD bios heb, dit kan kloppen, want ik heb een Phoenix bios. Ik kan geen 'memory remapping' vinden in mijn bios. Ben erg voorzichtig, omdat ik mijn bios niet wil verknallen. Denken jullie dat een biosupdate zin heeft? Ik heb namelijk mijn herstelpartitie van Medion niet meer, omdat mijn schijf een keer gecrasht is. Daardoor kan ik niet de stappen volgen die Medion op hun site aangeeft om te volgen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Heb ondertussen een andere videokaart in mijn pc gehad. Dit heeft er niet voor gezorgd dat ik meer geheugen beschikbaar kreeg. Helaas krijg ik mijn bios zelf niet geupdate. Heb een mail naar Medion gestuurd, of ze ook een Windows tool hebben om dit te doen. Ik heb namelijk mijn recovery partititie niet meer. In de stappen die op de Medion site staan, zou ik die nodig hebben. Zelf opstarten met een Vista cd en daarin een command promt oproepen werkt ook niet. Wanneer ik de bijgeleverde batch file open wil het flashprogramma niet starten. Mededeling dat het programma niet gevonden kan worden, terwijl deze wel op dezelfde schijf staat.
Link naar reactie
ik kan me nauwelijks voorstellen dat de bios van invloed zou zijn op het geheugengebruik door windows. maar ik weet gelukkig ook niet alles... je pc is door medion uitgelegd als 32 bits en je hebt er zelf 64 bits van gemaakt. wellicht moet je dan eens op de site van msi zelf gaan kijken naar chipsetdrivers etc voor die 64bits. http://www.msi.com/index.php?func=prodpage1&maincat_no=1
Link naar reactie
Een biosupdate heeft wel degelijk geholpen. Samen met een collega een Winflash gevonden die wel werkt op deze medion site: [url]http://www1.medion.de/downloads/index.pl?op=detail&id=5815&type=treiber&lang=be_be[/url] Toen deze bios flash werkte heb ik de bios geflasht met de laatste bios versie. Nu heb ik wel 6GB beschikbaar in mijn Windows 7 ultimate 64 bits. Iedereen bedankt voor jullie tips en het meedenken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...