Ga naar inhoud

RAID JBOD; dataverlies?


Aanbevolen berichten

Gigabyte GA-X48DQ6 moederbord. Op de nVidia SATA controller zitten zes poorten; op #0 de systeemschijf SATAII HDD 150GB, op #1 een SATA DVD/RW, op 2 en 3 een eSATA bracket achterop, 4 en 5 leeg. BIOS setting van die controller is AHCI. Op de Gigabyte SATA Controller zit op A een Samsung SATAII 400GB HDD en op B een Maxtor SATAII 250 GB HDD. BIOS setting is AHCI. Deze twee HDD's wil ik in een RAID JBOD configuratie zetten. Controllers/drivers zijn geïnstalleerd. Alles gaat OK tot na selectie van de twee drives in het G-SATA BIOS gewaarschuwd wordt dat bij saven alle data op beide HDD's verloren gaan. Dus afgekapt. Waarom zou dat moeten? BIJ RAID 0,1,5 of 10 is dat logisch. Maar een bunch of disks is gewoon een bunch of disks, wat er ook op staat. Moet ik die erase toch serieus nemen of is dat "foutje BIOS-tekst"? Nog andere suggesties vwb configuratie en instellingen tbv een zo soepel mogelijk lopend systeem?
Link naar reactie
Het lijkt me niet handig als je de mogelijkheid hebt om via de hardware een RAID op te zetten dit niet te doen en het softwarematig in te stellen in windows. Je kunt alle data naar een andere HDD kopieren. Hierna de RAID via de controller aanmaken. Al de schijf helemaal klaar is (format) de data terug zetten.
Link naar reactie
Het aanmaken van dynamische schijven lijkt me niet zo handig gezien de problemen bij eventueel later overzetten van een of beide schijven naar een andere PC. Ik wil ze trouwens beide partitioneren, zoals ik met alle schijven doe. Ik meen me te herinneren dat ik een keer probleemloos een paar schijven als JBOD in de RAID-instellingen van het BIOS gemaakt heb. Maar dat was nog in de vorige eeuw; andere systemen dus. JBOD geeft inderdaad natuurlijk geen redundantie, ging het ook niet om. Maar de instelling ervan moet nu eenmaaal via de RAID-controller in het BIOS. Een van beide schijven is sowieso leeg, de inhoud van andere zou ik dus tijdelijk kunnen overzetten. Maar waar het uiteindelijk om ging was de optimale snelheid tussen alle schijven te bewerkstelligen. Als JBOD niets toevoegt aan de huidige instellingen laat ik het zoals het is. Dat was dus de vraag.
Link naar reactie
Nogal kinderachtig om te gaan muggeziften over soepel of snel, als de bedoeling duidelijk is. En de vraag is nog niet beantwoord. Het ging in eerste instantie om die JBOD-instelling. Dat deel van de vraag is beantwoord. Maar als dat geen bruikbaar resultaat oplevert (en dat vind ik van dat verhaal over dynamische schijven), dan is de eindvraag van toepassing. En een welwillende lezer begrijpt daaruit dat het daarbij gaat om een optimale configuratie van de betreffende hardware; alle drives alléén op de nVidia controller, of toch een of twee drives op de Gigabyte controller, en zoja welke, of alles zo laten als beschreven. En die beschrijving was duidelijk, wat je van veel vraagstellingen op forums niet kunt zeggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...