Ga naar inhoud

vista 32 bit naar 64 bit - wanneer zinvol?


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:d4e27dec40="andre@home"]Is 64 bits alleen maar voor de leuk.... of kun je de voordelen ook aantonen, behalve dat je er meer dan 3 GB RAM gebruiken aanspreken kunt, zie en kun je de verschillen meten? A nice to have of essentieel dus...? Lang niet alle software is erop afgestemd.[/quote:d4e27dec40] Reden is dat ik een systeemupgrade aan het uitvoeren ben. Een Core i7 socket 1366 moederbord van MSI met core i7 processor en vooralnog 3 GB DDR3 geheugen. Het is dus voor de leukigheid, maar ik wil ook eindelijk eens af van het crashen van windows als ik maar 2 programma's draai. Ook is Firefox heel traag bij het wijzigen van het optie menu en laat de browser dan soms crashen. Ik wil gewoon power. Is die processor overigens wel geschikt voor 64 bit, lijkt me wel he. http://www.informatique.nl/131523/intel-i7-920-2.66ghz.html
Link naar reactie
Ik denk dat meer power niet voldoende is als je niet exact weet wat de oorzaak is van het crashen.... Hier helpt juist meer kennis mi beter. Ik heb op het werk een 3j oude 3.0 GHz CPU met 512 MB RAM, een IBM lease bak. Ik heb gemiddeld 8 programma's open waaronders soms ook nog MS Acces.. Als die open staat dan moet ie wel wat meer koelen.... (je hoort hem blazen...) maar crashen doet ie nooit. Thuis heb ik een core duo E6750 2.66 GHz met 2 GB RAM, crasht amper. Firefox vreet wel maar het loopt toch prima. Probeer eerst er eens achter te komen waarom dus die crashes ontstaan dan maak je die "fout" niet meer bij een volgende configuratie. Het kan een ongelukkige combi zijn van sommige programma's, wel handig als je dat weet das goedkoper dan telkens nieuw kopen en voort strompelen in de hoop dat het dan wel over is..... Maw de combi van verkeerde programma's kan dus meer de oorzaak zijn dan de 32-bits versie; naar 64 bits gaan kan een oplossing zijn maar hoeft niet...
Link naar reactie
64bit heeft 1 voordeel ten opzichte van 32bit: het kan al het geheugen gebruiken watje in een pc zet. thats it het enige argument tegen is dat voor 64bit er minder drivers en programma's zijn. dit was ten tijde van XP zeker waar, maar vandaag de dag is er nauwelijks nog iets wat niet met 64bit werkt. ik ben iig het afgelopen jaar niks tegen gekomen moment van upgraden: zodra je windows koopt. ik zal niemand meer aanraden op wat voor moment dan ook een 32bit OS te kopen ongeacht systeem specs.
Link naar reactie
[quote:69958a5d2f="Hasta La Vista"]Wat mij opvalt is dat ik 3 GB RAM heb maar dat hij feitelijk maar 1,4 gebruikt. Waarschijnlijk ook vanwege de videokaart die 512 mb geheugen heeft. Punt is of software zoals eset NOD32 en Online Armor firewall ook met 64 bit werken.[/quote:69958a5d2f] Hoi, Ik draai alweer een aardig poosje met 64bit, gewoon super. Bij eset kun je nod downloaden voor de 64bit. ook hier geen enkel probleem mee. Programma's die 32bit zijn werken ook, je heb namelijk twee program mappen programfiles =64 bit en programfiles x86 = 32bit Zo heb je ook twee internet brouwsers een 32 en een 64 bit, ik gebruik meestal de 32 bit daarvan, dit omdat java de 64 bit ( nog ) niet ondersteund.
Link naar reactie
En is het dan beter om vista premium te gebruiken of is ultimate beter. Of maakt het qua stabiliteit weinig uit? Wat eset NOD betreft, zie ik gewoon 1 programma voor beide versies. Wat geheugen betreft, is 4 GB toch zat of niet, bij normaal pc gebruik zonder gamen. En dan zoek ik ook nog een goede ftp monitor voor mijn Asus NVIDIA GT8600 videokaart. HDCP compatible. Maar het moet wel een IIyama zijn (ik heb nog nooit een ander merk gehad en bevalt uitstekend).
Link naar reactie
hoi kijk hier voor de verschillen tussen de versies, en kijk wat je denk het meest te gebruiken, met ultimate kun je ook backup's maken zowel file's als je hele hardeschijf. http://www.microsoft.com/netherlands/windows/products/windowsvista/editions/default.mspx Als je nod gaat downloaden als je al gebruiker ben, moet je, je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven, daarna kun je kiezen voor nod32 32 of 64 bit. 4GB is genoeg, zelf heb ik 6GB maar is een beetje overkil. Volgens mij draaien alle vista's even stabiel. succes.
Link naar reactie
[quote:e64e666b9a="Hans1"]hoi kijk hier voor de verschillen tussen de versies, en kijk wat je denk het meest te gebruiken, met ultimate kun je ook backup's maken zowel file's als je hele hardeschijf. http://www.microsoft.com/netherlands/windows/products/windowsvista/editions/default.mspx Als je nod gaat downloaden als je al gebruiker ben, moet je, je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven, daarna kun je kiezen voor nod32 32 of 64 bit. 4GB is genoeg, zelf heb ik 6GB maar is een beetje overkil. Volgens mij draaien alle vista's even stabiel. succes.[/quote:e64e666b9a] Inderdaad 64 bit kun je downloaden. Zelf gebruik ik firefox met veel addons, moet gewoon werken? En hoe zit het met Office 2007? Ik neem aan dat een core i7 socket 1366 moederbord van MSI met core i7 processor beide 64 bit compatible zijn?
Link naar reactie
Ik zou alleen overstappen als je 4 of meer geheugen hebt in je PC. Ik heb het vrij recent ook geinstalleerd op mijn laptop en kom wat kleine probleempjes tegen met het energiebeheer. Ik denk dat ik hem opnieuw moet gaan installeren. Als het probleem blijft ga ik weer terug naar 32bit. Veel 32bit programma's werken gewoon goed. Het kan zijn dat er wat problemen zijn met sommige programma's. In de C'T van juni 2008 staat een interessant artikel. Is al wat ouder maar nog steeds interessant. Hierin staan onder andere een aantal programma's die getest zijn en goed werken met 64bit. http://www.fnl.nl/ct/oude-nummers/nummer/toon/ct-nummer-200806/terug-naar/overzicht/?tx_ttproducts_pi1%5Bbegin_at%5D=6&cHash=01c1a880ab
Link naar reactie
[quote:9b26e43227="Hasta La Vista"]Wat mij opvalt is dat ik 3 GB RAM heb maar dat hij feitelijk maar 1,4 gebruikt. Waarschijnlijk ook vanwege de videokaart die 512 mb geheugen heeft. Punt is of software zoals eset NOD32 en Online Armor firewall ook met 64 bit werken.[/quote:9b26e43227]Dat lijkt me vrij stug. In windows Vista 32bit wordt gewoon 3GB gebruikt als dat noodzakelijk is. De videokaart heeft er niets mee van doen, die neemt geen RAM geheugen in beslag. Dat speelt alleen bij 4GB geheugen en 32-bit, waarbij een gedeelte van de geheugenadressering in beslag wordt genomen door de videokaart en er dus maar ongeveer max. 3,2GB geheugen wordt gebruikt. Jij zit daar echter niet aan, dus het videogeheugen heeft NUL invloed op je RAM geheugen. Met 3 GB geheugen is het dan ook onzin om over te stappen op 64-bit. Je hebt er niets aan, kan alleen maar problemen opleveren aangezien je van veel programma's nieuwe versies moet aanschaffen die 64-bit ondersteunen. Ook heeft nog steeds niet alle oude hardware 64-bit drivers. Dus ik raad je in dit geval af over te stappen op 64-bit.
Link naar reactie
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366779(VS.85).aspx De link heb ik wel vaker gegeven, schijnt niet gelezen te worden, een 32 bits OS kan 4 gig. adresseren en daar gaat eerst de 490mb paged pool vanaf voor de geheugenadressen voor de hardware, ook voor het geheugen van de grafische kaart, mocht er meer nodig zijn gaat dat er ook vanaf. En er kan maar max. 2 gig. gebruikt worden voor applicaties door XP en Vista 32, wat nooit wordt gehaald, de rest wordt gebruikt voor de kernel en paging.
Link naar reactie
Dat bedoel ik. Ik meen dat zoiets ook pas nog in de nieuwe CT stond over windows geheugen beheer. Ik heb namelijk een programmaatje gedownload wat je RAM verdeling en geheugen gebruik laat zien (processexplorer). Die gaf aan dat het gebruik niet hoger kwam dan 1,4 GB. Daar moet ik wel bijzeggen dat ik de pc niet hard liet werken. Voor ArjanT. Je hebt waarschijnlijk gemist dat ik een nieuw systeem heb laten samenstellen, en ik ga toch voor de 64 bit, geïnstalleerd op een Intel X-25-M SSD (dus geen HDD meer). Dit op een: MSI Explise sockett 1366 Intel Core i7 2,66 MHZ 6 GB DDR 3 intern geheugen Ik denk dat ik de 32 bit op de HDD als dualboot houdt voor de zekerheid.
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...