Ga naar inhoud

partities.. de voordelen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, wij hebben een aldi pc. Mooie snelle computer en erg stil. Op deze computer zit C, D en een E schijf. Ik zit er over te denken om alles in partities op te delen, Nu word in prenciepe alles op de C schijf gezet, de D is backup schijf: staan drivers enso ook op, en de E schijf is een recover... geen idee waarvoor je die gebruikt eerlijk gezegd. Ik wil dus alles zo goed mogelijk indelen, windows apart bijvoorbeeld. Maar mijn vraag is eerst: wat zijn voordelen als je partities maakt? Ik hjeb niks geen verstand van dit soort dingen, vandaar.. dat ik het hier vraag :wink:
Link naar reactie
Zitten er 3 harde schijven in dan? Als het er maar een is, dan is de zaak al in partities ingedeeld. Leen eens een boek in de boek over dit onderwerp of Google even. Het nu... het is veiliger om de data apart te zetten als de systeem partitie een keer beschadigd raakt. Nog veiliger is het om data ook nog te backuppen....
Link naar reactie
[quote:d876a842cb="FTI"]Als je bv windows op een aparte partitie van (zeg) 8 gb zet, dan hoef je alleen die 8gb te formatteren als je windows opnieuw wilt installeren. Verder is het makkelijk, om bv een schijf/partitie te hebben voor bv: -downloads -muziek/film -games -programmas -windows (zo is mijn indeling nu) :wink:[/quote:d876a842cb] Is het dan zo dat je als je windows opnieuw er opwilt zetten dat je niet al je programma's weer opnieuw hoeft te installeren? Indeling van jou vind ik wel mooi.. Kun je ook meer info geven hoe je het moet doen enso ? :oops:
Link naar reactie
ja, voor programmas die perse een registry entry nodig hebben moet je idd opnieuw installeren. Dus voordat je windows er opnieuw opzet even je register backuppen (als je register niet vern**kt is door allerlei zooi that is) Verder lees dit: [url]http://www.digiweetjes.com/Besturing/WinXP/WindowsXP59.html[/url] [url]http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/nl/library/ServerHelp/19a9ac4d-d151-4fde-b187-9f8dfa09cb35.mspx?mfr=true[/url] :wink:
Link naar reactie
Ik vind het eerlijk gezegd niet nodig om windows opnieuw te installeren aangezien dit laatst net heb gedaan (1 week terug). Alleen om nu weer alles te herinstalleren.. vooral die updates dat neemt weer zoveel tijd in beslag. Is het niet mogelijk om nu gewoon partities aan te maken op de c schijf aangezien daar meer dan genoeg ruimte op is en daar dan alle programma's neer plaatsen of wertkt dit niet aangezien windows dus niet zo is geinstalleerd. En hoe weet je welke je moet hebben van NTFS of FAT? Dat begrijp ik niet echt..?
Link naar reactie
Met windows xp in 99% van de gevallen NTFS. [quote:8f5cf15a70]Het belangrijkste stukje gereedschap is de planning. Deze planning gaat makkelijker met een hoop ervaring, maar voor je aan de slag gaat, bedenk eerst goed wat je plannen zijn. Kijk vervolgens op Internet of er een handleiding te vinden is bij jouw plannen of vraag een en ander na bij die handige kennis en ga dan pas aan de slag. Het klinkt simpel, maar als je het meteen goed doet hoef je later niets te wijzigen, met mogelijk dataverlies. Voor de installatie van Windows2000 of WindowsXP wordt er een mogelijkheid geboden om je harde schijf te partitioneren. Bij Windows XP kun je via de Disk Manager je harde schijf beheren en partities toevoegen, verwijderen of formatteren. Je vindt Disk Manager onder Configuratiescherm => Systeembeheer => Computerbeheer. Een uitgebreidere optie is de aanschaf van een apart programma, maar voor thuisgebruik zou dit niet nodig moeten zijn.[/quote:8f5cf15a70] Je kunt nu dus ook al partitioneren :wink:
Link naar reactie
[quote:aa47fc8b76="FTI"]Je kunt nu dus ook al partitioneren :wink:[/quote:aa47fc8b76] Nee, dat kan niet. Ten eerste is partitioneren via Schijfbeheer [b:aa47fc8b76]destructief[/b:aa47fc8b76], dus als je een partitie kleiner maakt is all data daarop verdwenen. Daarnaast kun je de systeempartitie (C: dus) helemaal niet partitioneren in Schijfbeheer. Wel de andere (D: en E: dus), maar zoals gezegd, daarmee verlies je alle data. Ofwel je installeert Windows opnieuw (opstarten vanaf de installatie CDROM, partitie C: verwijderen en opnieuw indelen), ofwel je gebruikt aparte software om te partitioneren. De bekendste daarvan is Partition Magic, maar dat is zeker niet de enige. Maar eerlijk gezegd zal ik niemand dit aanraden als je niet erg goed weet wat je doet. In jouw geval zou ik dus de situatie laten zoals hij is, of inderdaad Windows opnieuw installeren. De keus is aan jou.
Link naar reactie
Schijfpartities aanmaken én backuppen zou iedereen die met een PC werkt, moeten kunnen of desnoods moeten leren. Hoeveel mensen niet <u>al</u> hun documenten, email, digitale foto's en de rest van wat ze op hun C:\ hebben neergepoot kwijt zijn geraakt na een schijfcrash... en dan zijn er vaak ook hele belangrijke dingen bij als bankzaken en dat soort dingen. Het nadeel van het feit dat de starter van dit topic al partities op zijn schijf heeft staan, is dat <u>alle</u> gegevens die hij op die partities verloren gaan, wanneer hij de bestaande partities wil opdelen in een (groter) aantal partities, die per stuk kleiner zijn dan de huidige. Hij zal dus éérst de data op de ene partitie moeten backuppen, die partitie moeten verwijderen, de gewonnen ruimte moeten partitioneren, de gebackupte data moeten kopiëren naar de zojuist gepartitioneerde ruimte, de tweede grote partitie moeten verwijderen, die ruimte óók partitioneren en vervolgens alle instellingen voor backups e.d. aanpassen. Het is wel een hoop werk, maar de voordelen van het niet verloren gaan van veel belangrijke gegevens bij een crash / virus / gedwongen formattering wegen wat mijj betreft wel op tegen de nadelen ;) !
Link naar reactie
  • 6 jaren later...
[quote:8dadc1e4ec="Passer"]Markantje, het is wellicht goed bedoeld, dat niet, maareuh... je haalt hier een post van ... [b:8dadc1e4ec][size=18:8dadc1e4ec]2006[/size:8dadc1e4ec][/b:8dadc1e4ec] naar boven. :roll:[/quote:8dadc1e4ec] Inderdaad goed bedoeld: proberen niet te snel een nieuwe draad te openen. En ook een beetje om te benadrukken dat er wel vaker over gepraat is, maar dat dat oude info is en een deel van de oude argumenten misschien niet meer gelden? Maar ik wil er ook wel een nieuwe vraag van maken (kan hem echter alleen maar kopieren en deze niet weghalen).
Link naar reactie
[quote:97236cfcaa="Passer"]Maak best een nieuw topic aan en zet in dit topic dan nog even de link ernaar. Dan weet iedereen waarheen. grtn[/quote:97236cfcaa] Bij deze een nieuwe vraag naar voor- en nadelen van partitioneren: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=219696 Maar daardoor blijft wel het oude topic omhoog gehaald. Misschien beter alles na 2006 weghalen, maar ik kan dat niet . Mod?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...