Ga naar inhoud

Leren programmeren in LINUX


Aanbevolen berichten

Ik wil leren programmeren en heb sinds kort Linux. Windows heb ik ook nog wel, maar daar doe ik haast niets meer mee, dat wil ik ook niet meer. Nou heb ik een boek "Leren programmeren voor dummies" uit de bieb gehaald .. Die serie vind ik altijd erg leuk en handig, alleen nu is er een nadeel: zij gebruiken QBasic, een Windhoosprogrammeertaal. Dat schiet dus niet op! Linux lijkt me hét programmeerplatform bij uitstek, alleen nu weet ik dus niet met welke taal ik het beste kan beginnen. Iets wat voor beginners geschikt is, waar veel documentatie over is (boeken en internet) en vanwaaruit ik verder kan naar eventueel meer gebruikte en betere, maar wel moeilijker te leren programmeertalen. Als iemand deze newbie kan helpen met haar vraag, heel graag! Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:6ddee4385c] Op 10-03-2002 20:24, schreef et203: Tsja, Of je kiest voor het goede boek van L. Ammeraal. isbn: 90 395 1226 4 Ik geloof 15 Eurotje's En dat boek is dus echt heel goed. Ik ben er momenteel ook mee bezig. [/quote:6ddee4385c] Kort bezoekje aan Bol.com leerde me dat het hier een Basiscursus C++ betreft. Ik had begrepen uit dat boek Programmeren voor Dummies, dat C++ nogal pittig is om mee te beginnen. Remember: ik heb helemaal geen programmeerervaring. Het enige wat een beetje in de richting komt, is HTML, maar dat noem ik dus geen programmeren. Op Bol.com stond de volgende recensie: "niet voor beginners Als ik begon te programmeren, zo ongeveer 3 jaar geleden, kocht ik verscheidene boeken, waaronder dit. Ik vond het redelijk moeilijk en heb het links laten liggen. Later als ik meer kennis en ervaring had heeft het wel enkele diensten bewezen om een of ander thema op te frissen. Er is beter te vinden" (ja, en het was van een Duitser :wink:) Dat schrikt me toch wel een beetje af. Wat dat betreft kan ik misschien beter Bills suggestie (Java) proberen, al zou dat ook al niet het simpelste van het simpelste zijn. Nou ja, hehe, ik ben niet dom, maar wil het wel volhouden en het begin is het moeilijkst lijkt me!
Link naar reactie
[quote:9082861270] Op 11-03-2002 8:35, schreef mvwinger: Je hebt ook een linux port van basic. Ik weet de exacte naam niet maar ik moet hem ergens op cd rom hebben staan en hij is zeker te vinden op internet, vraag het eens in het linux forum. [/quote:9082861270] Jup, ik heb inmiddels Basic voor Linux gevonden en wel op http://www.yabasic.de :smile: Ik heb een beslissing genomen: eerst Basic m.b.v. dat boek Programmeren voor Dummies. Als dat goed gaat, kan ik daarna door met het "echte" werk (het leren van Java of C++, of waarom niet allebei :wink:) Bedankt voor de suggesties!
Link naar reactie
Wat een gelul:) Ik ben ook een starter. Eerst kon ik alleen maar hello world schrijven van http://firstpod.tripod.com/cpp21 Oke engels geen zin in. Und, ich habe lol even serieus dat boek is wel voor beginners. Alleen je moet wel doorgaan als je iets snapt die voorbeelden 100x over typen. Beetje spelen. Het is onzin dat je eerst C moet beheersen voordat je C++ Kan.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Enkele opmerkingen van Bjarne Stroustrup, de ontwikkelaar van C++: "Er is een voortdurende discussie of iemand voor C++ eerst C moet leren. Ik ben er van overtuigd daty het het beste is om direct met C++ te beginnen. C++ is veiliger, er kan meer in worden uitgedrukt en er hoeven minder technieken op 'laag niveau' worden beheerst. C is soms moeilijker omdat er functionaliteit op hoger niveau ontbreekt." "het is niet nodig on C te kennen als U C++ gaat leren. Het programmeren in C bevordert allerlei technieken en trucs die niet meer nodig zijn in C++." "Naarmate u C beter kent, lijkt het moeilijker om in C++ niet te vervallen tot de C-stijl, waardoor u echter de voordelen van C++ niet benut."
Link naar reactie
[quote:60d97b7df4] Niet echt een objectieve mening... [/quote:60d97b7df4] Die mening lijkt mij wel met redelijke argumenten onderbouwd. Het lijkt mij de mening van een deskundige. Ik denk ook dat Stroustrup weinig economische motieven heeft om C++ te promoten. Al is hij de ontwikkelaar, hij is geen prducent en verkoper, zoals Microsoft. Om te beginnen met programmeren in C++ onder Linux heb ik geen cent uit hoeven te geven. (Wanneer haal je de vlag eens binnen.) ________________ Arend. [ Dit bericht is bewerkt door: Arend_ op 2002-04-01 01:27 ]
Link naar reactie
[quote:b484852895]Die mening lijkt mij wel met redelijke argumenten onderbouwd. Het lijkt mij de mening van een deskundige. Ik denk ook dat Stroustrup weinig economische motieven heeft om C++ te promoten. Al is hij de ontwikkelaar, hij is geen prducent en verkoper, zoals Microsoft.[/quote:b484852895]Klopt, maar een Citroën dealer zal jou ook kunnen vertellen (met goede argumenten) waarom een Citroën beter is dan een Mazda. Hij heeft dan goede argumenten, maar daarmee is het toch geen objectieve mening? [quote:b484852895]Om te beginnen met programmeren in C++ onder Linux heb ik geen cent uit hoeven te geven.[/quote:b484852895]Hoef je onder Windows ook niet met C++. Met Java ook niet. Kylix ook niet. Conclusie: niks bijzonders :wink:
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...