Ga naar inhoud

iemand die dit weet? voor een batch file?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik moet voor school een batchfile maken met een menu erin. dat menu moet wat dos commandos laten zien enzo. nu is de opdracht!: maak in een batchfile iets zodat de gebruiker kan kiezen wat er gekopieerd moet worden vanwaar naar waar! dus met het commando copy erin zetten. (dat kan wel) alleen nu moet de gebruiker kunnen kiezen vanwaar naar waar er gekopieerd moet worden! iemand zei mij: blaat.bat: echo off copy %1 %2 echo "done." en dan: blaat c:test.txt c:test2.txt maar: Maar de gebruiker (een leek) moet zelf kunnen kiezen. dus copy en dan moet hj vragen vanwaar naar waar??? en dan moet iemand dat invullen en moet het uitgevoerd worden. hopen dat iemand ons hieruit kan helpen!
Link naar reactie
Bij [url]http://www.qbasic-cafe.com/english/[/url] kun je QBasic compilers downloaden dus ik neem aan dat je er ook exe bestanden mee kunt maken. Met batchbestanden kun je een hoop menu werk verrichten, maar dan moet je wel alle bestanden en directories in je batch bestanden opnemen. Ergens heb ik het idee dat DAT nu juist niet de bedoeling is.
Link naar reactie
Rare opdracht: je leert typen toch ook niet meer op een typemachine?? Maar goed, het kan wel met DOS. Ik heb dergelijke dingen jaren geleden in het pré- Windows tijdperk nog wel gedaan om menuutjes te creëren. De truc is een menu te presenteren waarin de diverse opties met cijfers zijn aangeduid. De onderliggende batchfile heet dan naar het corresponderende cijfer. Dus, allereerst een menu.bat: [code:1:f5676c02fb] echo off cls echo Menu echo. echo. echo Maak een keuze echo. echo 1. Kopieer c:blaat.txt echo. echo 2. Kopieer c:blaat2.txt echo. echo. prompt Kies het nummer van je keuze en toets ENTER: [/code:1:f5676c02fb] 1.bat regelt dan dat c:blaat.txt wordt gekopieerd of presenteert een soortgelijk menu om de doeldirectory te kiezen. 2.bat moet hetzelfde doen met c:blaat2.txt. Het is uit mijn oude geheugen opgevist, maar zou je een aardig end op weg moeten helpen. Succes [ Dit Bericht is bewerkt door: rdk op 2002-02-23 10:33 ]
Link naar reactie
Het is zeker wel mogelijk, met batch kun je best wel ver gaan als je een beetj creatief bent. Ik zal je de volgende tip geven, als je nog ergens een oude pc hebt met dos 6.* of zo, kopieer dan de volgende bestanden uit de dos dir. "help.com, qbasic.exe en de bijbehorende helpfile (qbasic.hlp ofzo)". Als je deze bestanden in een dir op je werk pc hebt staan met een win9x en je neemt die dir in je path op dan kun je op elk willekeurig moment de help file oproepen van dos, daar staan dus ook alle batch commando's in ! Let op dat veel opties van dos in de win9x versies verdwenen zijn, daarvoor zul je dus ook bestanden uit het good old dos moeten kopieren ! Het is al weer een hele tijd geleden dat ik me fanatiek met batch bezig hield. Zelf heb ik welleens een soort gelijk batfile gemaakt. Normaal (mskkelijlk) gebruik je variables als %1 %2 enz. ,maar jij moet dus vanuit het menu kunnen kopieeren, zou de bestanden vanuit het menu naar een tijdelijk txt.file kunnen zetten en vervolgens dat gebruiken al de varibles, zo was het voor mij het gemakkelijkst, enkele handige commados die je kunt gebruiken : choice, call, if, goto, sort etc. Ook kun je batch enhancers overwegen, dit zijn kleine programma's die batch mogelijkheden uitbereiden/versimpelen.
Link naar reactie
[quote:edbaa30fd1] Op 23-02-2002 9:32, schreef theteek: moet helaas in dos met edit. de leraar word al para als hij vers typt en er staat windows 98 gaat hij al helemaal los: niet in windows maar in dos!!! (ook al maakt het nix uit!!!) [/quote:edbaa30fd1] Slechte leraar als hij jullie alleen maar in DOS laat werken... Wie gebruikt er tegenwoordig nog alleen nog maar 100% DOS... Goed mijn voorkeur is ook GOD maar het kan tegenwoordig (helaas) niet anders.....
Link naar reactie
[quote:9fe835c8de] Slechte leraar als hij jullie alleen maar in DOS laat werken... Wie gebruikt er tegenwoordig nog alleen nog maar 100% DOS... Goed mijn voorkeur is ook GOD maar het kan tegenwoordig (helaas) niet anders..... [/quote:9fe835c8de] Lijkt me dat je in DOS meer leert van een systeem dan in windwoes. Een cursus klikken op de Micro$oft manierr is nou niet bepaald geestverruimend. Werken met 'een' soort van programmeertaal, daar heb je wel wat aan, want je vind in een andere taal altijd wel weer wat logica ervan terug. Bovendien het werken op een UNIX shell een van de belangrijkste manieren om een UNIX-georiënteerde machine mee te besturen. Het lijkt mij meer dan nuttig om de huidige generatie computeraars te laten zien dat er ook nog iets anders bestaat dan klikken op wat je ziet.
Link naar reactie
Je hebt binnen dos ook een commando Choose. hiermee kan je de input van een gebruiker oppakken (het is wel slecht 1 letter/cijfer), maar dat kan je gebruiken nadat je een lijstje hebt laten zien. Tevens is er het commando enquire, hiermee kan een tekenreeks opvragen van de gebruiker, en je zou dus zo een bron bestand op kunnen vragen, en vervolgens een tweede enquire om het doelbestand te vragen. Vervolgens doe je de copy. Volgens mij zit de enquire niet standaard in windows, dus als je hem wilt hebben, mail me, en dan krijg je hem van mij. Gr, Barry
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...