Ga naar inhoud

JAVA-probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben een newbie wat betreft programmmeren met JAVA. Ik heb W-XP (inclusief plug-in van SUN) en de nieuwe sdk1.4.0-rc van SUN gedwonload en geinstalleerd. Als ik de (welbekende) "HelloWorld" applicatie met Notepad maak, en met de commandline instructie javac HelloWorld.java vertaal dan gaat alles goed. Als ik daarna met java HelloWorld probeer te runnen dan krijg ik de volgende foutboodschap "Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:". Wie weet wat ik fout doe??
Link naar reactie
Waarschijnlijk heb je foutafhandeling in je code zitten. Deze moet echter bij de class (of method) gedeclareerd worden! Met andere woorden, je moet aangeven dat deze fout eventueel "gethrowd" kan worden. Dit doe je door bij de method of class het keyword "throws" op the nemen, gevolgd door de foutclass. dus public void readFile() throws java. ..... Greetz, Taz
Link naar reactie
Ah, je voerde dus het "java" commando blijkbaar vanuit de JDK directory uit. Dat is niet helemaal de bedoeling :smile: En ook die dir toevoegen aan het classpath is niet helemaal correct, de classpath is bedoeld om dirs met veel gebruikte classes in te zetten, zodat je die niet constant in de dir van de applicatie hoeft te zetten. Wat je dus eigenlijk moet doen is de "bin" dir van de JDK in je PATH zetten (niet classpath dus). Dan kan je "java(c)" gewoon vanuit de dir uitvoeren waar de applicatie staat. Ik vind het persoonlijk makkelijker om een batch file te maken waarin het hele pad naar "java" en "javac" staat. BTW: JDK 1.4 is nu ook uit, dus je moet alweer upgraden :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...