Ga naar inhoud

Beginnen met programmeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben een programmeur die wil beginnen met programmeren. Nu is mijn vraag wat ik het beste kan leren? C++ of Delphi? Wat zijn de grootste verschillen tussen die twee? Wat ik niet wil is eerst Delphi leren en dan C++. De taal die ik nu ga leren wil ik aanhouden. De programma's die ik wil gaan programmeren? Dat is zeer verschillend van zeer kleine programma's tot zeer grote. Welk programma is daarvoor het beste C++ of Delphi?
Link naar reactie
>Ik ben een programmeur die wil beginnen met programmeren. *Uhm, hoe doe je dat? Iets zijn waaraan je nog moet beginnen? *

Ik persoonlijk ben begonnen met Delphi 2.0 en is me uitstekend bevallen. Is 1 ding wat belangrijk is en dat is lezen, lezen en nog eens lezen. Daar leer je veel van.

Voor andere opmerkingen verwijs ik je naar soortgelijke topics in het forum hier

Suc6,

Oblix

Link naar reactie
Delphi is veel eenvoudiger om te leren dan C, maar het is geheel afhankelijk van de ervaring die je al hebt met programmeren. Heb je wel eens met een andere taal geprogrammeerd?

Het grootste verschil is dat C een platform-onafhankelijke programmeertaal is en Delphi een ontwikkel-omgeving is en geen programmeertaal en alleen op Intel-compatible PC's draait met Windows 95/98/2000/NT.

Je zult dan dus moeten kiezen voor een of andere C++ ontwikkel-omgeving zoals C++Builder, Visual C, Borland C, Symantec C of een der vele andere C-Compilers. Of je kiest voor Delphi, dat maar door 1 bedrijf wordt geleverd en eigenlijk nog een der weinige professionele Pascal-compiler is... Voor algemeen gebruik, database-gerelateerde programma's, eenvoudige tools, en voor beginners raad ik Delphi aan. En dan vooral Delphi 5 Professional, die binnenkort op de markt komt. Dan heb je tevens een C-Compiler en een Java-Compiler erbij. Dat maakt een eventuele overstap naar een andere taal eenvoudiger.

> De taal die ik nu ga leren wil ik aanhouden. Kun je beter niet doen. De meest krachtige vorm van programmeren ontstaat als je meerdere talen met elkaar combineert. Bovendien is enige kennis van C een pluspunt bij programmeren in Delphi.

> Is 1 ding wat belangrijk is en dat is lezen, lezen en nog eens lezen. Daar leer je veel van. Inderdaad, veel lezen en daarbij de voorbeelden uit het boek testen. Zeer leerzaam.

> Voor andere opmerkingen verwijs ik je naar soortgelijke topics in het forum hier Naar verwachting zullen dit soort vragen nog veel vaker gesteld worden. Veel mensen besluiten "spontaan" eens te leren programmeren. Maar het is erg lastig om een goede programmeur te worden. Dit vereist veel inzicht en kennis. Mensen die goed zijn in wiskunde zijn meestal ook beter in programmeren...

Link naar reactie
Ik heb al ervaring met qbasic maar dat is al aardig lang geleden en echt gevordert ben ik nog nooit geweest. Nu ben ik al 1 jaar bezig met het leren van Delphi. Dat lukt al aardig en ik heb ook al enkele boeken uit. Maar nu hoor ik van mensen dat je met C++ meer kunt. Nu is mijn vraag kort samengevat: Met welk programma kan ik het meest??
Link naar reactie
C! C heeft meer mogelijkheden dan Delphi (met de taal Object Pascal). Maar die klein beetje extra mogelijkheden zul je waarschijnlijk nooit gebruiken. Ik programmeer bijna 2 jaar met Delphi en ik ben nog nooit een situatie tegengekomen die alleen in C mogelijk is. Je kan het zo gek nog niet bedenken, of het is mogelijk in Delphi.

Maar als je een eigen OS wilt schrijven, of een procedure hebt met duizenden (!) berekeningen, dan moet je C (of assembly, maar dat is weer een ander verhaal) nemen. Want in theorie is C code sneller dan Pascal code (wat in de praktijk niet altijd zo is).

>En dan vooral Delphi 5 Professional, die binnenkort op de markt komt. Drie hoeraatjes voor Borland!

[This message has been edited by RobertV (edited 20-08-1999).]

Link naar reactie
> Je kan het zo gek nog niet bedenken, of het is mogelijk in Delphi. Ehm... Eigenlijk kleeft er maar 1 nadeel aan Delphi. Je kunt alleen 32-bits Windows-programma's mee maken. C is ook voor andere platforms beschikbaar en als je je netjes aan de C-Standaard houdt, kun je simpele programma's maken die onder ieder willekeurig OS kunnen draaien. Okay, het is mogelijk om met Delphi 1 DOS-applicaties te maken! Maar dat betekent dat je de VCL niet kunt gebruiken en dat je een paar drastische aanpassingen moet doen. Zeer lastig voor beginners om dit te proberen...

Daarom is het eerst belangrijk om te weten wat voor soort programma's je wilt bouwen.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Met C++ gebruik je in wezen (delen van) de funcionaliteit van meerdere programmeertalen, o.a. BCPL (hier komt het "//" voor commentaar vandaan), Algol68 (operator overloading, declaraties op elke plaats waar een statement mag staan),Simula67 (classes), Ada (templates), Clu, ML, C, "C with Classes", enz.
Link naar reactie
[quote:3e64b2f63f] Op 20-08-1999 20:51 schreef Onno: >Maar als je een eigen OS wilt schrijven, of een procedure hebt met duizenden (!) berekeningen, dan moet je C (of assembly, maar dat is weer een ander verhaal) nemen. Om een OS te maken heb je <B>altijd</B> assembly nodig. [/quote:3e64b2f63f] Dacht het niet, ik ben zelf bezig met een OS en ik gebruik van assembly maar ik kom heel vaak informatie tegen over hoe je gcc en aanverwanten kunt gebruiken om een bootloader te maken. Djgpp werkt onder dos en/of windos en je kunt daar in C code mee schrijven die gelijkwaardig is aan assembly
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...