Ga naar inhoud

in de war van kleuren


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben een beetje in de war door het kleurengebruik van sommige programma's. Wat ik geprobeerd heb is een logo te ontwerpen in CorelDRAW. Ik heb versie8, ik weet het, niet de nieuwste...! Ik kan ten eerste niet ontdekken hoe ik Coreldraw in RGB mode krijg voor de gehele tekening. Ik kan wel de onderdelen die ik getekend en ingekleurd heb in RGB mode krijgen, maar de gehele tekening niet. Nu heb ik die tekening als EPS bewaart. Ik krijg dan in photoshop het kleurenpalet CMYK erin, terwijl alle onderdelen door mij naar RGB zijn gezet...Oke, de kleuren komen redelijk overeen met zoals ik ze in Coreldraw op het scherm zie, ook als ik ze omzet naar RGB. Echter als ik dezelfde eps file in paintshopPRO binnenhaal, zie ik compleet andere kleuren, en als ik in Coreldraw de file bewaar als jpeg zie ik weer andere kleuren, en ook andere dan die ik in het programma op het scherm zie...hellup...om gek van te worden, want welke kleuren zie ik nu wel goed...?? Die van PS or PSP? Of die van Coreldraw zelf als ik daar de tekening als jpg exporteer?? Als ik in PS of PSP de tekening bewaar als jpg, heb ik dezelfde rare verkleuring... Wie weet wat ik fout doe? Is een EPS altijd in CMYK palet, of kan dat ook in Coreldraw omgezet worden naar RGB als gehele file...? Als ik in Coreldraw probeer een RGB palet te gebruiken via beeld>palet>kleurenpalet laden, kan ik wel voor RGB kiezen, maar heb je de keuze uit tig verschillende, geen idee welke ik hebben moet... Om mijn probleem te illustreren, hierbij een link naar de tekeningen als jpg zoals ze door de verschillende programma's bewaard worden... http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/kleuren.html Misschien moet ik een polaraid opzetten... Hent
Link naar reactie
ik denk dat je iets heel simpels over het hoofd ziet, als je namelijk opslaat als eps. dan willen sommigge programma's dit niet goed weergeven op je scherm, je zult ontdekken dat wanneer je ze uitprint ze wel het zelfde zijn. werk daarom altijd met cmyk kleuren als je iets wil drukken, wil je het gewoon digitaal gebruiken werk dan met rgb. dit blijft op je beeldscherm altijd het zelfde omdat de meeste beeldschrem ook bestaan uit rgb kleuren. kortom wil je het printen, werk met cmyk en sla op als eps. wil je het digitaal houden werk dan met rgb en sla het op als.psd jpg enz. trouwens coroldraw en photoshop werken niet goed samen, ik adviseer photosoep (-: good luck
Link naar reactie
Jaapie, bedankt voor je input, maar het helpt me niet echt verder. De bedoeling van het logo is dat het op een 3D model geplakt word. Dus het blijft digitaal, ik hoef het waarschijnlijk niet te printen. Maar zomaar even geprobeerd, en dan heb ik dus ook drie verschillende versies...dat werkt dus niet...Ik denk, na veel proberen, dat mijn probleem in coreldraw zit, nog even afgezien van de schermafhandeling van PSP, die gewoon niet klopt volgens mij in vergelijking met Photoshop. Ik schijn niet te kunnen doorgronden hoe dat ik de gehele EPS als RGB kan bewaren in coreldraw. De helpfiles helpen me ook niet verder. Voorlopig hou ik me maar vast aan het feit dat degene die het logo gebruiken moeten een voorschrift krijgen om maar 1 programma te gebruiken, hoewel dat er een aantal uitsluit die photoshop niet hebben. (en ten tweede staat het een beetje knullig om dat te moeten vermelden, maar ja...)
Link naar reactie
[quote:d3750b677c] Op 12-03-2002 16:09, schreef jaapie: kortom wil je het printen, werk met cmyk en sla op als eps. wil je het digitaal houden werk dan met rgb en sla het op als.psd jpg enz. [/quote:d3750b677c] Fout Japie! Alleen heeeele duure printer drivers werken op CMYK. Voor de rest heb je met een gemdiddelde (en daarboven) printer geen voordeel door iets in CMYK op te maken. Dit heeft bij een bestand voor de drukker wel belang natuurlijk. Ennuh.. Fotosoep is een rukforum met sukkels. Doe ze de groeten daar van me. Gr. J-P
Link naar reactie
Ehhh, misschien ben ik een schlechte uitlegger, maar dat is dus wat ik gedaan had, alleen het merkwaardige is dat ik dus met alle bitmapprogramma's andere resultaten krijg als ik ze opsla als jpeg of tiff...en dan krijg ik dus het resultaat zoals ik in mijn eerdere post als linkje had gegeven. Ben nu nog aan het experimenteren met andere formaten om van coreldraw naar bitmapprogramma's te gaan... Trouwens ik kende photosoep niet eens, dacht dat dat een grapje van jaapie was..!! Oops...
Link naar reactie
tuurlijk werken coreldraw en fotosoep niet samen! coreldraw is van corel, fotosoep van adobe. je kan wel illustrator nemen (ongeveer zelfde als coreldraw), dat is ook van adobe. en adobe programma's werken altijd goed samen! [edit] de fotosoep pic vind ik het mooiste... _________________ Microsoft Windows, het enige VIRUS met een GUI! [ Dit Bericht is bewerkt door: Phruster op 2002-03-17 17:51 ]
Link naar reactie
Ehh...ik heb het probleem nog niet opgelost, maar met dit antwoord kan ik niet zo veel. Programma's die elkaars bestandsformaat, of zoals EPS een algemeen bestandsformaat, kunnen lezen kunnen altijd met elkaar samenwerken. Ik ben het volledig met je eens dat ik ook graag illustrator zou gebruiken. Maar ik beschik nu eenmaal niet over illu, en vindt het te duur om aan te schaffen als ik CorelDRAW al heb...(helaas hebben ze geen upgrade waarbij je mag upgraden als je een programma van de concurrent heb, zoals met office programma's nog wel eens het geval is...) Mijn laatste vorderingen in dit probleem geven aan dat ik het moet zoeken in de bitmap die in de EPS wordt bewaard die een verkeerd kleurenpalet heeft...iemand daar ervaring mee..? Ik heb het nu staan als een TIFF file die gebruikt word om de kleuren aan te geven in de EPS file. Echter blijkbaar heeft die TIFF file een verkeerd kleurenpalet of iets dergelijks...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...